Connect with us

Lawinowy wzrost ilości skarg do UODO

GDPR / RODO

Lawinowy wzrost ilości skarg do UODO

Aż o 100% wzrosła ilość skarg wpływających do urzędu ochrony danych osobowych (UODO, dawniej GIODO) po wprowadzeniu 25 maja przepisów RODO. Prezes urzędu, dr Edyta Bielak-Jomaa zapowiadała to już w dniu wejścia nowych przepisów.

Od 25 maja do urzędu wpłynęło 600 skarg. Obok nich do Urzędu napływają też zgłoszenia o naruszeniu ochrony danych, a także pytania jak w praktyce stosować nowe przepisy.

– Przygotowując się do reformy systemu ochrony danych osobowych, organ nadzorczy liczył się z tym, że w związku z rozpoczęciem stosowania RODO nastąpi wzrost liczby skarg. Szacował jednak, że wyniesie on około 30 proc. Tymczasem z porównania liczby obecnie wpływających skarg z ich liczbą, która wpłynęła w analogicznym okresie 2017 roku, wynika, że wzrost ten wynosi 100 proc. – powiedziała PAP Agnieszka Świątek-Druś, rzecznik prasowa UODO.

Zdaniem rzeczniczki jest jeszcze za wcześnie, aby stwierdzić czy powodem tak dużej ilości zgłoszeń jest efektem dużego zainteresowania ze strony zgłaszających czy skalą zjawiska przekazywania danych osobowych między podmiotami.

Zdaniem przedstawicieli UODO, jeśli tempo napływu skarg się utrzyma, to utrudnione może być ich terminowe rozpatrywanie. Pewną komplikacją jest też fakt, że wiele skarg posiada braki formalne, które skutkują koniecznością angażowania pracowników Urzędu w prowadzenie ze skarżącymi korespondencji w kwestiach uzupełnienia braków formalnych. – Dodatkowo warto zaznaczyć, że wstępna analiza spraw wskazuje na to, że znaczna część skarg może być niezasadnych – mówi Agnieszka Świątek-Druś.

Wszystkie sprawy, które zostały zgłoszone do UODO, są aktualnie na etapie rozpatrywania. Jak zapewnia rzecznik prasowa urzędu żadna z nich nie wymaga pilnego wszczęcia postępowania kontrolnego.

 

Aktualizacja:

W okresie od 25 maja do 29 czerwca na podstawie art. 33 RODO zgłoszenia naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych (przypomnijmy, że administrator ma na to 74 godziny od zajścia) dokonano 320 razy. Jak podało biuro prasowe UODO sytuacje te dotyczyły jednak niewielkich incydentów, w których zagrożone były dane od kilku do kilkunastu osób.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE