Connect with us

Od marca wchodzą e-dowody osobiste

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Od marca wchodzą e-dowody osobiste

Od 4 marca wydawane będą e-dowody osobiste. Pierwsza partia 100 tys. blankietów trafiła z PWPW (Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych) do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Obecnie trwają testy integracyjne rozwiązania dostarczonego przez PWPW z częścią wytwarzaną przez Centralny Ośrodek Informatyki podległy Ministerstwu Cyfryzacji.

PWPW przekazała CPD MSWiA nie tylko blankiety dowodów osobistych w warstwą cyfrową, ale także urządzania niezbędne do wgrywania na e-dowody danych osobowych. Obecnie rozwiązanie PWPW zostało wdrożone do masowej produkcji, a dostarczona dzisiaj partia blankietów stanowi pierwszą pulę dowodów osobistych, które będą wydawane od 4 marca 2019 r.

E-dowody to pokłosie projektu pl.ID zapoczątkowanego jeszcze w 2008 roku przez rząd Platformy Obywatelskiej, którego niezakończenie mogło skutkować koniecznością zwrotu do Unii Europejskiej kwoty blisko 150 mln zł. Już w 2012 roku okazało się, że projekt skończy się fiaskiem za sprawą krótkiego czasu wdrożenia oraz stopnia złożoności problemu, jakim jest całkowita przebudowa m.in. bazy PESEL. Projekt zakładał stworzenie rejestru ludności, rejestru jednostek organizacyjnych oraz rejestru terytorialnego, stworzenia standardów i założeń do oprogramowania warstwy centralnej, budowy infrastruktury i założeń systemu bezpieczeństwa. Dwa lata na realizację projektu to termin – zdaniem wielu fachowców – nierealny.

Ale pl.ID nie powstało, bo nie było to możliwe z uwagi na fiasko zapoczątkowanego w 2008 roku projektu „Przebudowa i integracja rejestrów państwowych” (PESEL2). pl.ID miało na celu zastąpienie wysłużonych dowodów osobistych nowoczesnymi ID kartami z warstwą elektroniczną.

E-dowody oprócz dodatkowych możliwości oferowanych przez warstwę elektroniczną zachowują wszystkie swoje dotychczasowe funkcje znane z Dowodów Osobistych bez dodatkowych wymagań dla ich posiadaczy.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE