Connect with us

Choć klienci oczekują, to 89 proc. przewoźników nie sprzedaje biletów w internecie

STRATEGIE I INWESTYCJE

Choć klienci oczekują, to 89 proc. przewoźników nie sprzedaje biletów w internecie

Zdecydowana mniejszość firm transportowych umożliwia zakup biletów online – wynika z badania Busradar.pl. I choć strona przewoźnika w internecie jest, to po bilety trzeba stanąć w najprawdziwszej kolejce. Polacy kolejkowe tradycje mają długie, lecz raczej nie chcą ich kontynuować. Brakuje też telefonicznej informacji o cenach, godzinach odjazdów i warunkach przewozu. Przewoźników mógłby wesprzeć outsourcing. Klienci chcą wygodnego kontaktu i informacji natychmiast. A nie po 24 godzinach, jak było to w przypadku Polskiego Busa (obecnie Flix Bus).

Tradycyjne branże podchodzą do e-commerce ze sporą dawką sceptycyzmu. Na przykład branża transportowa. Z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy Busradar.pl wynika, że 73 proc. przewoźników posiada stronę internetową, jednak optymizm maleje wraz z informacją, że tylko 11 proc. z nich prowadzi sprzedaż biletów online. Co gorsza, 81 proc. nie zamierza w ogóle wprowadzić sprzedaży w sieci. Nie wykluczają jednak rezerwacji telefonicznych.

Dlaczego nie?

Powodów może być kilka. Według badania Busradar.pl 21 proc. przewoźników ocenia, że w obszarze swojej działalności nie mają konkurencji. Oferując połączenia między małymi miejscowościami, gdzie nie funkcjonują giganci branży, czują się względnie stabilnie.

– Ta postawa może być krótkowzroczna. Po zagospodarowaniu najbardziej dochodowych kierunków, giganci jak Flixbus na pewno zwrócą uwagę na mniej oczywiste, a wciąż dochodowe połączenia – przypuszcza Martin Rammensee, CEO firmy-operatora platformy Busradar.pl, która umożliwia wyszukiwanie połączeń u wielu przewoźników. – Być może przewoźnikom brak wiary w rzeczywisty wpływ e-sprzedaży na rozwój ich małego biznesu. Niesłusznie…

Polacy chcą kupować w sieci

Z roku na rok w Polsce przybywa użytkowników zakupowych platform i aplikacji. Z danych Eurostatu wynika, że 45 proc. Polaków kupuje online. Najchętniej odzież, książki i bilety do kina i teatru – wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”. Wśród produktów i usług, które Polacy mają zamiar kupić przez internet w najbliższej przyszłości to właśnie “podróże i rezerwacje” zajmują pierwsze miejsce.

– Ta informacja powinna zmotywować przewoźników do szerszego wykorzystania internetu. Klienci oczekują nie tylko szybkiego dostępu do informacji o podróżach, ale także chcą od razu z tej wiedzy poczynić praktyczny użytek kupując bilet – przekonuje Martin Rammensee.

– Sprzedaż biletów online to korzyść i dla branży i dla klienta. Z punktu widzenia sprzedawców – wprowadzenie możliwości zakupu online to poszerzenie kanałów sprzedaży. – dodaje Rammensee z Busradar.pl.

– Z punktu widzenia konsumentów – możliwość zakupu to oczywistość. Zaskoczenie budzi raczej brak możliwości zakupu usługi przez internet – komentuje Artur Halik, Head of Shoper Premium. – Tymczasem na naszej platformie zaledwie niecały 1 proc. sprzedawców oferuje bilety czy vouchery, nie produkty. Na pewno rozwój tego rynku jest kwestią czasu. Dziwne jest dla nas, że przebiegał dotąd tak wolno, ale widzimy już zmianę postaw – zauważa Halik.

– Od początku zakładaliśmy w naszym modelu biznesowym wykorzystanie kanałów online do sprzedaży voucherów wypoczynkowych. To najwygodniejsza forma dokonania zakupu, zarówno dla rynku B2C, jak i B2B. Z naszej perspektywy sklep online daje nam najszerszy wachlarz możliwości komunikacji z klientami, w tym prowadzenia własnych akcji marketingowych. Zależało nam także na zdywersyfikowaniu kanałów sprzedaży, dlatego nawiązaliśmy współpracę ze wszystkimi kluczowymi programami benefitowymi. Dzięki temu w bardzo krótkim czasie objęliśmy ofertą prawie cały rynek – mówi Mariola Skorupa, Product manager Sun&Snow, sklepu internetowego wdrożonego na platformie Shoper.

Giganci branży onieśmielają?

Jak to możliwe, że skoro tylko 11 proc. firm przewozowych oferuje sprzedaż online, podróże i rezerwacje są tak wysoko na liście najbardziej obecnych i pożądanych ofert w internecie? Prawdopodobnie jest to zasługą największych dostawców tego typu usług. Małym firmom trudno z nimi konkurować i dają za wygraną już w przedbiegach. To daje spore miejsce do popisu firm dostarczającym rozwiązania platformowe jak busradar.pl czy e-podroznik.pl. Na trendzie mogą sporo ugrać dla siebie także firmy outsourcingowe (call centers) świadczące usługi dla rynku turystycznego.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE