Connect with us

ZASOBY LUDZKIE

Nowoczesny CSR

Wspieranie działań ekologicznych, w dzisiejszych czasach, to już nie tylko moda, ale konieczna ochrona degradowanego codziennie środowiska. Oprócz akcji społecznych, organizowanych przez fundacje i ruchy zajmujące się tym tematem. Docenia się również to, co robią przedsiębiorstwa, które dodatkowo zobligowane są koncepcją CSR. Jak zatem można zmienić profil firmy, by stała się ona nieco bardziej przyjazna dla otoczenia?

Społeczny obowiązek

Corporate social responsibility to odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo – coraz częściej też na środowisko. CSR to działania, które nie zakładają jedynie dbania o dobro interesów przedsiębiorców, ale również społeczeństwa. Takie akcje nie powinny być jednak jednorazowe. Skuteczny CSR to długofalowe zarządzanie przedsiębiorstwem, w sposób uwzględniający dobro ludzi i naturalnego otoczenia. Firmy, działające zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu, są pozytywnie postrzegane na rynku. Lepiej też wypadają w świadomości potencjalnych klientów. Istotne jednak, żeby owa odpowiedzialność, stała się integralną częścią przedsiębiorstwa. Wtedy korzyści pojawiają się po obu stronach — firma zyskuje, poprawiając swój wizerunek, a społeczeństwo i środowisko są mniej narażone na szkodliwe działania, jakie mogłyby wyniknąć z niedostosowania się do CSR.

Nowoczesne CSR

Tak, jak w niemal każdej dziedzinie, także tutaj liczy się postępowość. Jeszcze kilka lat temu, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw wiązała się jedynie ze wspieraniem fundacji na rzecz zwierząt i przyrody, akcji proekologicznych. Obecnie firmy same organizują takie przedsięwzięcia, a w swoich siedzibach stosują nowoczesne rozwiązania, które minimalizują niszczenie środowiska. Przykładowo jednym z takich rozwiązań jest wykorzystywanie energii słonecznej. Innym pomysłem jest zmniejszenie zużycia papieru, wycofując dokumenty papierowe i zastępując je elektronicznymi. Takie działania stosuje m.in. ING Bank Śląski.

Według raportu „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2017”, wśród poczynań firm na rzecz ochrony środowiska, można wyróżnić np. dotyczące edukacji ekologicznej, eko-biura, eko-produktów, odnawialnych źródeł energii, czy założenia zero waste i wiele innych. „Program «e-faktura = wyższa kultura», to projekt Grupy Raben, w ramach którego firma zachęca klientów do zastępowania papierowych faktur ich elektronicznymi wersjami. Każda zgoda na e-fakturę to jedno drzewo posadzone w imieniu klienta. Do tej pory posadzono prawie 10 tys. drzew”. – informuje raport.

Wirtualne spotkania, rzeczywiste działania

Obecnie promuje się dojazd do pracy transportem miejskim. Chociaż nie jest on również najlepszy dla środowiska, wciąż okazuje się bardziej ekologiczny, niż poruszanie się samochodem osobowym. Auta wytwarzają zatrważające ilości CO2 – nawet do 5 kg na 30 km jazdy. Kiedy miliony ludzi na całym świecie codziennie dojeżdżają do miejsca pracy, dochodzi do dobrze nam znanego globalnego ocieplenia.

– Pewne jest, że nie można w pełni zrezygnować z pojawiania się pracownika w firmie. Jednak wtedy, kiedy to możliwe spotkania firmowe prowadzone twarzą w twarz, można zastąpić równie efektywnymi spotkaniami wirtualnymi– tłumaczy Arkadiusz Rosiak, Presales Team Manager z Innergo Systems. – Dzięki temu, nawet w niewielki sposób ogranicza się emisję szkodliwych substancji do środowiska.

Rozwiązaniem umożliwiającym prowadzenie zebrań online jest platforma Cisco Webex. Powstała po to, aby pozwolić pracownikom/partnerom brać udział w zebraniu, bez konieczności przymusowego dojazdu. Jest to nowoczesne działanie CSR-owe, dzięki któremu firma dostosowuje się do dzisiejszych standardów pracy. Co więcej, ma to swoje oddziaływanie proekologiczne — ograniczenie poruszania się samochodami osobowymi. Cisco Webex daje wiele możliwości, takich jak funkcja tablicy, udostępnianie obrazu, zapisywanie notatek, czy łączenie uczestników zebrania. Jest narzędziem wspomagającym nie tylko tzw. zielony CSR, ale działa również na rzecz wydajności pracowników i polepsza ich warunki pracy.

Dzięki CSR, firmy są zobligowane do ponoszenia odpowiedzialności za to, jak wpływają na społeczeństwo i środowisko. Niektóre wykorzystują to do promowania wizerunku firmy, inne działają bez pogłosu. Ważne jednak jest, że cały czas zwraca się uwagę na destrukcyjny wpływ ludzi na środowisko, nie tylko w życiu prywatnym, ale również w pracy. Nawet najmniejsze działania będą lepsze, niż ignorowanie problemów, takich jak: zanieczyszczenie powietrza i wody, zbyt duże zużycie energii elektrycznej i innych surowców naturalnych, czy zaśmiecanie planety.

 

A jak wygląda SCR w Waszych firmach?

Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami i pomysłami. Opiszemy je na łamach CCNEWS.pl
Piszcie na e-mail naszej redakcji lub komentujcie artykuł poniżej.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE