Connect with us

Walka o pracownika – jak sprawić, aby stał się najlepszą wizytówką firmy?

ZASOBY LUDZKIE

Walka o pracownika – jak sprawić, aby stał się najlepszą wizytówką firmy?

Obecnie jednym z największych problemów właścicieli firm jest ogromna rotacja pracowników. Rekordowo niskie bezrobocie i silna pozycja kandydatów na rynku pracy sprawiają, że konkurencyjne wynagrodzenie już nie wystarcza, aby utrzymać dobrego specjalistę. Badania Ipsos dla Wonga pokazują, że dla pracowników coraz większe znaczenie mają czynniki pozafinansowe. Zgrany zespół, dobra atmosfera, a może pakiet benefitów? O co jeszcze powinni zadbać pracodawcy, aby przekonać do siebie pracownika?

Nie od dziś wiadomo, że to pracownicy są najlepszymi ambasadorami marki. Poziom ich satysfakcji i zadowolenia z wykonywanej pracy oddziałuje na wyniki firmy i wpływa na decyzję o jej ewentualnej zmianie. Ich rotacja to niemały problem dla przedsiębiorców, gdyż jak pokazują badania Work Service, dobrowolnie z pracą rozstaje się już co 10 osoba.

Ważną kwestią jest więc nie tylko utrzymanie specjalisty, ale również zadbanie o to, aby zawód, który wykonuje, sprawiał mu przyjemność i satysfakcję. Jak to zrobić? Na co obecnie patrzą pracownicy?

Atmosfera, rozwój i benefity

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos dla firmy Wonga na reprezentatywnej grupie Polaków, poza wynagrodzeniem, najważniejszym czynnikiem decydującym o podjęciu lub zmianie pracy jest obecnie dobra atmosfera (61 proc. wskazań). Na kolejnych miejscach respondenci wymieniali możliwość rozwoju – w tym szkolenia, kursy językowe (41 proc.) oraz dodatkowe benefity (35 proc.) – np. prywatną opiekę medyczną. Co piąty badany (19 proc.) wskazywał także, że kieruje się renomą firmy, opinią o niej w social mediach oraz jej historią (18 proc.)

Odpowiedzi te pokrywają się także z wynikami badania satysfakcji przeprowadzonego wśród pracowników firmy finansowej Wonga. Pokazuje ono, na co tak naprawdę patrzą osoby zatrudnione w firmie i co sprawia, że Wonga może pochwalić się wysokim wynikiem lojalności reprezentantów firmy (eNPS) – na poziomie 68.
– Nasi pracownicy wysoko oceniają zaangażowanie osób oraz atmosferę panującą w przedsiębiorstwie. 82 proc. stwierdziło, że w pracy ma przyjaciela, któremu może zaufać, a niewiele mniej, bo 80 proc. uważa, że wśród osób, z którymi pracuje, są tacy, którym zależy na nim, jako na człowieku. Jest to niezwykle budujące, bo dokładnie oddaje ducha naszej firmy, którego od lat staramy się tworzyć – mówi Katarzyna Rudzka-Kowalska, dyrektor ds. personalnych w Wonga.

Podobny odsetek badanych przez Wonga wysoko ocenił możliwość rozwoju w firmie. Aż 83 proc. pracowników odpowiedziało, że w ciągu ostatniego roku miało okazję nauczyć się nowych rzeczy i rozwijać umiejętności. Niewiele mniej, bo 77 proc. przyznało, że praca w tym miejscu stymuluje ich rozwój.

– Największym wyzwaniem dla pracodawcy nie jest zapewnienie atrakcyjnego pakietu benefitów czy inwestowanie w rozwój pracowników. Zdecydowanie trudniejsze zadanie to stworzenie zgranego zespołu, który będzie ze sobą współgrał i wprowadzał dobry klimat. Nie ma złotego środka, aby to osiągnąć. Jednak ważne jest, aby już na etapie rekrutacji nowej osoby, zwracać dużą uwagę nie tylko na jej doświadczenie, ale także cechy osobowości oraz to, czy będzie pasować do zespołu i dobrze się w nim czuć. O tym, że taka forma jest skuteczna, świadczą chociażby wyniki ankiety przeprowadzonej wśród naszych pracowników. Aż 72 proc. z nich stwierdziło, że chętnie poleciłoby to miejsce pracy swojej rodzinie lub znajomym – mówi Katarzyna Rudzka-Kowalska.

Liczą się słowa uznania

Upodobania dotyczące pracy różnią się w zależności od wieku kandydata. Jak pokazuje badanie Ipsos dla firmy Wonga, okazuje się, że dla najmłodszych respondentów (20-24 lata) najważniejszy jest rozwój i samodoskonalenie. To oni również najczęściej wertują social media w poszukiwaniu opinii o marce. Starsi stażem i doświadczeniem zawodowym (między 45 a 55 rokiem życia) stawiają przede wszystkim na dobrą atmosferę i relację z zespołem.

– Duże znaczenie dla pracowników ma także docenienie przez przełożonego. Warto zatem pamiętać, aby regularnie przeprowadzać rozmowy ewaluacyjne, podczas których nie tylko będziemy doceniać dokonania pracownika, ale także stawiać mu nowe cele i wyzwania. To nie tylko stymuluje go do rozwoju, ale również utwierdza w przekonaniu, że funkcja, którą wykonuje, jest ważna, a jej efekty widoczne. Ponad 70 proc. pracowników Wonga przyznało, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy rozmawiało z przełożonym o swoich postępach. 85 proc. wie dokładnie, czego się od nich oczekuje w pracy, a 77 proc. ma poczucie, że ich praca jest ważna – dodaje Katarzyna Rudzka-Kowalska.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE