Połowa konsumentów online na całym świecie korzysta z asystentów głosowych, to o 8 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z globalnego badania przeprowadzonego przez Accenture wśród 22,5 tys. internautów z 21 krajów. W Polsce ten odsetek jest o blisko połowę niższy, ale również systematycznie rośnie. Eksperci są zgodni, że asystenci głosowi to jedna z najszybciej przyswajanych przez konsumentów technologii w historii z rekordowo wysokimi wskaźnikami satysfakcji sięgającymi ponad 90 proc.
Według badania Digital Consumer Survey 2019, 27 proc. polskich internautów korzysta z interfejsu głosowego. Dotyczy to zarówno rozwiązań wbudowanych w urządzenia cyfrowe takie jak smartfony i komputery, jak również samodzielnych urządzeń tzw. inteligentnych głośników np. Google Home czy Alexa firmy Amazon. W ciągu roku liczba użytkowników asystentów głosowych wzrosła w Polsce o 5 punktów procentowych. Technologia ta jest w naszym kraju zdecydowanie wolniej przyswajana niż na świecie, gdzie z urządzeń tych korzysta już 50 proc. (średnia dla 21 przebadanych rynków) konsumentów online wobec 42 proc. przed rokiem. Największym zainteresowaniem interfejs głosowy cieszy się w Chinach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Indiach, gdzie korzysta z niego już ponad 70 proc. internautów, w Europie najwięcej użytkowików jest we Włoszech (58 proc.), Wielkiej Brytanii (48 proc.) i Hiszpanii (43 proc.).
Eksperci nie mają wątpliwości, że asystenci głosowi to jedno z najważniejszych rozwiązań, które wkrótce zrewolucjonizuje także inne branże. Badanie Accenture pokazuje, że inteligentne głośniki powoli wypierają smartfony – 7 na 10 konsumentów, którzy korzystają z tego rozwiązania, twierdzi, że używa rzadziej swoich smartfonów.
Pokolenie najmłodszych i najbardziej zdigitalizowanych konsumentów w Polsce nie odbiega znacząco w swoich zachowaniach od konsumentów zachodnioeuropejskich. To pokolenie, które wyznacza trendy i które pokazuje dostawcom różnego rodzaju produktów i usług, w jakim kierunku powinny iść ich działania, aby za kilka czy kilkanaście lat mogli oni nadal konkurować na rynku. Pomimo tego, że liczba użytkowników asystentów głosowych w Polsce jest na razie zdecydowanie niższa niż w innych krajach, to widać rosnące zainteresowanie tego typu rozwiązaniami, a także coraz większe oczekiwania co do zakresu wykorzystania asystentów głosowych. Konsumenci, także w naszym kraju, oczekują, że dzięki urządzeniom głosowym będą mogli korzystać z usług, które obecnie są dla nich dostępne głównie za pośrednictwem komputera czy smartfona, a więc np. zakupów online, płatności czy sterowania inteligentnymi urządzeniami domowymi. Dlatego marki, które wykorzystają zaawansowane funkcje sztucznej inteligencji, będą w przyszłości miały lepszą pozycję do osiągnięcia sukcesu.
Tomasz Grabowski, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce
Aż 94 proc. polskich użytkowników asystentów głosowych (93 proc. globalnie) oczekuje, że sprzęty domowe, których zakup planują w przyszłości, będą mogły zostać zintegrowane z ich urządzeniem głosowym. Ponad 90 proc. ma takie oczekiwania również wobec elektroniki użytkowej np. smartfonów czy opasek fitness.
Konsumenci chcieliby używać asystentów głosowych w coraz szerszym zakresie – nie tylko do prostych, rutynowych czynności jak wybieranie głosowe, odtwarzanie muzyki czy dostęp do newsów, ale także do tych bardziej zaawansowanych np. dokonywanie rezerwacji w restauracji, zarządzanie płatnościami czy uzyskiwanie wirtualnych porad dotyczących zdrowia lub finansów. Respondenci z Polski wskazywali najczęściej, że chcieliby, aby asystenci głosowi umożliwiali zarządzanie domowym systemem bezpieczeństwa np. włączanie alarmu, gdy przebywają poza domem (47 proc. wskazań wśród posiadaczy smart speakerów i 46 proc. wśród pozostałych osób), sprawdzali status rachunków i powiadamiali w razie problemów (odpowiednio 52 proc. i 39 proc. wskazań), a nawet oferowali usługę wirtualnych porad medycznych (47 proc. wśród posiadaczy smart speakerów i 42 proc. wśród pozostałych osób).
Badanie Accenture wskazuje, że najważniejszą obawą polskich użytkowników asystentów głosowych, która uzyskała aż 51 proc. wskazań (41 proc. globalnie), jest obawa przed utratą prywatności – użytkownicy mają poczucie, że nieustannie „ktoś” słyszy, co mówią i monitoruje ich aktywność. 44 proc. osób korzystających ze smart speakerów w Polsce (40 proc. globalnie) ma obawy związane z bezpieczeństwem. Respondenci przyznali, że obawiają się także, że urządzenie nie zrozumie ich poleceń (35 proc.) bądź zrobią niezamierzony zakup (25 proc.). Co piąty (20 proc.) jako barierę wskazał fakt, że nie może się komunikować z urządzeniem w swoim ojczystym języku.
Obawy o prywatność i bezpieczeństwo wynikają z coraz większej świadomości konsumentów w tym zakresie. Jest to niewątpliwie duże wyzwanie dla dostawców różnego rodzaju usług, w tym asystentów głosowych. Muszą zapewnić przejrzystość zasad, na jakich przechowują, wykorzystują i udostępniają dane klientów.
Tomasz Grabowski, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce
Niezależnie od obaw czy barier związanych z użytkowaniem inteligentnych głośników zainteresowanie tymi urządzeniami na polskim rynku będzie rosło. Z badania Accenture wynika, że 7 proc. konsumentów online zamierza zakupić urządzenie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Do końca 2019 roku co dziesiąty polski internauta może rozmawiać ze swoim asystentem głosowym przy pomocy własnego inteligentnego głośnika.