Connect with us

Akustyka do poprawy

POWIERZCHNIE BIUROWE

Akustyka do poprawy

Główny problem w polskich biurach to akustyka. Potwierdzają to wyniki najnowszego raportu Zdrowe Zielone Biura opracowanego przez Polish Green Building Council. Hałas przeszkadza 44 proc. pracowników biur typu open space. Jest najbardziej uciążliwym czynnikiem, gdyż na brak światła, jakość powietrza czy temperaturę narzeka jedynie od 7 do 28 proc. pracowników.

Problem nr 1 współczesnych dużych biurowców i efektywności pracy to uciążliwy hałas. Od lat uwagę zwraca na to jeden z największych autorytetów w dziedzinie dźwięków na świecie – Julian Treasure. Teraz potwierdzenie tej tezy mamy również w badaniu polskich biur. Jak wynika z raportu Zdrowie Zielone Biura opracowanego przez Polish Green Building Council (PLGBC) czynników, które źle wpływają na ludzi i ich pracę jest wiele. Ale na plan pierwszy wysuwa się zdecydowanie niechciany hałas i rozpraszające dźwięki obecne w biurach. Badanie do raportu przeprowadzono na grupie 703 osób pracujących zarówno w starszych, jak i nowoczesnych biurowcach.

– Przestrzeń biurowa powinna inspirować, pobudzać kreatywność, ułatwiać nawiązywanie kontaktów i wymianę informacji. Przede wszystkim powinna wspierać nasze zdrowie w miejscu pracy, co bezpośrednio wpływa na efektywność. Wyniki przeprowadzonej przez PLGBC ankiety zarówno potwierdzają, jak i obalają powszechne przekonania, a także dostarczają zaskakujących wniosków. Raport pozwoli spojrzeć na kwestie projektowania środowiska pracy z nowej perspektywy – podkreśla Alicja Kuczera, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC.

Ile osób nie może pracować przez hałas?

Największy odsetek pracowników narzekających na uciążliwą akustykę odnotowano wśród grupy pracującej na tzw. open space’ach – 44 proc. (przestrzenie open space bez przegród) i 36 proc. osób pracujących na otwartych przestrzeniach gdzie biurka są oddzielone przegrodami. – O tym, że hałas przeszkadza im w pracy mówi też niewiele mniej – 31 proc. – osób z mniejszych, kilkuosobowych pokoi biurowych – zauważa współautor raportu arch. Anna Baczkowska, menager techniczny firmy Armstrong.

Na co głównie narzekają pracownicy? Na odbywające się w sąsiedztwie rozmowy telefoniczne (55 proc. ankietowanych), rozmowy współpracowników (49 proc.) oraz to, że ktoś obok może słyszeć ich rozmowę (48 proc.). Patrząc na hałas pod kątem technicznym jest dużo lepiej –hałas zewnętrzny, odgłosy urządzeń biurowych, czy niechciane dźwięki z instalacji i wentylacji przeszkadzają grupie 12-19 proc. osób. Jak wyjaśnia Anna Baczkowska do wyciszenia dźwięków nie pochodzących od ludzi przyczyniła się niewątpliwie popularność montowania akustycznych sufitów podwieszanych w biurach. – Odpowiedni dobór rozwiązań pozwala wpływać także na obniżenie hałasu i pogłosu rozmów – zaznacza architekt z Armstrong.

Jak wynika z danych raportu PLGBC pracownicy biurowi nie narzekają na oświetlenie – aż 72 proc. jest zadowolonych z dostępu do światła. Ponad połowa (52 proc.) nie skarży się też na temperaturę. A 44 proc. przyznaje, że jest zadowolonych lub zdecydowanie zadowolonych z jakości powietrza w miejscy pracy.

Hałas wrogiem efektywności w wykonywaniu zadań

Biura nadal w Polsce projektowane są głównie dla oka, a nie ucha, króluje tzw. efekt WOW. Tymczasem to co niewidzialne dla oka, zauważyć można w kosztach firmy. Hałas i stres przekładają się na gorszą efektywność i większą liczbę zwolnień pracowników. Tymczasem wydatki na zatrudnienie stanowią w każdej firmie ok. 90 proc. kosztów operacyjnych. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wskazuje szereg zaburzeń związanych z ekspozycją na nadmierny hałas: chroniczne zmęczenie, arytmia, bóle głowy, nerwice. – Przy dłuższym przebywaniu w hałasie o 50 proc. zmniejsza się efektywność wykonywania zadań wymagających logicznego myślenia – zaznacza Anna Baczkowska.

Projektując biuro już na wstępnym etapie konieczne jest więc zaplanowanie rozwiązań wpływających na poprawę akustyki. Podstawowe rozwiązanie to akustyczne sufity pochłaniające i izolujące dźwięki – które przy obecnym wyborze form, kolorów i faktur są jednocześnie elementem designu biura. Ale na przyjazną akustykę wpływają nie tylko sufity, to także tekstylia m.in. wykładzina, tapicerowane przegrody, miękkie obicia krzeseł biurowych. Dobrze sprawdzają się także tzw. budki telefoniczne – małe pomieszczenia, w których swobodnie można rozmawiać, nawet głośno.

Raport PLGBC promuje myślenie o biurowcach nie tylko w kontekście ekologii, ale też zdrowia użytkowników tych budynków. To trend, który w USA i Europie Zachodniej obowiązuje już od lat. Kierunek wellnes coraz częściej obieramy nie tylko w życiu prywatnym, ale też zawodowym. Modny work balance jest niemal stylem życia młodych ludzi, a to głównie dla nich projektowane są dziś nowoczesne przestrzenie biurowe. – Samopoczucie pracowników to najbardziej przyszłościowy trend myślenia o miejscu pracy. Dostrzegają go spece od HR-u, ale coraz częściej także deweloperzy biurowi – potwierdza Anna Baczkowska.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE