Connect with us

Zaangażowanie przez pomaganie. CSR pomaga budować zespoły

ZASOBY LUDZKIE

Zaangażowanie przez pomaganie. CSR pomaga budować zespoły

Według badań Aon Hewitt, tylko 50% pracowników w Polsce jest zaangażowanych w swoją codzienną pracę. To jeden z najniższych wyników w Europie. W tej sytuacji jednym z ciekawszych narzędzi budowy zaangażowania zespołu stał się… CSR. Działania prospołeczne biznesu docenia zwłaszcza Pokolenie Y. Jak wskazał Deloitte, 75% Millenialsów wierzy, że biznes może mieć pozytywny wpływ na otoczenie, ale nie wykorzystuje swojego potencjału. Pozytywnych przykładów jednak nie brakuje, a pracownicy coraz częściej wykorzystują do CSR swoją wiedzę zdobywaną w firmach.

31 lipca – to termin zamknięcia naboru do tegorocznej edycji Funduszu Stypendialnego Grupy Pracuj, jednego z liderów rynku cyfrowego HR w Polsce. Projekt realizowany wspólnie z Fundacją Batorego wsparł od 2015 roku już 26 studentów, na których rzecz przeznaczone zostało ponad 160 000 złotych. Stypendia przekazywane są zdolnym i mniej zamożnym maturzystom, rozpoczynającym studia związane z informatyką i nowymi technologiami. Przez pierwszy rok oprócz środków pieniężnych (700 zł miesięcznie) każdy ze stypendystów otrzymuje wsparcie od osobistego opiekuna z Grupy Pracuj – w ramach konsultacji online i bezpośrednich spotkań. Jednym z nich była Monika Jagodyńska, na co dzień zarządzająca jako Product Owner rozwojem i utrzymaniem platformy eRecruiter, należącej do Grupy Pracuj.

– Pomagamy naszym stypendystom w aklimatyzacji w mieście akademickim, wskazujemy ważne aspekty dotyczące planowania kariery. Pierwszy rok na studiach jest bardzo ważny, wiele zależy od rozwijanych wówczas pasji. Gdybyśmy się ograniczali tylko do środków pieniężnych, nie osiągalibyśmy oczekiwanego przez nas efektu. Miałam przyjemność być opiekunką lub raczej po prostu koleżanką Bartka, ambitnego studenta Automatyki i Robotyki. Cieszę się, że mogłam pokazać mu nasze biuro i specyfikę pracy. Mam poczucie, że nawiązaliśmy na tyle fajną relację, że gdy będzie starał się o pierwszą pracę to wie, że zawsze chętnie mu pomogę. – mówi Monika Jagodyńska.

Inicjatywa realizowana jest na 7 uczelniach w Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu. Dlaczego takie projekty są ważne? Obok dobroczynności równie istotny jest czynnik motywacyjny dla zespołu.

Firma 4.0 – motywacja dla młodych

Więcej niż połowa spośród ponad 800 pracowników Grupy Pracuj to przedstawiciele Pokolenia Y. To także dzięki ich głosom firma ośmiokrotnie była wyróżniania tytułem „Najlepszego pracodawcy” w rankingu Aon Hewitt. Podobne liczby dotyczą kadr wiodących firm branży IT czy z sektora usług biznesowych – gdzie rywalizacja o talenty jest bardzo silna. Na rynek pracy wkracza także coraz odważniej Generacja Z.

Choć wielu ekspertów podkreśla ich koncentrację na własnej karierze, młodzi specjaliści przykładają dużą wagę do wpływu ich firm na świat. I patrzą na niego krytycznie: według tegorocznego „Millenial Survey” Deloitte, mniej niż połowa z nich uważa, że biznes zachowuje się etycznie (48%) – jeszcze rok wcześniej twierdziło tak 65%. Jeszcze mniej, bo 47% zgadza się z tezą, że liderzy biznesu są zaangażowani w pomoc dla społeczeństwa.

To także z zawodu, jaki młodzi odczuwają wobec postaw ich pracodawców, zrodziła się koncepcja Firmy 4.0 – czyli takiej organizacji, która oprócz dążenia do zwiększania zysków powinna mieć na uwadze korzyści otoczenia i interesariuszy, stosując dobre praktyki społeczne i trzymając się swojej misji. Taka firma jest w stanie budować zaangażowanie zespołu oparte nie tylko na wysokości pensji czy benefitach pozapłacowych.

Rozumiejąc te potrzeby Grupa Pracuj, od 2014 roku prowadzi akcję „Pomoc z efektem W@W”. Program ma na celu aktywną, merytoryczną pomoc innym, a jednocześnie jest spoiwem integrującym pracowników. Spośród zgłoszonych do akcji projektów nastawionych na edukację, rozwój zawodowy, czy wsparcie w odnalezieniu się na rynku pracy, wybierane są najlepsze i to ich pomysłodawcy otrzymują od firmy środki finansowe na realizację. W ciągu pięciu edycji zorganizowano 31 inicjatyw, blisko 2250 osób otrzymało wsparcie, a w realizację zaangażowało się ponad 150 pracowników.

Wolontariat i kompetencje

Jednym z najlepszych narzędzi wykorzystania zaangażowania pracowników w działania CSR jest tzw. wolontariat kompetencji, związany z dzieleniem się przez pracowników swoją wiedzą. W tą definicję wpisuje się właśnie projekt Grupy Pracuj. W wolontariat kompetencji wpisują się działania firm współpracujących z uczelniami w wielu miastach Polski, m.in. Capgemini, Shell i Fujitsu. Ich pracownicy prowadzą zajęcia dla studentów, dzieląc się codziennym doświadczeniem.

– Wolontariat kompetencji to przekazywanie wiedzy popartej latami praktyki innym ludziom, którzy dzięki niej zyskują bazę do budowania kariery zawodowej. Na wolontariacie kompetencji zyskują obie strony. Osoby otrzymujące wiedzę odkrywają swój potencjał, o którym bardzo często nie miały pojęcia. Wolontariusze przekazujący wiedzę upewnia się natomiast co do posiadanych przez siebie kompetencji, wzmacniając poczucie własnej wartości także w aspekcie zawodowym. – wyjaśnia Piotr Jankowski, Dyrektor Zarządzający Fujitsu Poland Global Delivery Center.

W tą koncepcję wpisują się także Bezpieczne Szelki – akcja CSR organizowana już od 2012 roku przez Shell Polska. Co roku projekt trafia nawet do ponad 1000 dzieci, angażując za każdym razem kilkudziesięciu pracowników firmy. W jego ramach zespół Shell prowadzi szkolenia z bezpieczeństwa na drodze dla uczniów przedszkoli oraz szkół w Warszawie, Krakowie i jego okolicach.

Nie tylko wiedza

Tego typu projekty są bardzo ważnym elementem budowy i integracji zespołu globalnego centrum biznesowego firmy zlokalizowanego w Krakowie – Shell Business Operations (SBO), zatrudniającego ponad 3400 specjalistów. W 2017 roku centrum zatrudniło aż 1200 nowych pracowników – dlatego szczególnie ważne jest, by utrzymywać talenty, które szukają w pracy więcej, niż standardowych obowiązków. Tym bardziej, że ich średni wiek to około 30 lat – bardzo ważną rolę w zespole jednego z największych centrów biznesowych w Polsce odgrywa więc wspomniane wcześniej Pokolenie Y. Do wielu inicjatyw CSR prowadzonych przez SBO Kraków należą m.in. zbiórki Szlachetnej Paczki, kolejne edycje biegu Poland Business Run, zbiórki krwi, a wybrani przedstawiciele jeżdżą na zagraniczne staże proekologiczne wspierane przez organizację Earthwatch. To także dzięki tym inicjatywom centrum otrzymało wyróżnienie Great Place to Work, oparte m.in. na audycie opinii pracowników.

Na zaangażowanie poprzez sport postawił z kolei Cybercom, szwedzka grupa IT zatrudniająca w Polsce ponad 300 osób. Jej pracownicy ściśle współpracują z fundacją Słonie na Balkonie – wspierającą dzieci cierpiące na depresję. Jednym z ich wspólnych projektów jest impreza sportowa IT Orient, rajd pieszo-rowerowy, w którym biorą udział osoby z całej Polski. W trzech dotychczasowych edycjach wzięło udział kilkaset osób. Za jego organizację odpowiedzialni są bezpośrednio pracownicy Cybercom, co buduje dobrą atmosferę w zespole.

– Gdy mówimy w firmie o wspólnocie czy o zespole nie mamy na myśli, tylko pracowników naszej firmy. Wspólnotę traktujemy znacznie szerzej jako wszystkich tych, z którymi mamy przyjemność wchodzić w relacje. Coroczny IT Orient to okazja do rozmów o tym, jakie mamy wspólne obowiązki wobec społeczności, pozwala nam poczuć dumę z tego, że czujemy odpowiedzialność za otaczających nas ludzi. – opowiada Kamila Rogowska, Head of HR w Cybercom Poland.

Więcej, niż praca

Już w 2015 roku 66% konsumentów na świecie badanych przez Nielsena przyznawało, że są skłonni zapłacić więcej za produkty czy usługi firm odpowiedzialnych społecznie. W tegorocznym raporcie „Cone/ Porter Novelli Purpose 2018” aż 68% Amerykanów przyznało, że preferowałoby pracę dla firmy, która kieruje się w swojej działalności określonymi wartościami prospołecznymi.

To tylko część z liczb pokazujących, że działalność dobroczynna wpływa pozytywnie na atmosferę w zespole, retencję pracowniczą, przyciąganie nowych talentów i udaną rekrutację. Aby jednak odnieść odpowiedni skutek, angażowanie pracowników musi być ściśle związane z celami biznesowymi przedsiębiorstwa oraz być wspierane przez zarząd. Tak realizowane działania potrafią przynosić świetne skutki – zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia nowego pokolenia specjalistów.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE