Connect with us

Stawiam jasne oczekiwania

PORADNIKI

Stawiam jasne oczekiwania

Mój deser dnia, szarlotka na ciepło z bitą śmietaną i gałką loda przygotowuję według sprawdzonego przepisu. Zanim jednak powstał, testowałam różne opcje, dokonywałam różnych modyfikacji, zaliczyłam kilka nieudanych prób. Aż w końcu powstała ta najlepsza dla mnie receptura, którą spisałam i stosuję regularnie.

Mój sukces w postaci idealnej szarlotki wymaga ode mnie odpowiednich składników i proporcji, podejmowania kroków w odpowiedniej kolejności oraz odpowiedniej ilości czasu. Efekt końcowy – taki jak zaplanowałam. Uczta dla podniebienia.

Podobne schematy działają w biznesie. Codzienna gonitwa, niepowodzenia, nowe tematy, zmieniające się otoczenie wymagają od nas nowych prób i spisania tego co najważniejsze, co daje efekty a w pewnym momencie, może stać się przepisem na sukces.

Jeżeli chcesz aby Twoi ludzie wiedzieli co jest dla Ciebie ważne, co doceniasz, a czego nie akceptujesz, powiedz im o tym i odwołuj się do tych ustaleń podczas Waszych rozmów. Upewnij się również, że zostałeś właściwie zrozumiany. Dużym ułatwieniem może być spisanie tego co najważniejsze. Ustalenia, regulacje, zasady są pomocne zarówno Tobie w codziennej i odpowiedzialnej pracy lidera, jak i członkom Twojego teamu, którzy będę wiedzieli gdzie sprawdzić istotne dla siebie informacje czy kroki postępowania.

Obowiązujące zasady i reguły pomogą Wam zachować harmonię oraz będą motywatorem do skutecznej realizacji celów. Podpowiedzi w formie procedur pozwolą uniknąć zbędnych błędów. Wyeliminujesz domysły, pomyłki, niezrozumienie a ludzie poczują się pewniej. Wachlarz możliwości jest obszerny. Możesz więc wybrać i wdrożyć kilka rozwiązań bądź zastosować wszystkie. Najważniejsze jest jednak dopasowanie rozwiązania do swoich potrzeb i swojego biznesu.

Do wyboru jest:

  1. Misja zespołu – w dobrym stylu jest właściwe nazwanie celu i spisanie misji. Dbaj więc o motywację swojego zespołu od pierwszego dnia i zakomunikuj wizję i zadania, które macie do zrealizowania. Pamiętaj jednak aby misja nie była tylko na papierze. Ty i Twój zespół powinien się z nią identyfikować, powoływać się na nią. Dzielenie wspólnej misji zapewnia właściwy kierunek, zaangażowanie i poczucie sensu.
  2. Opisy stanowisk – to Twoje oczekiwanie w stosunku do kandydata na dane stanowisko co do wykształcenia, umiejętności czy zakresu obowiązków. Dzięki funkcjonującym opisom pracownik planujący awans na inne czy wyższe stanowisko będzie wiedział jakie podjąć kroki aby osiągnąć swój cel. Z łatwością zidentyfikuje luki kompetencyjne oraz niezbędną wiedzę do uzupełnienia.
  3. Profile kompetencyjne – dane stanowisko warto ściśle powiązać z opisem wymaganych postaw i zachowań czyli oczekiwanych kompetencji pracownika na danym stanowisku. Kryteria kompetencyjne mogą być skoncentrowane na budowaniu relacji bądź współpracy w zespole, pewności siebie bądź wywieraniu wpływu lub na umiejętnościach przywódczych.
  4. Zasady pracy – to podstawowe normy, którymi kierujecie się wewnątrz zespołu tj. zasady zastępowalności, częstotliwość spotkań, zgłaszanie nieobecności, podstawowe zasady bezpieczeństwa, które stanowią zbiór reguł zapewniających harmonię i ciągłość pracy.
  5. Modele postępowania – to zbiór Twoich oczekiwań w zakresie np. kontaktu z klientem określających częstotliwość spotkań i rozmów, styl rozmowy, rodzaj przekazywanych informacji, wymagany wystrój wnętrza czy ubiór. Zbiór takich zasad pozwala również klientowi poczuć się wyjątkowo. Stosując jeden, dobrze opracowany standard w całej firmie Twój klient będzie miał gwarancję wysokiego poziomu obsługi.
  6. Procedury – zbiór następujących po sobie kroków do zrealizowania w zakresie realizacji danego zadania. Procedura może wynikać z nałożonego prawem obowiązku do podejmowania stosownych działań. Może również być wynikiem potrzeby zgłoszonej przez samych pracowników, którzy mają wątpliwości kto, co, kiedy i po kim ma wykonać, o czym pamiętać a czego unikać.
  7. Plany awaryjne – zachowania i działania wymagane w trudnych i niepożądanych sytuacjach aczkolwiek możliwych do przewidzenia. Ryzyko jest nieodłączną częścią każdego biznesu. Warto mieć jego świadomość i zabezpieczyć się na przyszłość aby wiedzieć jakie kroki podjąć w chwilach kryzysowych.

Bądź zgodny z drugą zasadą Dobrego Stylu Dobrego Managera i spisz oraz zakomunikuj ważne dla Ciebie reguły. Spraw aby ludzie chcieli a nie musieli.

Jeżeli również w Twojej firmie pojawiła się potrzeba spisania tego co niezbędne, zapraszam do kontaktu.

 

Kontakt z autorką:

e-mail: jamanager@onet.pl,
tel: +48 667 948 929,
WWW: http://www.jamanager.com

 

 

 

Agnieszka Żarecka

Certyfikowany trener standardu HRD BP, inspektor ochrony danych osobowych, audytor wewnętrzny PN-ISO/IEC 27001:2017, coach i mentor biznesu, konsultant biznesowy, doświadczony manager, właściciel firmy AGNIESZKA ŻARECKA SZKOLENIA DORADZTWO RODO, doradca zawodowy oraz wolontariusz. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, gdzie ukończyła również studia podyplomowe na kierunkach Rachunkowość oraz Psychologia Managera. Posiada 20-letnie doświadczenie biznesowe z zakresu rachunkowości, ubezpieczeń, bankowości oraz sprzedaży. Przez ponad 10 lat pracownik międzynarodowej korporacji finansowej, gdzie przez okres 6 lat z sukcesami pełniła funkcje managerskie. Kierowała zróżnicowanymi i rozproszonymi zespołami sprzedażowymi, motywowała i inspirowała do rozwoju. Prowadziła dziesiątki procesów rekrutacyjnych oraz rozmów ewaluacyjnych, posiada bogate doświadczenie w kreatywnym usprawnianiu procesów biznesowych oraz wdrażaniu innowacyjnych procesów obsługi klienta. Obecnie w ramach szkoleń i warsztatów wspólnie z uczestnikami spotkań pracuje nad rozwojem kompetencji osobistych i przywódczych, umiejętnościami komunikacyjnymi, twórczego myślenia oraz kompetencjami zespołowymi. Podczas szkoleń wykorzystuje najciekawsze narzędzia trenerskie oraz liczne gry i prawdziwe przykłady z życia zawodowego. Z przyjemnością dzieli się swoim doświadczeniem mentorskim oraz włącza pracę z pytaniami oraz elementy wizualizacji. Wspiera podmioty publiczne i prywatne we wdrażaniu wymagań RODO, szkoli z zakresu ochrony danych osobowych oraz pełni funkcję Inspektora ochrony danych. Aktywnie udziela się w Fundacjach promując edukację finansową w szkołach podstawowych i średnich. Prywatnie pasjonatka samorozwoju, psychologii w sporcie i biznesie, autorka bloga Inaczej. Jej motto – Niemożliwe nie istnieje.

Skomentuj

POPULARNE