Connect with us

Ludzka twarz lidera

EKSPERCI

Ludzka twarz lidera

Bycie człowiekiem zobowiązuje. Bycie liderem również. Między tymi dwoma pojęciami powinien znaleźć się znak równości.

Idealny lider

Podczas szkoleń z zakresu rozwoju kompetencji przywódczych pod nazwą JA LIDER pytam uczestników o ich wizję managera, o to, co powinno charakteryzować idealnego lidera. Często słyszę, że szef powinien być pewny siebie, silny, wyrozumiały ale stanowczy. Powinien potrafić zintegrować swój zespół oraz zmotywować do działania. Jedna z odpowiedzi, znacznie różniąca się od pozostałych głosiła…pokorny. Urzekła mnie skromność tej wypowiedzi a jednocześnie zainspirowała do nawiązania do jednej z 13 Zasad Dobrego Stylu Dobrego Managera.

W dobrym stylu

Według trzeciej zasady, dobry lider pokazuje ludzką twarz czyli nade wszystko kieruje i przewodzi zespołem a zarządzanie zostawia innym. Ma świadomość ważności zadania i realizowanych celów ale jego orientacja na ludzi jest na wysokim poziomie. Buduje klimat zaufania, uprzejmości oraz lojalności.

Zasada ta mocna nawiązuje do pokory, do umiejętności przyznania się do błędu, do traktowania swoich współpracowników z szacunkiem.

Bycie człowiekiem

W dzisiejszym, zwariowanym świecie w pogodni za sukcesami, realizacją planów czy awansem każdy przełożony powinien pamiętać o tak istotnej kwestii jak to, że bez względu na zajmowane stanowisko czy tytuł naukowy, w pierwszej kolejności jest przede wszystkim człowiekiem.

Dwudziestoletnie doświadczenie biznesowe, znajomość wielu branż, jak i obserwacja prezentowanych postaw przez wielu liderów oraz czerpanie ze swojego doświadczenia managerskiego pozwoliły mi na dokładniejsze zdefiniowanie tej zasady.

Bycie liderem

W mojej ocenie lider Dobrego Stylu swoją ludzką twarz prezentuje wtedy gdy:

  • uściśnie Ci dłoń na dzień dobry,
  • dopyta o Twój stan zdrowia gdy wracasz po chorobie,
  • uśmiechnie się do Ciebie pomimo  Twojej poważnej czy skupionej miny,
  • wypije z Tobą filiżankę kawy podczas rozmowy o nowych wyzwaniach,
  • nie kręci nosem gdy chcesz przyjść do pracy godzinę później w ważnym dla Ciebie dniu,
  • znajduje czas na rozmowę z Tobą na tematy zarówno ważne, jak i te mniej istotne,
  • zadając właściwe i przemyślane pytania nakierowuje Cię na możliwe rozwiązania,
  • aktywnie słucha tego co masz mu do powiedzenia nie zwracając uwagi na telefon i nie odpisując na zaległe maile,
  • spokojnie i rzeczowo odpowiada na Twoje pytania, bez odnoszenia się do Twojej rzekomej niewiedzy, 
  • pochwali Cię na forum za dobrze zrealizowane zadanie podkreślając, że pomysł na rozwiązanie pochodził właśnie od Ciebie,
  • zrozumie obawy przed zmianą jakie pojawiają się w zespole i z głową przeprowadzi zespół przez to, co nieuniknione,
  • sprawiedliwie dzieli zadania do zrealizowania dając każdemu równe szanse na rozwój,
  • przyzna się do pomyłki czy porażki jaką poniósł w ostatnim czasie,
  • przeprosi za swój wybuchowy charakter,
  • poprosi Cię o pomoc bo nie zna odpowiedzi czy rozwiązania na pojawiający się problem,
  • zapyta czy pomimo właśnie popełnionego przez Ciebie błędu, jest coś z czego możesz być zadowolony,
  • poprosi Cię o kilka szczerych słów na swój temat.

Pokorny lider jest przede wszystkim człowiekiem, który z szacunkiem i empatią współpracuje ze swoim zespołem.

Jeżeli Ty również chcesz zgłębić tajniki bycia ludzkim ale skutecznym i efektywnym liderem, zapraszam Cię serdecznie na moje treningi managerskie. Kolejny już w maju. Tym razem czekam na Ciebie w Krakowie. Więcej szczegółów tutaj.

Kontakt z autorką:

e-mail: zarecka.szkolenia.doradztwo@gmail.com,
tel: +48 667 948 929,

Agnieszka Żarecka

Certyfikowany trener standardu HRD BP, inspektor ochrony danych osobowych, audytor wewnętrzny PN-ISO/IEC 27001:2017, coach i mentor biznesu, konsultant biznesowy, doświadczony manager, właściciel firmy AGNIESZKA ŻARECKA SZKOLENIA DORADZTWO RODO, doradca zawodowy oraz wolontariusz. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, gdzie ukończyła również studia podyplomowe na kierunkach Rachunkowość oraz Psychologia Managera. Posiada 20-letnie doświadczenie biznesowe z zakresu rachunkowości, ubezpieczeń, bankowości oraz sprzedaży. Przez ponad 10 lat pracownik międzynarodowej korporacji finansowej, gdzie przez okres 6 lat z sukcesami pełniła funkcje managerskie. Kierowała zróżnicowanymi i rozproszonymi zespołami sprzedażowymi, motywowała i inspirowała do rozwoju. Prowadziła dziesiątki procesów rekrutacyjnych oraz rozmów ewaluacyjnych, posiada bogate doświadczenie w kreatywnym usprawnianiu procesów biznesowych oraz wdrażaniu innowacyjnych procesów obsługi klienta. Obecnie w ramach szkoleń i warsztatów wspólnie z uczestnikami spotkań pracuje nad rozwojem kompetencji osobistych i przywódczych, umiejętnościami komunikacyjnymi, twórczego myślenia oraz kompetencjami zespołowymi. Podczas szkoleń wykorzystuje najciekawsze narzędzia trenerskie oraz liczne gry i prawdziwe przykłady z życia zawodowego. Z przyjemnością dzieli się swoim doświadczeniem mentorskim oraz włącza pracę z pytaniami oraz elementy wizualizacji. Wspiera podmioty publiczne i prywatne we wdrażaniu wymagań RODO, szkoli z zakresu ochrony danych osobowych oraz pełni funkcję Inspektora ochrony danych. Aktywnie udziela się w Fundacjach promując edukację finansową w szkołach podstawowych i średnich. Prywatnie pasjonatka samorozwoju, psychologii w sporcie i biznesie, autorka bloga Inaczej. Jej motto – Niemożliwe nie istnieje.

Skomentuj

POPULARNE

To Top