Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Speech Analytics

Analityka mowy polega na śledzeniu treści rozmowy pod kątem wcześniej zdefiniowanych słów lub fraz kluczowych. Istnieje analiza mowy on-line, która pozwala na śledzenie i oznaczanie wypowiadanych słów przez konsultanta lub

Ok. 80 proc. menedżerów oraz przedstawicieli Y i Z: robotyzacja to szansa

Z badania A.T. Kearney Workplace of the Future 2018 wynika, że ponad 70 proc. menedżerów i 80 proc. młodych pracowników cieszy myśl o nadchodzącej automatyzacji. Co więcej, ponad połowa ankietowanych menedżerów wierzy, że roboty zastąpią ich pracę, choć jedynie 11 proc. z nich przewiduje, że stanie się to przed 2025 r.

Z badania A.T. Kearney Workplace of the Future 2018 wynika, że ponad 70 proc. menedżerów i 80 proc. młodych pracowników cieszy myśl o nadchodzącej automatyzacji. Co więcej, ponad połowa ankietowanych menedżerów wierzy, że roboty zastąpią ich pracę, choć jedynie 11 proc. z nich przewiduje, że stanie się to przed 2025 r.

– Najmłodsze pokolenia Y i Z postrzegają digitalizację jako szansę, między innymi na zautomatyzowanie powtarzalnych zadań, minimalizację ryzyka błędów i zyskanie większej ilości czasu na bardziej złożone wyzwania zawodowe – mówi Marta Szostak, menedżer w warszawskim biurze A.T. Kearney specjalizujący się w obszarze nowych technologii oraz budowy strategii. Zdaniem tej właśnie grupy, automatyzacja pozwoli pracownikom skoncentrować się na zadaniach kreatywnych i innowacyjnych, czyli na tym, co interesuje ich najbardziej. Niezmiennie, Millenialsi oczekują od pracy rozwoju ich umiejętności (np. poprzez regularny feedback), głębszego celu w tym co robią, odejścia z tradycyjnego modelu pracownik-szef do modelu pracownik-coach oraz odpowiedniego zbalansowania pracy i życia osobistego.

Jak zauważa Anna Wierzbicka, menedżer w A.T. Kearney specjalizująca się w obszarze transformacji – Automatyzacja miejsc pracy pozwoli również na większą centralizację funkcji wsparcia. Może to stanowić wyzwanie, ponieważ aż 85 proc. ankietowanych wskazało na chęć pracy w tej samej lokalizacji co ich współpracownicy (przynajmniej raz na jakiś czas). Najczęstsze obawy związane z automatyzacją to wzrost bezrobocia, brak empatii w pracy i dynamiczne zmiany wymaganych umiejętności.

Mobilność, elastyczność, dywersyfikacja pracy i wartości prezentowane przez pracodawcę to obraz zmieniających się wymagań na rynku pracy. Zachodzące przemiany związane z robotyzacją miejsc pracy wymuszają konieczność zmian w organizacjach. – Firmy powinny dostosowywać swoje modele biznesowe do nasilającej się digitalizacji i automatyzacji m.in. poprzez przejście ze struktur silnie hierarchicznych na bardziej płaskie, ze sztywnych godzin na elastyczny czas pracy, z powtarzalnych zadań na innowacyjne i kreatywne, z kultury pracy jako jednostka na pracę jako zespół – wskazuje Krystian Kamyk, dyrektor w warszawskim biurze A.T. Kearney.

Źródło: badanie Workplace of the Future 2018, A.T. Kearney.

Jakie branże są zagrożone i w jaki sposób powinny zareagować firmy?
A.T. Kearney prognozuje następne 20 lat pod kątem digitalizacji i automatyzacji, która dotknie różnych branż w innym stopniu:

  • branże usługowe, np. handel detaliczny, transport, hotelarstwo i gastronomia
    – z dużym prawdopodobieństwem zostaną zautomatyzowane,
  • branże o wysokim stopniu pracy manualnej / rutynowych zadań
    – stracą 50 – 60 proc. miejsc pracy,
  • branże technologiczne lub wymagające dużych interakcji osobistych (np. edukacja, służba zdrowia)
    – są najmniej narażone na automatyzację.

 

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Sztuczna inteligencja: trendy na 2021 rok

Analizując nadchodzące trendy w obszarze sztucznej inteligencji (AI), nie można nie zwrócić uwagi na pandemię, która zdominowała ostatni rok i wpłynęła na wszystkie aspekty życia ludzi na całym świecie. Jak wynika z badań Capgemini, ponad połowa firm oferujących usługi finansowe prowadzi prawie 40 proc. interakcji z klientem przy wsparciu AI.
więcej

65% Polaków nie obawia się utraty pracy w wyniku automatyzacji

Według danych GUS do 2050 r. liczba ludności Polski zmniejszy się o 4,4 mln osób. Mediana wieku ludności wyniesie ponad 52 lata, czyli o ok. 11 lat więcej niż obecnie, co oznacza, że ponad połowa mieszkańców Polski będzie miała ponad 50 lat. Tworzącą się w ten sposób lukę demograficzną na rynku pracy mogłyby przynajmniej w części zapełnić boty, do których polskie społeczeństwo jest coraz bardziej przychylne.