Connect with us

Polska (e-commerce) lokalna

BADANIA / POLSKA

Polska (e-commerce) lokalna

Z pozoru i w teorii sklep internetowy może zostać założony w dowolnym miejscu. W praktyce w Polsce niektóre regiony wyraźnie odstają. Na korzyść lub przeciwnie. Jak pokazują dane platformy Shoper, aż 49% sklepów działa w zaledwie trzech województwach.

Zdecydowanym liderem ze względu na liczbę działających sklepów jest Mazowsze, które gromadzi aż 23 proc. wszystkich e-sklepów. Tuż za nim plasuje się Małopolska z 13,3 proc. firm. Na podium znalazł się też Śląsk, w którym znajduje się 13 proc. e-commerce.

Co ciekawe, Śląsk i Małopolska – to regiony, które choć wciąż mocne – straciły w stosunku do ubiegłego roku. O ile w tych samych trzech województwach w 2017 roku działało lekko ponad 50 proc wszystkich sklepów, to w tym roku ich udział wyniósł 49 proc. – Niekoniecznie znaczy to, że ubyło sklepów w tych trzech województwach – wyjaśnia Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper. – Raczej przybyło e-sklepów w innych regionach – dodaje.

Czołówkę goni Wielkopolska z 9,2 proc. oraz Dolny Śląsk z 7,5 proc.

8 ostatnich województw kumuluje mniej e-sklepów niż samo mazowieckie. Działa ich tam łącznie 19 proc. Wśród nich najgorszym wynikiem, bo tylko 1,6 proc. sklepów może pochwalić się województwo opolskie. Tuż przed nim znalazło się warmińsko-mazurskie z wynikiem 1,7 proc. i podlaskie z 1,8 proc. wszystkich sklepów internetowych.

Z jednej strony dla e-commerce najważniejsze jest nie geograficzne ulokowanie sklepu, a dotarcie z informacją o produkcie do swoich klientów, którzy mieszkają w całej Polsce, a nawet na całym świecie. Kluczem do sukcesu jest znalezienie zapotrzebowania na produkt i zapełnienie tej niszy. Sklepy obecne na platformie Shoper mają podobne historie – właściciel zna konkretną branżę i w jej ramach dostrzega pole do działania. Z drugiej strony nie bez powodu w zaledwie trzech województwach koncentruje się 49 proc. wszystkich sklepów. Znaczenie bowiem ma logistyka, dostęp do dystrybutorów, lepsze skomunikowanie z resztą kraju i dostępność specjalistów od e-commerce, co przekłada się na możliwość szybszego dostarczania towaru. A dla konsumentów ma to coraz większe znaczenie. Inną kwestią jest dostępność sklepów stacjonarnych w danym regionie i odległości od miasta. Może mieć to miejsce w województwie lubuskim, które dwukrotnie powiększyło swój udział w porównaniu do ubiegłego roku lub w świętokrzyskim, gdzie wzrost był również zauważalny. Gdy najbliższy duży sklep znajduje się 50 km od miejsca zamieszkania e-commerce pomoże mieszkańcom zaspokoić także podstawowe potrzeby. – mówi Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper.

Najpopularniejsze kategorie produktów w e-sklepach

W polskim e-handlu dominują sklepy z trzema kategoriami produktów – dom i ogród, ubrania oraz zdrowie i uroda. Najpopularniejsze są zdecydowanie produkty domowe, które tylko w łódzkim i lubelskim ustąpiły modzie.

Znaczny udział w polskim e-commerce mają także e-sklepy sprzedające produkty związane ze zdrowiem i urodą. W prawie każdym województwie to trzecia najpopularniejsza kategoria – tylko na opolszczyźnie zajęła drugie miejsce. Na Podlasiu więcej mieści się sklepów z prezentami i akcesoriami niż kosmetykami.

Dane pochodzą z ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper z okresu wrzesień 2017 – czerwiec 2018.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE