Wykorzystanie czatbotów przez samorządy nie jest dość powszechne. Przykład Wrocławia pokazuje jednak, że dobrze przemyślane zastosowanie facebookowego czatbota może być ciekawe i… przydatne.
Mieszkańcy i Turyści stolicy Dolnego Śląska pytają o aktualne imprezy, ciekawe trasy turystyczne, restauracje, hotele czy repertuary kin czy teatrów. – Chatbot pracuje na fanpage’u Visitwroclaw.eu, stronie dedykowanej turystom odwiedzającym Wrocław, od przełomu września i października minionego roku. – mówi Mariusz Pełechaty, head of product w Studiu KODA Bots, twórcy chatbota. – Powstawał przez kilka miesięcy. Do listopada przechodził testy, by dostosować pojawiające się w nim treści do potrzeb użytkowników – dodaje Pełechaty.
Dzisiaj wrocławski czatbot[1] jest ciągle ewaluowany. Bo dzięki niemu urzędnicy otrzymują szereg informacji pozwalających ulepszać powstałe rozwiązanie. Nie dotyczy to tylko nowych słów w zasobie narzędzia, ale stale poszerzającej się ofercie turystycznej Wrocławia.
Wdrożony czatbot automatyzuję znaczną część pracy wykonywanej przez pracowników Biura Promocji. Urzędnicy z wrocławskiego magistratu odpowiadają jedynie na takie pytania turystów, z którymi bot nie był w stanie sobie poradzić. Obecnie tą drogą komunikuje się z miastem od kilkunastu do kilkudziesięciu osób dziennie. Chatbot jest całodobowym punktem informacji turystycznej, w którym pytający uzyskują potrzebne odpowiedzi tu i teraz.
– W obliczu rosnącej ilości pytań zadawanych markom poprzez social media, rosną również oczekiwania związane z czasem reakcji – mówi w rozmowie z GoMobi Ewelina Bartoszewska-Kman, kierownik zespołu komunikacji marketingowej miasta w Biurze Promocji Miasta i Turystyki Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Użytkownicy oczekują jej niemal w czasie rzeczywistym. Taka obsługa zajmuje coraz więcej czasu i z roku na rok generuje większe koszty. W poprawianie jakości i szybkości obsługi zawsze warto inwestować – dodaje Bartoszewska-Kman.
Czatbot aktualnei obsługuje zapytania w języku polskim. Jeśli pojawią się pytania zadane w języku angielskim – kieruje klientów do strony anglojęzycznej serwisu VisitWroclaw.eu. Miasto rozważa wprowadzenie nie tylko anglojęzycznego odpowiednika, ale również kolejnych języków: niemieckiego, hiszpańskiego, czeskiego.