Connect with us

Czy banki nadążają za technologią…

STRATEGIE I INWESTYCJE

Czy banki nadążają za technologią…

Dynamiczny rozwój nowych technologii wpłynął praktycznie na każdy sektor gospodarki, w tym także ten związany z bankowością. Wdrażanie elektronicznych urządzeń i usług mobilnych, to dla banków codzienność. Jednak czy nadążają w śledzeniu technologicznych trendów i wprowadzaniu ich w systemach obsługi klientów?

Większy rozwój = większe kwoty

Faktem jest, że technologia zdominowała współczesny świat i dotyczy to również banków. Jak wiadomo obsługa klienta, nie polega już wyłącznie na rozwiązywaniu problemów przy bankowym okienku. Większość działań związanych z kontem osobistym lub firmowym, można sprawnie zrealizować z poziomu strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Co więcej, cały czas jesteśmy świadkami wzrostu banków, świadczy o tym m.in. kwota udzielonych w 2018 kredytów na łączną kwotę 41,2 mld zł. Porównując tę liczbę z rokiem 2017, wzrost jest znaczący (w III kwarcie 2017 było to 9,3 mld zł, analogicznie w tym samym czasie w 2018 kwota ta sięgnęła 13,5 mld zł). Aby sprostać oczekiwaniom nowych, ale też coraz bardziej świadomych technologicznie stałych klientów, banki muszą wprowadzać nowe rozwiązania oraz ulepszać dotychczasowe.

Mobilni klienci 

Największym krokiem milowym w zastosowaniu nowoczesnych narzędzi obsługi klienta, było dla banków wprowadzenie usług internetowych oraz mobilnych. Obecnie w Polsce z bankowości internetowej korzysta średnio 17 mln posiadaczy kont. Coraz więcej osób korzysta także z bankowych aplikacji mobilnych. Według Raportu “Polska Bankowość w Liczbach”, w ostatnim kwartale 2018 roku, z usług bankowych na swoich smartfonach korzystało aż 8,5 mln osób, czyli o 0,7 mln więcej niż w poprzednich trzech miesiącach. Do nowych technologii bankowych można zaliczać także, inne niż tradycyjne sposoby płacenia kartą, takie jak podpięcie karty pod smartfon lub smartwatch.

Korporacyjne potrzeby

Jednak w strukturach banków nie znajdują się tylko działy obsługi klienta. Nowe technologie dotykają także innych obszarów pracy bankowców. Ze względu na duże rozproszenie lokalizacyjne placówek, banki potrzebują zaawansowanej infrastruktury IT. Innowacyjne rozwiązania pomagają zarządzać pracą, danymi klientów, operacjami. Istotna jest także kwestia zabezpieczenia systemów, z których korzystają firmy. Jako instytucja finansowa, banki nie mogą pozwolić sobie na żadne uchybienia i wycieki informacji, które spowodują nie tylko udostępnienie poufnych danych klientów, ale tym samym narażą ich na kradzież i utratę funduszy przechowywanych na koncie. Właśnie dlatego zazwyczaj podczas wdrażania nowych technologii korzystają z pomocy specjalistycznych firm, dostarczających innowacyjne rozwiązania biznesowe.

Rzeczywiste działanie

Nowe technologie to zasadniczo także nowoczesny sprzęt. Banki chętniej korzystają z nowoczesnego oprogramowania, systemów przechowywania danych w chmurze, ale również urządzeń. Zazwyczaj, są to narzędzia dedykowane dla danego sektora pracy, jak również popularne, a zarazem profesjonalne urządzenia od znanych producentów. Dobrym przykładem jest wdrożenie, jakie miało miejsce w ostatnim kwartale w Alior Banku. Integrator ICT, firma Innergo Systems, przeprowadził cyfrową transformację banku, dostarczając ponad 5 tys. urządzeń mobilnych. Nowy sprzęt Apple, przeznaczony dla pracowników banku, jest nie tylko bezpieczny, ale także niezwykle wydajny ze względu na długo działającą baterię oraz wytrzymałość, a także zintegrowany do pracy w środowisku korporacyjnym. Odpowiednie zabezpieczenie stosowane w systemie iOS i skonfigurowane do pracy aplikacje, ułatwiają mobilną pracę z poziomu urządzenia. Proces przekazania iPhone’ów przez firmę przeszedł sprawnie i bezproblemowo, natomiast pracownicy otrzymali gotowe do pracy urządzenia. Korzystanie z nowych narzędzi, to przede wszystkim stworzenie lepszych, bardziej optymalnych warunków pracy. Znacząco przekłada się to na sposób wykonywania zadań, a co za tym idzie na wzrost poziomu jakości obsługi klienta i w długofalowej perspektywie zatrzymanie obecnych pracowników (często pokolenia millenialsów) w organizacji. 

Odpowiedź na tytułowe pytanie może zatem wydawać się oczywista. Sektor bankowy jest otwarty na nową technologię, a biorąc pod uwagę oczekiwania współczesnych konsumentów – musi wdrażać coraz to nowsze rozwiązania. Rozwój technologii jest dla banków jednak także szansą na większe zarobki. Banki to nie tylko placówki obsługujące klientów, ale przede wszystkim ogromne korporacje, których funkcjonowanie zapewnia odpowiednie działanie miliardowych systemów gotówkowych. Postęp w tej dziedzinie jest konieczny, tylko stale wprowadzane nowoczesne technologie pozwolą bankom na działanie na miarę XXI wieku.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE