Connect with us

UODO i UOKiK będą walczyć z garnkami

PRAWO

UODO i UOKiK będą walczyć z garnkami

Siedem miesięcy i ponad 10 tysięcy spraw, pytań i skarg wpłynęło do UODO w sprawie nieprawidłowego przetwarzania danych osobowych. Samych skarg było 3 tysiące. Infolinia odbierała średnio 90 rozmów telefonicznych dziennie. Dało to ponad 14 tysięcy rozmów – tak podsumowali urzędnicy UODO siedem miesięcy obowiązywania przepisów RODO w Polsce. 

Pomówmy teraz o ochronie danych osobowych

Warto zacząć rozmawiać o systemie ochrony danych osobowych, a nie jedynie o rozporządzeniu – mówi dr Edyta Bielak-Jomma, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych na poniedziałkowej konferencji prasowej. – Ten rok jest szczególny, ponieważ w roku ubiegłym wdrożono ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. To wdrożenie jest jednak nie do końca zamknięte, ponieważ części przepisów sektorowych jeszcze nie ma. – dodaje prezes UODO.

Na pytanie, kiedy możemy się ich spodziewać – przedstawiciele rozkładają ręce.

– Liczba telefonów się nie zmniejsza. Oczywiście w okresie przedświątecznych było ich nieco mniej, ale jest to raczej stała średnia. Tematy rozmów zmieniają się za to w czasie, w zależności od tego, jakie nowe przepisy wchodzą w życie – mówi dla CCNEWS Piotr Drobek, Dyrektor zespołu analiz i strategii w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych. 

Telemarketing numerem jeden

Najczęstszym tematem rozmów był niestety telemarketing. Pierwszą grupą są firmy i sami telemarketerzy, którzy nie chcą podawać źródła informacji o numerze telefonu. 

Często te osoby nie chcą się nawet przedstawiać ani ujawniać w czyim imieniu telefonują. Kolejna grupa zgłoszeń to sprawy związane z tym, że telemarketerzy nie uważają naszego imienia, nazwiska i telefonu jako dane osobowe. – mówi Piotr Drobek.

Mamy problem z RODO

Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB Magdalena Brzeska, podczas swojej prelekcji podczas konferencji z okazji 13 Dnia Ochrony Danych Osobowych podniosła argument, że call centers mają problem z efektywnym respektowaniu prawa do bycia zapomnianym. 

– Operator telefoniczny zleca działania telemarketingowe firmie call center, która ma też za zadanie pozyskać bazę danych potencjalnych klientów. Call centers zgłasza się do brokera baz danych, który taką bazę od administratora pierwotnego pozyskuje. I tutaj pojawiają się pytania: o jakim i którym administratorze to call centers ma informować. Ma mówić o sobie, o operatorze czy też o administratorze pierwotnym. Pojawiają się pojęcia „administratora tymczasowego”, którym jest call centers. 

UODO nie wypowiada się źle o telemarketingu jako takim. – Jako UODO rozmawiamy z rynkiem i jesteśmy otwarci na wszelkie jego działania. Nie oceniamy źle całej branży, wiemy jednak o nieuczciwie działających podmiotach, które w niewłaściwy sposób wykorzystują dane o użytkownikach – powiedział podczas konferencji Piotr Drabek. – Później wykorzystują to, aby np. wyłudzić od konsumentów nienależne świadczenia, to są te mityczne garnki, koce, kołdry – wylicza Drobek. – Telemarketing to społeczny problem. To też odpowiedzialność podmiotów działających na rynku telemarketingu. – dodaje.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od 12 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE

To Top