Connect with us

W Łodzi przybywa biurowców

POWIERZCHNIE BIUROWE

W Łodzi przybywa biurowców

Zasoby biurowe Łodzi zwiększą się niedługo o ponad 100 tys. mkw. powierzchni, a baza noclegowa w mieście wzrośnie o 40 proc.  

W ciągu ostatniego ćwierćwiecza w Łodzi dokonały się duże zmiany, zarówno na płaszczyźnie ekonomicznej, jak urbanistycznej. Dzięki temu aglomeracja stała się jednym z najważniejszych rynków biznesowych w kraju, który zwiększa swoje zasoby biurowe szybciej niż inne miasta regionalne.

Jak przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, partner w Walter Herz, dużym atutem dla inwestorów jest prowadzona w mieście rewitalizacja strukturalna, a także unikatowość łódzkiej architektury i wciąż duży dostęp do atrakcyjnych gruntów pod nowe projekty komercyjne. Na dynamikę rozwoju aglomeracji wpływ mają również konkurencyjne koszty pracownicze i stawki za wynajem biur.  

Biurowa Łódź dogania Katowice i Poznań

W Łodzi prowadzona jest największa w Europie inwestycja publiczna, powstaje Nowe Centrum Łodzi (NCŁ). Plan zakłada przebudowę i rewitalizację 100-hektarowego obszaru w centrum miasta, w sąsiedztwie zmodernizowanego dworca Łódź Fabryczna.

Industrialne zabudowania, które znajdują się na tym terenie, po rewitalizacji pełnić będą funkcje komercyjne oraz publiczno-kulturalne. Dzięki realizacji tego unikatowego na skalę europejską przedsięwzięcia Łódź stanie się jednym z najatrakcyjniejszych, polskich miast, oferującym najnowocześniejszą przestrzeń usługową, biurową i mieszkaniową, a także ciekawe obiekty rozrywkowe i kulturalne.

Bartłomiej Zagrodnik, partner w Walter Herz.

Łódź staję się coraz bardziej atrakcyjna, zarówno jako miejsce do zamieszkania, jak i do pracy. Niewątpliwym atutem aglomeracji jest jej położenie i szeroki dostęp do dobrze wykształconej kadry. To ośrodek akademicki, w którym działa 20 uczelni wyższych i miasto z tradycją, które przeszło ogromną przemianę. Z roku na rok przybywa inwestorów, którzy widzą w rynku łódzkim ogromny potencjał. Wiążą z Łodzią swoją przyszłość biznesową między innymi dzięki temu, że w ostatnim czasie powstała w mieście duża ilość nowoczesnej powierzchni biurowej. Prowadzona rewitalizacja zmienia oblicze Łodzi. Jaka będzie przyszłość naszej „Ziemi Obiecanej”? Cóż, mam nadzieję, że wszystkie wizje i plany ujęte w Strategii Zintegrowanego Rozwoju Łodzi 2020+ zostaną zrealizowane.

Przemysław Andrzejak, Prezes Zarządu Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. 

Aglomeracja Łódzka plasuje się na szóstym miejscu w Polsce pod względem dostępnej powierzchni biurowej, ale dzięki intensywnemu rozwojowi tego segmentu w niedalekiej przyszłości ma szansę stać się czwartym rynkiem w kraju.Od trzech lat łódzki rynek biurowy rośnie trzy razy szybciej niż wcześniej. Z danych Walter Herz wynika, że całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Łodzi, podobnie jak Katowic i Poznania, zbliżają się do 500 tys. mkw.  

Charakterystyczne dla miasta są przede wszystkim zlokalizowane na terenach poprzemysłowych oryginalne, historyczne obiekty z czerwonej cegły, jak Teal Office i Sepia Office, czy Textorial Park. Na uwagę zasługuje również kilka nowych biurowców, w tym Centrum Biurowe Fabryczna, Brama Miasta w NCŁ, a także położona w pobliżu Manufaktury – Ogrodowa Office Park, czy Hi Piotrkowska i P22 przy ulicy Piotrkowskiej.

Duże projekty w budowie

Centralna Oś Łodzi, największy obszar biurowy w mieście skupia zaś takie budynki jak: Red Tower, Symetris Business Park, czy Łódź 1. Na tym terenie przygotowywanych jest do budowy wiele inwestycji, w tym głośny Monopolis realizowany w dawnej fabryce wódki. 

Inwestorzy wraz z miastem odnawiają historyczne obszary i budują nowe łódzkie dzielnice. W Łodzi inwestują największe międzynarodowe firmy deweloperskie działające w Polsce, jak Ghelamco Poland, Skanska Property Poland, HB Reavis, czy Echo Investment. 

Szczególne zainteresowanie wzbudza inwestycja firmy Ghelamco na najdroższej działce w Nowym Centrum Łodzi, położona na ponad dwóch hektarach gruntu, gdzie stanąć ma dziewięć budynków. W pierwszym etapie projektu, który ma już pozwolenie na budowę, powstanie hotel ze 166 pokojami, biurowiec z 18 tys. mkw. powierzchni i apartamentowiec mieszczący 70 mieszkań. Pomiędzy budynkami znajdą się pasaże dla pieszych z funkcją gastronomiczną. Na uwagę zasługuje również Brama Miasta firmy Skanska, która będzie nową wizytówką Łodzi, witającą podróżnych wychodzących z nowoczesnego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna. 

We współpracy z prywatnymi inwestorami odnawiany jest też łódzki Księżny Młyn, który jest swoistym miastem w mieście. To pofabryczna dzielnica stworzona przez XIX-wiecznego fabrykanta Karola Scheiblera, gdzie powstały fabryki włókiennicze, magazyny, a także domy fabrykanckie (tzw. famuły), sklepy, szkoła i pałac właściciela. Księży Młyn staje się dziś zieloną, kameralną dzielnicą, w której rodzi się życie artystyczne miasta. 

Rekordowa ilość biur wchodzących na rynek

W 2017 roku, jak wynika z obliczeń Walter Herz, na łódzki rynek trafiła rekordowa ilość 74 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej. Największymi oddanymi do użytku budynkami biurowymi był Przystanek mBank (24,7 tys. mkw.) i Nowa Fabryczna (19,4 tys. mkw.) zlokalizowane w Nowym Centrum Łodzi. 

W trakcie realizacji w Łodzi jest ponad 100 tys. mkw. powierzchni biurowej. Większość z budynków powstaje na obszarze Centralnej Osi Łodzi. Oddana niedawno Ogrodowa Office Łódź z ponad 28 tys. mkw. powierzchni jest największym obiektem biurowym ukończonym w 2018 roku.  W budowie są takie projekty biurowe jak Brama Miasta Łódź B1&B2 (25,3 tys. mkw.), Hi Piotrkowska 155 (18,3 tys. mkw.), Imagine A&B (13,8 tys. mkw.), Monopolis M1, czy Teal&Sepia. 

Ponadto firma JJ Invest planuje budowę Centrum Biurowego Fabryczna (28 tys. mkw.), Ghelamco inwestycje przy ulicy Piłsudskiego (23 tys. mkw.), a Echo Investment realizację projektu przy Kilińskiego (14 tys. mkw.). Na trenie NCŁ swoje inwestycje przygotowuje do realizacji również HB Reavis (30 tys. mkw.) i firma Ghelamco (43 tys. mkw.). 

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od 12 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE

To Top