A motywowali ich długo i szczęśliwie…

Stosowanie krótkotrwałej motywacji pracowników to duże wyzwanie dla kadry zarządzającej. Działania oparte na tego rodzaju motywacji skupiają się na stałym utrzymaniu niskiej rotacji pracowników, co pociąga za sobą często nadmierne koszty ponoszone przez firmę i dezorganizację pracy. Jak zatem uniknąć systemu kar i poprawić wydolność owych działań, jednocześnie wpływając na motywację długoterminową?

Stosowanie krótkotrwałej motywacji pracowników to duże wyzwanie dla kadry zarządzającej to bezsprzeczny fakt. Działania oparte na tego rodzaju motywacji skupiają się na stałym utrzymaniu niskiej rotacji pracowników, co pociąga za sobą często nadmierne koszty ponoszone przez firmę i dezorganizację pracy. Jak zatem uniknąć systemu kar i poprawić wydolność owych działań, jednocześnie wpływając na motywację długoterminową?

Długoterminowo, czyli stale i miarowo

Stosując motywowanie długoterminowe, w planie działania powinny zostać uwzględnione poniższe aspekty:

  • gratyfikacja pozapłacowa (korzyści dla pracowników)
  • zrównoważony podział nagród (odchodzenie od metody konkursowania i od wyróżniania tylko czołowych pracowników)
  • szybka komunikacja (instant feedback) – dająca poczucie kontroli

Model długoterminowy skupia się na nagradzaniu “zwyczajnego pracownika” (nie kierownika/lidera), za jego osiągnięcia i posiadaną wiedzę. Jednocześnie wykorzystuje systemy działania oparte o wykorzystanie wirtualnej waluty.

Bazując na naszych doświadczeniach, możemy stwierdzić, że długoterminowość to system, który może być wykorzystywany przez wiele lat, wzmacniając za każdym razem inne zachowania. Takie działanie polega na stałym budowaniu zaangażowania wśród uczestników. W contact center pracownicy gromadzą punkty za: nowe pomysły, działania, wiedzę i jej przekazywanie, za systematyczną aktywność (np. przychodzenie na czas do pracy).

Zyskujemy w ten sposób system zarządzania, czy też kierowania, zachowaniem pracowników, który wypiera organizowanie okresowych, etapowych i oceniających pracowników konkursów. Taki sposób działania jest ciągły i stały, a proces motywowania zachodzi miarowo i stabilnie. Umożliwia to odpowiednie rozeznanie się w usposobieniu i nastrojach zespołu, przez przeprowadzanie ankiet jakościowych lub sporządzanie ilościowych raportów aktywności.

Nagroda zamiast kary

Znaczna część systemów motywacyjnych wykorzystywanych w firmach bazuje na trzech głównych punktach:

  • wynagrodzenie pieniężne, zapewniające pracownikowi poczucie bezpieczeństwa i stabilność,
  • premia pozapłacowa, motywująca równoczesne osiąganie celów firmy i celów pracownika (np. naliczanie prowizji sprzedażowej od wartości sprzedanych produktów lub usług),
  • narzędzia natychmiastowego wyróżniania tj. system kar i nagród, gdzie celem jest formowanie pożądanych zachowań.

W ostatnim punkcie wyróżnić można dwa sposoby postępowania:

  •  organizowanie konkursów, kształtujących konkretne postawy czy zachowania, np. w celu osiągnięcia zamierzonego wyniku sprzedaży
  •  stosowanie kar, mające na celu eliminowanie zachowań niepożądanych, mowa tu o spóźnianiu się, problemach dyscyplinarnych związanych z powierzonymi zadaniami.

Nie ma jednoznacznego porównania, ponieważ tak samo kary, jak i konkursy mają swoje zalety, ale i wady. W modelu konkursowym często dochodzi do tego, że zwycięzcami są te same osoby. Nie wyróżnia się „średniaków”, tym samym nie ucząc ich jak zostać liderem. Z tego powodu wielu pracowników (zwłaszcza w zespołach contact center) porzuca udział w konkursie, mniej więcej w połowie ich trwania — widząc, że i tak nie wygrają. Nie oznacza to jednak, że kary są lepszym sposobem komunikacji z pracownikiem, wręcz przeciwnie. Kara to podejście oparte o prewencję (ucieczka przed stratą), nie bazuje za to na promocji (poszukiwanie dodatkowego zysku). Karząc kogoś, zmieniamy jego myślenie — zaczyna się wtedy bronić. Natomiast nagradzając, oferujemy mu, przedstawiamy źródła dodatkowych zysków (dla niego i potencjalnie dla firmy).

Podwójna korzyść

Motywowanie pracowników, związane jest ze skupieniem się na celach biznesowych firmy. System Workforce Management umożliwiający kierowanie dużymi zespołami pracowników w integracji z platformą motywacyjną może produktywnie organizować zasoby w Contact Center, jednocześnie oddziaływując na poziom motywacji pracowników, w codziennej pracy, jak i w dłuższym czasie.

– Zrealizowane cele, mogą być częścią strategii, zakładającej poprawienie jakości środowiska pracy i zwiększenia zadowolenia pracowników z codziennego wykonywania ich obowiązków, a także zmniejszenie rotacji personelu w Contact Center – tłumaczy Aleksander Zaborowski, Business Development Manager z firmy Innergo Systems.

Stosowanie platformy WFM (Workforce Management), jak i platformy motywacyjnej, daje zarówno oddzielne korzyści, ale także generuje te wynikające z połączenia dwóch systemów i ich wspólnego działania. Może być to nagradzanie na platformie motywacyjnej (np. umożliwiając wybór atrakcyjnego grafiku lub przyznając do wykorzystania w wybranym momencie tzw. zieloną kartę, a także zapewniając bezproblemową realizację nagrody w procesie grafikowania). Nie wymaga to dodatkowej pracy osób odpowiadających za te procesy.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Wyminąć “śnieżną kulę”, czyli rażąca siła postów

Facebook staje się równoprawnym kanałem kontaktu coraz częściej uwzględnianym w strategii obsługi klienta. Dotyczy to głównie w branży e-commerce, gdzie decyzje zakupowe często zależą od opinii klientów, a Ci chętniej oceniają nie produkt, lecz obsługę i robią to najczęściej w mediach społecznościowych.
więcej

Idzie sezon zakupów. Jak sklepy internetowe poradzą sobie ze zwrotami?

Rekordowo wysoka sprzedaż, jaką notują w czasie pandemii polskie sklepy internetowe, oznacza dla sprzedawców nie tylko wyższe obroty, ale też więcej pracy przy obsłudze zwrotów. Ostatni raport merce.com pokazuje, że duże sklepy, które częściej stawiają na automatyzację procesu i zlecają zwroty na zewnątrz, mogą wyjść z tej próby zwycięsko.
więcej

Praca zdalna w praktyce. Porady ekspertów HR

Praca zdalna zostanie z nami na dłużej, a w najbliższych latach powstawać będą nowe modele pracy. Jak pokazują badania Pracuj.pl, 9 na 10 respondentów chce korzystać z tej formy zatrudnienia także w przyszłości. Czy jednak naprawdę wiemy, jak efektywnie wykonywać obowiązki z domu?
więcej

5 prostych kroków do rozwoju firm w epoce covidowej

W zgodnej opinii ekspertów i praktyków biznesu konsekwencji gospodarczych pandemii nie można było przewidzieć. Dlaczego więc bardzo wielu przedsiębiorców jest na tę zmianę przygotowanych znacznie lepiej niż myśleliśmy?