Connect with us

Ok. 80 proc. menedżerów oraz przedstawicieli Y i Z: robotyzacja to szansa

AUTOMATYZACJA

Ok. 80 proc. menedżerów oraz przedstawicieli Y i Z: robotyzacja to szansa

Z badania A.T. Kearney Workplace of the Future 2018 wynika, że ponad 70 proc. menedżerów i 80 proc. młodych pracowników cieszy myśl o nadchodzącej automatyzacji. Co więcej, ponad połowa ankietowanych menedżerów wierzy, że roboty zastąpią ich pracę, choć jedynie 11 proc. z nich przewiduje, że stanie się to przed 2025 r.

– Najmłodsze pokolenia Y i Z postrzegają digitalizację jako szansę, między innymi na zautomatyzowanie powtarzalnych zadań, minimalizację ryzyka błędów i zyskanie większej ilości czasu na bardziej złożone wyzwania zawodowe – mówi Marta Szostak, menedżer w warszawskim biurze A.T. Kearney specjalizujący się w obszarze nowych technologii oraz budowy strategii. Zdaniem tej właśnie grupy, automatyzacja pozwoli pracownikom skoncentrować się na zadaniach kreatywnych i innowacyjnych, czyli na tym, co interesuje ich najbardziej. Niezmiennie, Millenialsi oczekują od pracy rozwoju ich umiejętności (np. poprzez regularny feedback), głębszego celu w tym co robią, odejścia z tradycyjnego modelu pracownik-szef do modelu pracownik-coach oraz odpowiedniego zbalansowania pracy i życia osobistego.

Jak zauważa Anna Wierzbicka, menedżer w A.T. Kearney specjalizująca się w obszarze transformacji – Automatyzacja miejsc pracy pozwoli również na większą centralizację funkcji wsparcia. Może to stanowić wyzwanie, ponieważ aż 85 proc. ankietowanych wskazało na chęć pracy w tej samej lokalizacji co ich współpracownicy (przynajmniej raz na jakiś czas). Najczęstsze obawy związane z automatyzacją to wzrost bezrobocia, brak empatii w pracy i dynamiczne zmiany wymaganych umiejętności.

Mobilność, elastyczność, dywersyfikacja pracy i wartości prezentowane przez pracodawcę to obraz zmieniających się wymagań na rynku pracy. Zachodzące przemiany związane z robotyzacją miejsc pracy wymuszają konieczność zmian w organizacjach. – Firmy powinny dostosowywać swoje modele biznesowe do nasilającej się digitalizacji i automatyzacji m.in. poprzez przejście ze struktur silnie hierarchicznych na bardziej płaskie, ze sztywnych godzin na elastyczny czas pracy, z powtarzalnych zadań na innowacyjne i kreatywne, z kultury pracy jako jednostka na pracę jako zespół – wskazuje Krystian Kamyk, dyrektor w warszawskim biurze A.T. Kearney.

Źródło: badanie Workplace of the Future 2018, A.T. Kearney.

Jakie branże są zagrożone i w jaki sposób powinny zareagować firmy?
A.T. Kearney prognozuje następne 20 lat pod kątem digitalizacji i automatyzacji, która dotknie różnych branż w innym stopniu:

  • branże usługowe, np. handel detaliczny, transport, hotelarstwo i gastronomia
    – z dużym prawdopodobieństwem zostaną zautomatyzowane,
  • branże o wysokim stopniu pracy manualnej / rutynowych zadań
    – stracą 50 – 60 proc. miejsc pracy,
  • branże technologiczne lub wymagające dużych interakcji osobistych (np. edukacja, służba zdrowia)
    – są najmniej narażone na automatyzację.

 

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE