Connect with us

Jak robotyzacja i automatyzacja może zmienić rynek pracy?

AUTOMATYZACJA

Jak robotyzacja i automatyzacja może zmienić rynek pracy?

Blisko 49% czasu pracy wykonywanej w Polsce zajmują czynności i zadania, które do 2030 roku mogą zostać całkowicie zautomatyzowane z wykorzystaniem już dzisiaj działającej technologii. To odpowiednik 7,3 mln miejsc pracy – jak podaje McKinsey w swoim raporcie „Ramię w ramię z robotem”. Utraty pracy boi się jednak tylko co dziesiąty Polak. Czy słusznie?

Współczesne pojęcie automatyzacji to coś więcej niż tylko roboty w fabrykach, wykonujące powtarzalne czynności. To nie są tylko androidy, które mają przypominać człowieka. Automatyzacja to głównie robotyzacja procesów biznesowych (ang. Robotic Process Automation, RPA), dzięki czemu możliwe jest wykonywanie zadań powtarzalnych i nie zależących od subiektywnej oceny człowieka. Roboty mogą więc za człowieka przeglądać aplikacje, pobierać dane z załączników e-mail, generować raporty, wystawiać i wysyłać klientom faktury oraz wykonywać dziesiątki, a nawet setki innych czynności, które dla człowieka bywają monotonne. Co więcej – takie czynności mogą odbywać się przez całą dobę, nawet w dni wolne od pracy.

Robotyzacja dla małych i dużych

Robotyzacja jest przy tym możliwa (i korzystna) nie tylko w dużych organizacjach. Jej wdrożenie nie wymaga zmiany istniejących systemów informatycznych ani reorganizacji firmowych procesów – narzędzia RPA najczęściej działają na poziomie interfejsu użytkownika (podobnie do pracy człowieka), więc technologia jest dostępna nawet dla małych firm. RPA może obsługiwać procesy kadrowe, księgowe, marketingowe, sprzedażowe, IT, logistyczne, administracyjne, z zakresu obsługi klienta czy reklamacji, a nawet działu prawnego.

Pracownik (nie)zastąpiony

Mnogość zastosowań RPA rodzi pytania o kwestię zabierania nam pracy przez tańsze i szybsze roboty, które nie nudzą się, nie chorują, są dokładniejsze i odporne na stres. Trzeba jednak pamiętać, że firmy decydujące się na robotyzację kierują się zazwyczaj koniecznością redukcji wykonywanych zadań, a nie pracowników. Mimo postępującej robotyzacji pracowników nie ubywa, a przybywa. Są jednak oni wykorzystywani w odmienny sposób. Człowiek potrzebny jest tam, gdzie niezbędna jest ludzka empatia lub pomysłowość.

Wyręczając ludzi ze żmudnych obowiązków, np. wprowadzania czy przepisywania danych, roboty umożliwiają im wykorzystanie czasu i energii do bardziej twórczej pracy. Robotyzacja często wiąże się nawet z koniecznością zatrudnienia kolejnych specjalistów i rozwija całkiem nowe zawody.

Robotyzacja w Polsce

Z badań firmy Pirxon zajmującej się robotyzacją procesów biurowych wynika, że wykorzystanie RPA w polskich przedsiębiorstwach to rzadkość – używają go głownie te z kapitałem zagranicznym. Przy tym aż 99% ankietowanych firm, w których nie wdrożono automatyzacji, nigdy nie słyszało o robotyzacji biurowej (wg. ADP Workforce View in Europe 2018). Tymczasem potencjał jest duży – według raportu McKinsley dzięki automatyzacji w 2030 r. PKB Polski może wzrosnąć nawet o 15%¬.

– Polscy pracownicy są optymistami w kwestii robotyzacji procesów biznesowych. 46% deklaruje, że pracodawcy dbają o zespół i przygotowują go na wdrożenie automatyzacji, podczas gdy w Europie tego zdania jest tylko 37%. Robotyzacja zmienia biznes i cały nasz rynek pracy, a polskim przedsiębiorstwom daje nowe możliwości rozwoju. Warto wykorzystać ten potencjał do budowania przewagi rynkowej – mówi Jacek Dróżdż, menedżer działu IT/ECM w firmie Konica Minolta.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE