Connect with us

Millenialsów i zetów myślenie o kasie

ZASOBY LUDZKIE

Millenialsów i zetów myślenie o kasie

Młodzi ( millenials lub tzw. zet) – coraz częściej wierzą, że w przyszłości znajdą dobrą pracę i że poradzą sobie w życiu. Jako nastolatkowie uważają, że biedniejsi powinni liczyć na pomoc bogatych ale wraz z wiekiem ta opinia ustępuje miejsca przekonaniu, że nie stać ich na to, by pomagać innym.

Pomimo ogólnego wzrostu optymizmu to, jak pokazują wyniki najnowszego badania „Świat Młodych” realizowanego przez IQS, ludzie w wieku 16-29 lat wraz z nabywanym doświadczeniem tracą przeświadczenie o tym, że będzie im się żyło lepiej niż rodzicom, gdy będą w ich wieku.

Młodych myślenie o kasie

Młodzi są do bólu świadomi, że za wszystko na tym świecie trzeba płacić, choć aż 54 proc. z nich jest zdania, że pieniądze to nie wszystko. Podobny odsetek uważa, że pieniądze są po to, żeby korzystać z życia i je wydawać, a tylko 28 proc. twierdzi, że należy oszczędzać.

– Pieniądze są dla Młodych narzędziem wymiany. Obejmuje to wiedzę, doświadczenie, czas, relacje, znajomości i działa zgodnie z zasadami gospodarki daru – jeśli dasz coś komuś, to spodziewaj się, że prędzej czy później ten dar do ciebie wróci – mówi Katarzyna Krzywicka-Zdunek, Business Unit Manager w IQS, liderka projektu badawczego „Świat Młodych”.

Budżety Młodych

Młodzi dysponują w miesiącu budżetem między 1658 a 2300 zł. Ich podstawowe wydatki (mieszkanie, rachunki, dojazdy, ubrania) stanowią niemal 50 proc. planowanych miesięcznych kosztów. Co ciekawe, na drugim miejscu, przed kosztami imprezowania oraz jedzenia na mieście, są oszczędności, które pochłaniają około 10 proc. miesięcznych wydatków. W świecie Młodych potwierdza się zasada, że najbardziej oszczędni są Ci, którzy dysponują stosunkowo najmniejszymi budżetami. Z badania Świat Młodych, zrealizowanego przez IQS, wynika, iż najbardziej oszczędne jest zabiegane i zapracowane plemię Regretów. Pozostałe pieniądze, którymi dysponują Młodzi, przeznaczane są na regulację zobowiązań bankowych, naukę oraz te, związane ze zdrowiem i urodą – kosmetyki, leki, wizyty u lekarza, kosmetyczki czy fryzjera. Na końcu jest szeroko pojęta rozrywka, czyli: elektronika, gry, muzyka, czasopisma, czy karnety na siłownię.

Większości Młodych chociaż raz przydarzyła się sytuacja braku kasy pod koniec miesiąca. Najpopularniejszym sposobem radzenia sobie z tym problemem jest ograniczenie wydatków. Robi tak 63 proc. młodych. Im są starsi, tym odsetek osób próbujących ograniczyć swoje potrzeby, jest większy. Drugim w kolejności sposobem radzenia sobie z chwilowym brakiem pieniędzy jest pożyczka od rodziców, a kolejnym prośba do rodziców o dodatkowe pieniądze. Karta kredytowa jest ostatnią deską ratunku, jednak jej znaczenie wzrasta wraz z wiekiem.

Promki

Chęć „przyoszczędzenia” napędza popularność wszelkiego rodzaju promocji. 72 proc. Młodych szuka okazji, aby kupić coś taniej, a 62 proc. czeka z zakupem na obniżkę ceny.

– Młodzi zostali rozpieszczeni przez rynek. Żyją w przekonaniu, że zawsze znajdą dany produkt taniej. Każdorazowo chcą wyjść ze sklepu z przeświadczeniem, że są smart i przechytrzyli system – komentuje Krzywicka-Zdunek.

Jeśli nie da się czegoś, po okazyjnej cenie, upolować w sklepie, Młodzi nie zawahają się kupić rzeczy używanych. Najchętniej odkupują od znajomych, poszukują na OLX czy Allegro, ale też na grupach sprzedażowych na Facebooku. Dużą popularnością w tej grupie wiekowej cieszą się second handy. Za groszowy bazar XXI wieku uchodzi też Alli Express. Jest tam wszystko. To, prócz dobrych okazji, źródło wielu „zaskoczek”.

– Uważają, że skoro wszystko i tak pochodzi z Chin, to kupując na Alli Express omijają pośredników – mówi Krzywicka-Zdunek.

Dla wielu marek premium niedobra wiadomość jest taka, że Młodym nie przeszkadzają podróbki. Uważają, że jak coś jest porządnie zrobione i ma właściwe logo to nie dość, że oszczędzają, ale budują też poczucie własnej wartości.

Karol Bancerz

Z branżą call center związany od 14 lat. Od prawie 12 lat prowadzi CCNEWS.pl, pierwszy, największy i najpopularniejszy w Polsce vortal o customer care. Zarządzał wieloma projektami telemarketingowymi dla operatorów telefonii komórkowej, linii lotniczych i towarzystw ubezpieczeniowych. Ostatnio odpowiedzialny był za nadzorowanie procesu wydawania wiz przez konsulaty USA dla obywateli Polski, Rosji, Białorusi i Litwy. Zwolennik zrównoważonego rozwoju biznesu ze wsparciem sztucznej inteligencji. Obecnie bloger, dziennikarz, przedsiębiorca – baczny obserwator zmieniających się trendów w obsłudze klienta. Prezes zarządu Belocal Polska Sp. z o. o. oraz członek zarządu Polskiego Instytutu Wiedzy Praktycznej - właściciela platformy WIEDZAPRAKTYCZNA.pl.

Skomentuj

POPULARNE