Connect with us

Sztuczna inteligencja jednak obca w rekrutacji

ZASOBY LUDZKIE

Sztuczna inteligencja jednak obca w rekrutacji

Aplikacje mobilne z ofertami pracy, media społecznościowe, spotkania rekrutacyjne online, CV w formie wideo czy systemy elektronicznego wspomagania rekrutacji – to do niedawna nowe, a dziś często wykorzystywane narzędzia w procesie rekrutacyjnym. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy PEOPLE,  postęp technologiczny będzie w coraz większym stopniu wkradał się we wszelkie nasze aktywności, w tym związane również z poszukiwaniem pracy, nie wyeliminuje jednak z rynku rekruterów.

– Choć na świecie są pierwsze próby wykorzystywania sztucznej inteligencji, metoda bezpośredniego docierania do kandydata, tzw. Direct Search, będzie nadal dominować w procesach pozyskiwania pracowników, szczególnie na rynku kandydata, na którym to rekruter głównie poszukuje, a kandydat rozważa ofertę – mówi Lucyna Pleśniar, Prezes Zarządu firmy doradztwa personalnego PEOPLE.

Czasy, gdy jedynym źródłem wiedzy o wakatach na rynku była wkładka do ogólnopolskiej gazety, należą do przeszłości. Teraz przegląd dopasowanych do naszych potrzeb najnowszych ofert ze strony pracodawców może spływać bezpośrednio na nasz telefon i inne urządzenia mobilne, wystarczy dostęp do Internetu.

Aplikacje i media społecznościowe

Aplikacje ułatwiają proces poszukiwania pracy. Umożliwiają wyszukiwanie ofert według lokalizacji, pracodawcy, branży, stanowiska czy poziomu zarobków. Dzięki sprofilowanym powiadomieniom mamy szansę zapoznawać się z nowymi ogłoszeniami na bieżąco, natychmiast po tym, jak zostaną opublikowane. Przy użyciu aplikacji zgłoszenia można wysyłać za pośrednictwem telefonu z dowolnego miejsca – z autobusu, galerii, kawiarni czy nawet z plaży w trakcie wakacji. Aplikacje dają możliwość wglądu w archiwalne zgłoszenia. Umożliwiają dodanie pliku CV i jego edycję. Warto przy tym zadbać o to, by CV wyświetlało się prawidłowo nie tylko na komputerze, ale też na urządzeniach mobilnych, ponieważ duża część HR-owców przegląda oferty również na smartfonie.

Dostępne są też liczne serwisy i internetowe tablice ogłoszeń, które kontaktują pracodawców z potencjalnymi kandydatami. Oferty napływają też do grona potencjalnych zainteresowanych za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Wsparciem dla osób poszukujących pracy wciąż pozostają portale społecznościowe. Stworzenie odpowiedniego wizerunku w ogólnodostępnych serwisach może być istotnym elementem całego procesu. Dla rekruterów to bogate źródło wiedzy o kandydatach do pracy, ich zainteresowaniach
i aktywnościach.

Wideorozmowy

Ułatwienia związane z nowymi technologiami dotyczą również rozmów rekrutacyjnych, które mogą odbywać się na odległość. I nie dotyczy to wyłącznie sytuacji, w których poszukujemy pracy w innym mieście czy za granicą. Rozmowa wideo pozwala efektywniej zarządzać czasem, zarówno potencjalnego pracownika jak i zatrudniającego, łatwiej jest też w tym przypadku o elastyczność w przypadku zmiany planów którejś ze stron.

– Wideorozmowy są stałym elementem naszej pracy. Jest to korzystne rozwiązanie zarówno z punktu widzenia aplikującego, który nie musi przemieszczać się do naszego biura czasem z drugiego końca miasta a nawet z innej miejscowości, jak i z punktu widzenia naszych pracowników, którzy mogą sprawnie przeprowadzić cały proces. Oczywiście nie na każdym etapie i nie w każdym przypadku to rozwiązanie jest najlepsze, natomiast z całą pewnością stosuje się je coraz częściej, szczególnie na początku procesu rekrutacyjnego – mówi Lucyna Pleśniar, Prezes Zarządu PEOPLE.

Wideo CV przesłane przez kandydata

Rekruterzy poświęcają średnio od 5 do 7 sekund na wstępne sprawdzenie tradycyjnego CV. Dlatego dokument powinien być odpowiednio sformatowany, przejrzysty i zawierać wszystkie najważniejsze informacje. Coraz większą popularność zdobywają obecnie również wideo CV, które umożliwiają kandydatom do pracy wykazanie swojej kreatywności w praktyce. Na rynku dostępne są gotowe narzędzia, które mogą pomóc w stworzeniu niestandardowego życiorysu w formie filmu. Choć nie zawsze stanowisko, o które ubiega się kandydat, wymaga stosowania tego typu formuł. O ile bowiem praca w marketingu, w sprzedaży czy w firmie public relations uzasadnia wykorzystywanie nowatorskich rozwiązań, o tyle w przypadku księgowego, technika czy serwisanta sprzętu może być już to działanie bezcelowe.

Również w przypadku wideo CV warto wziąć pod uwagę czas jaki rekruter może poświęcić na jego przejrzenie. Panuje powszechne przekonanie, że wszystko, co trwa ponad dwie minuty, jest za długie i wyczerpuje cierpliwość odbiorcy. Należy zadbać o to, by przekazać skondensowane informacje na swój temat w atrakcyjnej formie. Przy czym wideo CV raczej nie powinno zastępować tradycyjnego dokumentu, a raczej stanowić jego uzupełnienie – mówi Lucyna Pleśniar.

Systemy elektronicznego wspomagania rekrutacji (ATS), CRM

Oprogramowania/systemy do zarządzania rekrutacjami tzw. ATS (applicant tracking system) wspierają funkcjonowanie firm HR-owskich czy działów rekrutacji w korporacjach i coraz częściej w mniejszych firmach. Systemy ATS pozwalają na częściową automatyzację pracy, zarządzanie i segregację spływających od kandydatów aplikacji. Przy dużej liczbie otwartych procesów rekrutacyjnych to niezbędne narzędzie pozwalające na szybkie dotarcie do właściwych potencjalnych pracowników.

– Obecnie stosowane są systemy do zbierania aplikacji i zarządzania nimi, takie jak CRM czy systemy do automatycznej selekcji kandydatów (ATS), ale na świecie działają już pierwsze rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, wspomagające proces rekrutacji. Artifical Intelligence może być w przyszłości wsparciem , jednak nie zastąpi rekrutera – mówi Lucyna Pleśniar.

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą być wykorzystywane na etapie docierania do kandydatów i pozyskiwania ich aplikacji, a także w procesie analizy i selekcji otrzymanych zgłoszeń. Maszyna może też wyręczać człowieka w udzielaniu informacji zwrotnej. Cyfrowy rekruter jest nawet w stanie przeprowadzić wstępną rozmowę i dokonać ogólnej oceny kwalifikacji kandydata na pracownika. Nie wyprze jednak człowieka – ostatecznie to rekruter będzie podejmował kluczową decyzję o zatrudnieniu kandydata do pracy.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

1 komentarz

POPULARNE