Connect with us

Y i Z od przestrzeni, w której pracują, wymagają znacznie więcej…

POWIERZCHNIE BIUROWE

Y i Z od przestrzeni, w której pracują, wymagają znacznie więcej…

O projektowaniu efektywnej przestrzeni pracy dla pokolenia Y i Z rozmawiamy z Wojciechem Krupą, Partnerem Zarządzającym w firmie Smart M2.

Czy angażowanie pracowników z pokolenia Y lub Z w projektowanie przestrzeni biurowej jest powszechne?

Chcąc zatrzymać lub pozyskać najlepszych pracowników, firmy konkurują między sobą, oferując różnego rodzaju płacowe i pozapłacowe benefity. Z uwagi na rozwój technologii i szybki dostęp do informacji pracownicy doskonale wiedzą, czego mogą żądać i co oferują firmy konkurencyjne. Coraz częściej pracownik podczas rozmowy rekrutacyjnej prosi o możliwość obejrzenia przestrzeni biurowej czy nawet o dzień próbny u nowego pracodawcy, aby sprawdzić, jak będzie się mu pracowało. Ma to ogromny wpływ na decyzje, jakie podejmują pracodawcy przy planowaniu biura. Najnowsze projekty biurowe są coraz bardziej kolorowe, coraz więcej w nich zieleni, pojawiają się miejsca odpoczynku, fun roomy i inne rozwiązania, które z jednej strony wspierają pracownika, a z drugiej budują przewagę konkurencyjną firmy. Jednak nawet dobrze zaprojektowane biuro zarówno pod kątem technicznym, jak i designerskim nie wystarczy. Niezwykle istotną kwestią jest włączenie pracowników w proces projektowania przestrzeni biurowej. Dzięki temu jeszcze bardziej będą się oni utożsamiali się z firmą i jeszcze efektywniej wykorzystywali biuro. Coraz więcej organizacji korzysta z takiego rozwiązania i zaprasza pracowników do współtworzenia biura, zdając sobie sprawę, że w ten sposób zjednują ich przychylność i zapewniają większe zaangażowanie w późniejszą pracę. Na razie jest to niewielki odsetek projektowanych biur, jednak obserwujemy cały czas tendencję wzrostową.

Na co zwrócić uwagę przy współpracy z osobami z młodego pokolenia podczas projektowania biura?

Pokolenia Y i Z są zdecydowanie bardziej wymagające w stosunku do swojego pracodawcy oraz wystroju biura niż starsi pracownicy. Choć jedni i drudzy często nie znają się na projektowaniu, mają praktyczną wiedzę, co ich motywuje do pracy, jakie elementy w biurze będą pomocne, co wpłynie na ich dobre samopoczucie, a co będzie ich stresowało. Ich rola jako konsultanta ds. praktycznego wykorzystania przestrzeni biurowej jest więc nieodzowna. Należy jednak pamiętać, że nie wszyscy chętnie dzielą się swoją wiedzą i trzeba również pomyśleć o tych pracownikach, którzy z różnych względów nie włączają się w dyskusje, czy też tych, którzy początkowo są nastawieni negatywnie do zmiany biura. Uwzględnienie tych i wielu innych aspektów będzie decydowało o finalnym efekcie projektu.

Jakie są potrzeby pokoleń Y i Z pod względem przestrzeni biurowej?

Pokolenia Y i Z wnoszą na rynek pracy zupełnie nowe wartości, potrzeby i przekonania. Są dobrze wyedukowani, niezwykle mobilni i mocno związani z technologią. Czują się wolni w kwestii wyboru lokalizacji biura, czasu pracy czy współpracowników. Ważnym elementem wyposażenia biura jest technologia bezprzewodowa, która umożliwia mobilność i zapewnia niezależność. Idealnym rozwiązaniem w kwestii spotkań grupowych będzie odpowiednie wyposażenie sal konferencyjnych w nowe technologie do wideokonferencji. Nie można również zapomnieć o kwestiach pozabiurowych jak większa elastyczność w pracy czy też możliwość pracy z domu. Należy jednak pamiętać, że pokolenia Y i Z to tylko dwa z czterech pokoleń, które są obecnie aktywne w przestrzeni biurowej. Przy projektowaniu biura należy brać pod uwagę potrzeby wszystkich generacji.

Contact center i wszelkie outsourcingowe BPO zmieniają swój wizerunek poprzez zmianę swoich biur na bardziej nowoczesne, otwarte i podzielone na strefy przestrzenie. To dobry ruch?

Contact center i BPO to znaczący pracodawca na terenie naszego kraju. Firmy z sektora BPO zatrudniają już ponad 200 tys. pracowników, a jak podaje raport płacowy Antal, tempo wzrostu płac jest dwukrotnie szybsze niż w innych sektorach. To sprawia, że te dwie grupy pracodawców muszą niezwykle mocno walczyć o pracownika. Jeszcze do niedawna zarówno CC jak i BPO kojarzyły się wyłącznie z tzw. „szwalnią”, gdzie pracownicy siedzieli na wielkim open space, poprzedzielanym kilkoma salami konferencyjnymi. Pracowali proaktywnie nie wstając od swojego biurka. Dzisiaj widać ogromną zmianę w tym segmencie. Centra walczą o pracownika coraz lepszymi przestrzeniami biurowymi. W Polsce przybywa wysoce wyspecjalizowanych stanowisk pracy w tych obszarach gospodarki, a to wpływa na tworzenie różnorodnych stref biurowych, które mają wspierać pracowników w ich obowiązkach oraz wpływać pozytywnie na ogólną efektywność przedsiębiorstwa. To zdecydowanie dobry trend. Nie tylko zmieni wizerunek konkretnych firm, ale również wpłynie pozytywnie na postrzeganie całej branży.

Czego nie warto tworzyć w projekcie nowoczesnej przestrzeni biurowej?

To, czego na pewno nie warto robić, to podążać za trendami. Mody szybko się zmieniają, a biuro ma służyć przez wiele lat. Dlatego przed rozpoczęciem projektowania warto zdecydować się na gruntowną analizę potrzeb firmy i przeprowadzić Strategię Środowiska Pracy, która pokaże, jak pracownicy pracują na co dzień, jakie aktywności podejmują, jak tworzą kulturę swojego miejsca pracy, które działy ze sobą współpracują, co blokuje sprawny przepływ informacji. To podstawa do szczegółowego opracowania późniejszego projektu biura, tak aby było ono nie tylko ładnie zaprojektowane, ale aby stanowiło wartościowy zasób organizacji, który realizuje jej wszystkie cele strategiczne.

Dziękuję za rozmowę.

Karol Bancerz

Z branżą call center związany od 14 lat. Od prawie 12 lat prowadzi CCNEWS.pl, pierwszy, największy i najpopularniejszy w Polsce vortal o customer care. Od lutego 2019 także wydawca pierwszego informacyjnego serwisu o sztucznej inteligencji – AIworld.pl. Zarządzał wieloma projektami telemarketingowymi dla operatorów telefonii komórkowej, linii lotniczych i towarzystw ubezpieczeniowych. Ostatnio odpowiedzialny był za nadzorowanie procesu wydawania wiz przez konsulaty USA dla obywateli Polski, Rosji, Białorusi i Litwy. Zwolennik zrównoważonego rozwoju biznesu ze wsparciem sztucznej inteligencji. Obecnie bloger, dziennikarz, przedsiębiorca – baczny obserwator zmieniających się trendów w obsłudze klienta. Prezes zarządu Belocal Polska Sp. z o.o.

Skomentuj

POPULARNE

To Top