Connect with us

Tychy walczą z urzędowym językiem

ADMINISTRACJA PUBLICZNA

Tychy walczą z urzędowym językiem

Niezrozumiały język, długie zdania, brak przejrzystości – Tychy postanowiły powalczyć z urzędniczym stylem pisania. Ruszyły szkolenia.

O tym, że język urzędników, który uwidacznia się w rozsyłanych pismach, jest skomplikowany i dość hermetyczny nikogo nie trzeba przekonywać. W Tychach postanowiono powalczyć z tym i uruchomiono szkolenia. Cel? Pisma urzędnicze muszą być proste i zrozumiałe.

– Pracując w urzędzie przez lata, niektóre zwroty, zdania, wydają się nam, urzędnikom, jasne i oczywiste, a przecież mieszkańcy mają prawo ich nie rozumieć. Mamy tego świadomość i na bieżąco sami próbujemy wprowadzać zmiany, ale i tak czasem ktoś przychodzi lub dzwoni z pytaniem, co chcemy mu przekazać w piśmie, które do niego wysłaliśmy – powiedziała PAP naczelnik wydziału gospodarki nieruchomościami Urzędu Miasta w Tychach Katarzyna Szymkowska.

W ubiegłym tygodniu ponad 100 pracowników tego wydziału uczestniczyło w szkoleniu i warsztatach prowadzonych przez językoznawców z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego. Na kolejne szkolenia czekają urzędnicy wydziału podatków i opłat, gospodarki lokalowej oraz spraw obywatelskich.

Wśród najczęstszych błędów urzędowych pism jest długość zdań. Dotychczas najdłuższym zdaniem, jakie znaleźli językoznawcy na stronach internetowych urzędów było to składające się ze 130 słów. Średnia to 60-70. Aby tekst był zrozumiały dla przeciętnego Kowalskiego – zdania powinny składać się z około 20 słów.

Językoznawcy proponują także, aby nie wplatać w tekst podstaw prawnych – można to zrobić na końcu pisma (a nie na początku, jak to w wielu wypadkach ma miejsce). Urzędnicy ćwiczą więc nie tylko budowę zdań, ale także układ treści i stosowanie światła w tekście, który wprowadza w nim spokój i sprawia, że całość odbierana jest znacznie łatwiej przez adresatów.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC.

Od 12 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO.

Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE

To Top