Connect with us

Automatyzacja w miejscu pracy? Polacy nie mają obaw!

AUTOMATYZACJA

Automatyzacja w miejscu pracy? Polacy nie mają obaw!

Nowym trendem na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy jest automatyzacja. Pracownicy w Polsce nie wykazują jednak obaw o swoje stanowiska pracy – aż 76% z nich uważa, że nigdy nie zostaną one zastąpione przez maszyny. Poziom optymizmu pracowników z Polski w kontekście automatyzacji jest najwyższy w Europie. Ogółem, niemalże 1/3 europejskich pracowników odczuwa niepokój związany z nowymi technologiami, które mogą zastąpić ich w pracy.

  • 76% Polaków nie boi się automatyzacji w swoich miejscach pracy
  • Zaledwie 10% wykazało obawy, że może to nastąpić w ciągu kolejnych 6 – 10 lat
  • Najbardziej martwią się o to pracownicy sektora finansowego – automatyzacji obawia się 19% z nich

 

Na tle badanych krajów europejskich Polska wypada bardzo dobrze – 46% osób uważa, że ich pracodawcy dbają i odpowiednio przygotowują zespół do procesu automatyzacji. W Europie jest to 37%. W perspektywie kolejnych 6 – 10 lat automatyzacji najbardziej obawiają się Włosi (18%), Francuzi (14%), Brytyjczycy (po 13%) oraz Hiszpanie (13%).

W Polsce automatyzacja stanowi obawę jedynie 10% zatrudnionych. Najbardziej nieufni do rozwoju technologii są osoby w wieku 35 – 44 lata. Ponadto, niektóre branże czują się bardziej zagrożone zastąpieniem przez maszyny: w sektorze finansowym jest to 19%, transportowym i budowlanym po 13%. Z drugiej jednak strony to pracownicy sektora transportowego uważają, że ich pracodawcy już teraz przygotowują ich do automatyzacji (56%), a co ciekawe zaraz za nimi pozytywnie swoich pracodawców ocenili pracownicy z działów sprzedaży, mediów i marketingu (50%).

– Automatyzacja może wydawać się problemem dla przyszłych pokoleń, jednak wyniki naszego badania „Okiem europejskiej pracowników 2018” pokazują, że maszyny, boty i rozwiązania oparte na AI mogłyby zastąpić tysiące pracowników już w ciągu następnych pięciu lat. Sztuczna inteligencja i robotyka postępują w takim tempie, że już wkrótce maszyny będą mogły wykonywać prace będące dotychczas domeną ludzi w zakresie niektórych zawodów i branż. Pomimo korzystnego wpływu na wydajność i produktywność mogłoby to sprawić, że niektórzy będą musieli zmierzyć się z wizją zmiany jakościowej w swojej pracy. Więcej robotów w miejscu pracy nie będzie jednak jednoznaczne z tym, że człowiek stanie się zbędny; powstaną nowe zawody, a niektóre ulegną głębokim zmianom. Rozpoczynając doszkalanie i przekwalifikowywanie personelu teraz, pracodawcy mogą zapewnić sobie i swoim pracownikom gotowość do pracy ramię w ramię z maszynami – mówi Magdalena Dacka, HR Business Partner, ADP Polska.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE