Connect with us

5% firm to liderzy. Co z resztą?

STRATEGIE I INWESTYCJE

5% firm to liderzy. Co z resztą?

Według badania „Digital Transformation Index” przeprowadzonego przez Dell Technologies wspólnie z Intelem jedynie 5% polskich przedsiębiorstw można zakwalifikować do kategorii liderów transformacji cyfrowej. I to wszystko mimo pilnej potrzeby i konieczności przeprowadzenia transformacji, o której mówi większość managerów średnich i dużych firm.

Oprócz określenia wartości wskaźnika dokonano szerszej analizy planów firm oraz potencjalnych problemów, z jakimi mogą się zetknąć w ciągu najbliższych pięciu lat. Wynika z niej, że zdaniem 73% badanych menedżerów transformacja cyfrowa powinna objąć ich organizacje w szerszym zakresie.

Gdzie są liderzy, gdzie przegrani?

W ostatniej fali badania w 2016 roku oceniano firmy z 16 krajów. W tym roku w badaniach ujęto przedsiębiorców z 42 krajów.

Badanie „Digital Transformation Index” – 2018 r.

 

Jedynie 5% przedsiębiorstw to liderzy. Tymczasem ponad jedna trzecia (34%) badanych firm należy do grup o najniższym poziomie dojrzałości. Oznacza to, że wprowadzają zmiany zbyt ostrożnie i w zbyt wolnym tempie albo w ogóle nie opracowały planu transformacji. Niemal jedna czwarta (24%) przedsiębiorstw została zaliczona do prestiżowej kategorii „wdrażających”. Największą grupę stanowią „ostrożni” — firmy, które nie mogą pochwalić się znaczącymi osiągnięciami w dziedzinie wdrażania transformacji cyfrowej.

Przeszkody na drodze cyfrowej transformacji

91% polskich przedsiębiorstw styka się obecnie z poważnymi przeszkodami na drodze do transformacji cyfrowej. Najważniejsze z nich to:

  • zmiany w ustawodawstwie i przepisach;
  • brak budżetu i zasobów;
  • nadmiar informacji;
  • brak wsparcia ze strony kierownictwa;
  • brak spójnej strategii i wizji transformacji cyfrowej, podano także.

Bariery tego rodzaju utrudniają działania zmierzające do transformacji. Na przykład zdaniem 73% badanych menedżerów transformacja cyfrowa powinna objąć ich organizacje w szerszym zakresie.

Jak pokonać przeszkody

W trakcie badania ustalono, że przedsiębiorstwa podejmują kroki zmierzające do likwidacji istniejących barier. Próbują także zmierzyć się z zagrożeniem ze strony bardziej elastycznych, innowacyjnych uczestników rynku, którzy są w stanie przejąć ich klientów. Potwierdzają to następujące fakty:

  • 61% polskich firm korzysta z technologii cyfrowych w celu przyspieszenia rozwoju nowych produktów i usług
  • 52% wykorzystuje analitykę w czasie rzeczywistym
  • 47% firm uwzględnia kwestie bezpieczeństwa i prywatności we wszystkich urządzeniach, aplikacjach i algorytmach
  • 46% przedsiębiorstw stawia na wymianę wiedzy między poszczególnymi działami: kierownicy działów IT zyskują kompetencje biznesowe, a menedżerowie działów biznesowych kompetencje informatyczne
  • 40% stara się rozwijać odpowiednie kompetencje i gromadzić wiedzę specjalistyczną w ramach firmy; obejmuje to np. wewnętrzne szkolenia w dziedzinie programowania

Przedsiębiorstwa używają także nowych technologii i zabezpieczeń informatycznych do realizacji transformacji cyfrowej i zapewnienia jej bezpiecznego przebiegu.

Inwestycje planowane w najbliższym czasie (od 1 roku do 3 lat):

  • 69% polskich przedsiębiorstw zamierza zainwestować w cyberzabezpieczenia
  • 46% polskich przedsiębiorstw zamierza zainwestować w środowiska wielochmurowe
  • 38% polskich przedsiębiorstw zamierza zainwestować w technologie Internetu rzeczy (IoT)
  • 38% polskich przedsiębiorstw zamierza zainwestować w technologię Flash
  • 37% polskich przedsiębiorstw zamierza zainwestować w technologie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej

 

Metodologia badań

Latem 2018 r. niezależna firma analityczna Vanson Bourne przeprowadziła ankietę wśród 100 menedżerów polskich przedsiębiorstw (dużych i średniej wielkości) w celu określenia wskaźnika Dell Technologies Digital Transformation Index dla poszczególnych podmiotów. Firma Vanson Bourne dokonała oceny działań firm związanych z realizacją transformacji cyfrowej. Przeanalizowano ich strategie informatyczne, projekty transformacji personelu oraz ocenę zgodności z podstawowymi atrybutami cyfrowego przedsiębiorstwa. Wyniki w skali ogólnoświatowej (uwzględniające 4600 respondentów z 42 krajów) zostaną opublikowane na początku 2019 roku.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE