Connect with us

Wyborcze fiasko platformy self-care ePUAP

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Wyborcze fiasko platformy self-care ePUAP

Wczorajszy dzień media rozpalały informacje o tym, że wiele osób musiało „odejść z kwitkiem” podczas próby zagłosowania w wyborach samorządowych. Komisje wyborcze winę przerzucały na Ministerstwo Cyfryzacji, ministerstwo – na gminy. A problem, choć jeszcze z poznaniem oficjalnego powodu przyjdzie nam poczekać, leżał gdzie indziej.

Zdaniem resortu cyfryzacji powodem problemów z wpisem do rejestru wyborców, które uniemożliwiło oddanie głosu, nie jest platforma ePUAP. Co więc było powodem, dla którego korzystanie z platformy self-care w procesie dopisywania się do list wyborczych zawiodło?

– Powodem takiej sytuacji na pewno nie jest ani platforma ePUAP, ani źle działający elektroniczny wniosek. O powody należy zaś pytać organy poszczególnych gmin. Po złożeniu wniosku to one wydają bowiem decyzje o wpisie – podał resort cyfryzacji w komunikacje opublikowanym przez PAP.

Brak załączników

Jak podała wczoraj Państwowa Komisja Wyborcza i jej członek Krzysztof Strzelczyk, w systemie ePUAP zarządzanym przez Ministerstwo Cyfryzacji, wyborcy co prawda mieli prawo do skierowania do właściwej gminy wniosków o dopisanie do rejestru wyborców w drodze elektronicznej, ale system nie dawał możliwości przesłania dokumentów potwierdzających fakt stałego zamieszkiwania w gminie, w której ktoś chciał się dopisać do rejestru.

Za moduły, dzięki którym możliwe jest przesyłanie danych na platformie self-care odpowiedzialne jest Ministerstwo Cyfryzacji. Urzędy – choć są end-userami platformy ePUAP obsługują procesy lokalnie w danej jednostce samorządowej. Za dostawę wniosku odpowiada administrator platformy.

Zdaniem członka PKW, Krzysztofa Strzelczyka, problemem był także bardzo krótki czas, jaki miał organ na sprawdzenie i podjęcie decyzji o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców. Przypomnijmy – to tylko trzy dni.

– Również droga sądowa jest bardzo krótka, bo też 3 dni ma sąd na rozpatrzenie odwołań. Jest to problem ustawodawcy, który tak krótkie terminy przewidział. Niektóre gminy nie były w stanie w tak krótkim czasie zweryfikować tych wniosków. To postulat do ustawodawcy ewentualnie na przyszłość, żeby te terminy były wydłużone – skomentował Strzelczyk.

Jak podało Ministerstwo Cyfryzacji problem mógł dotyczyć nawet 3157 osób. W samej Warszawie to 1049 osób. Ale jak zaznaczył, mogły one zostać zgodnie z prawem nierozpatrzone, gdyż upłynął termin dopisywania się do list wyborczych (16.10). W skali całego kraju z ePUAP i dopisywania się do list wyborczych skorzystało ponad 46 tys. obywateli.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE