Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

PBX

z angielskiego Private Branch Exchange, centrala abonencka – to centrala telefoniczna będąca własnością i zarządzana przez użytkownika, zwykle przedsiębiorstwo lub instytucję, tworząca wewnętrzną sieć telefoniczną przedsiębiorstwa i połączona najczęściej kilkoma liniami z centralą operatora telekomunikacyjnego. Centrala PBX umożliwia zatrzymanie w sieci telefonicznej przedsiębiorstwa wewnętrznych rozmów pracowników przedsiębiorstwa, a jednocześnie obsługę normalnego ruchu telefonicznego, tj. rozmów przychodzących z zewnątrz przedsiębiorstwa i rozmów wychodzących na zewnątrz. Centrale PBX używane są w przedsiębiorstwach (instytucjach) zatrudniających większą liczbę osób, w których znaczna część rozmów telefonicznych to rozmowy wewnętrzne między pracownikami przedsiębiorstwa. Zastosowanie centrali pozwala znacznie zaoszczędzić liczbę linii telefoniczych, a co za tym idzie zredukować koszty. Obecnie centrale PBX są zastępowane przez centrale IP (nie wymagają one linii telefonicznych, tylko szerokopasmowych łącz internetowych), rozmowy wychodzące są prowadzone poprzez VoIP, co wydatnie obniża koszty. Nowoczesne centrale abonenckie pozwalają na integrację różnego rodzaju sieci telefonicznych: począwszy od analogowej sieci publicznej, poprzez cyfrową aż po rozwiązania VoIP czy GSM. Posiadają wiele funkcji, które pozwalają na zaawansowaną kontrolę kosztów połączeń telefonicznych, m.in. automatyczne trasowanie połączeń, restrykcje dla poszczególnych użytkowników lub grup użytkowników. Wielu producentów central, m.in. Panasonic czy Siemens, posiada linie telefonów przeznaczonych do ich produktów pozwalających na zaawansowaną obsługę centrali i ruchu telefonicznego.

Odcisk palca? To już przeżytek!

Uwierzytelnianie za pomocą odcisku palca? Dla znacznej części osób być może ten sposób potwierdzania swej tożsamości wydaje się być bardzo zaawansowany. Branża technologii finansowych nie zwalnia jednak tempa i w planach ma jeszcze dokładniejsze i zaawansowane techniki biometrii czyli sposobów uwierzytelniania na podstawie fizycznych cech konsumenta.

Uwierzytelnianie za pomocą odcisku palca? Dla znacznej części osób być może ten sposób potwierdzania swej tożsamości wydaje się być bardzo zaawansowany. Branża technologii finansowych nie zwalnia jednak tempa i w planach ma jeszcze dokładniejsze i zaawansowane techniki biometrii czyli sposobów uwierzytelniania na podstawie fizycznych cech konsumenta.

Karta płatnicza zyska niebawem nowe oblicze, a w każdym miejscu, w którym będziemy chcieli zapłacić, system biometrii rozpozna nas jeszcze zanim zdążymy złożyć zamówienie czy skończyć zakupy. Jak to działa?

Biometria wie, kim jesteś

Coraz lepsze formy uwierzytelniania to nie lada wyzwanie dla współczesnej bankowości i sektora pozabankowego. Wyzwanie to stawiają nowe pokolenia klientów, czyli millenialsi, dla których tradycyjne finanse nie mają racji bytu. Młode osoby, żyjąc z telefonem w dłoni, będąc „online” niemalże cały czas, oczekują od swych usługodawców rozwiązań o najlepszej jakości i użyteczności. W kontekście branży finansowej największe znaczenie ma rozwój rozwiązań biometrycznych w obrębie aplikacji i płatności mobilnych. Nie bez powodu – już ponad 30 proc. Polaków potwierdza, że dokonuje zakupów za pomocą smartfona, a 20 proc. zdecydowanie woli płacić w sklepie za zakupy mobilnie.

Niezwykle ważnym zagadnieniem, warunkującym powodzenie danej technologii biometrycznej, jest jej odporność na różnorakie ataki. Takim atakiem jest prezentacja sztucznych obiektów, np. silikonowego odlewu zamiast palca, lub wydruku oka zamiast tęczówki. Są na to szczególnie narażone urządzenia mobilne, które nie są dodatkowo monitorowane, jak np. systemy biometryczne pracujące na przejściach granicznych. Dwa lata temu pokazaliśmy w naszym zespole, iż rozpoznawanie tęczówki jest możliwe wiele dni po śmierci[1], co dodatkowo stwarza, na razie teoretycznie, możliwość wykorzystania martwej tkanki w biometrii. Na szczęście istnieje ogromna liczba metod, które takie sytuacje wykrywają, a producenci urządzeń biometrycznych coraz częściej implementują nie jedną ale wiele technik testowania żywotności. – mówi dr inż. Adam Czajka, Adiunkt w NASK oraz na Uniwersytecie Notre Dame w USA.

Jednym z rozwiązań zapewniających jeszcze lepsze i szybsze uwierzytelnianie ma być tzw. uwierzytelnianie pasywne, które przenosi biometrię na znacznie wyższy poziom, niż dotychczas. Co jest jego główną zaletą? Przede wszystkim jego szybkość działania. Do tej pory swą tożsamość mogliśmy potwierdzić przy pomocy hasła czy odcisku palca. Niebawem może się to zmienić, a dotychczasowe rozwiązania ustąpią miejsca jeszcze bardziej profesjonalnym narzędziom. Na podstawie wiedzy, gdzie przebywa dany klient, z jakiego urządzenia korzysta (np. smartfon) oraz jakie posiada nawyki i przyzwyczajenia, uwierzytelnianie pasywne będzie w stanie rozpoznać jego tożsamość i uwierzytelnić płatność zanim jeszcze klient zdąży dokonać zakupu.

Nim jednak uwierzytelnianie pasywne wejdzie w obieg, trwają pracę nad innymi formami biometrii. Jedną z nich jest biometria głosowa. Prowadzone są m.in. testy nad wykorzystaniem do uwierzytelniania nie tylko ludzkiego głosu, ale też… gęstości skóry czy ruchu warg. Dlaczego? Niestety, głos można w prosty sposób podrobić (szczególnie jest to proste w przypadku rodzeństwa bliźniaczego). Dzięki dodatkowym informacjom ustalanie tożsamości płatnika będzie jeszcze bardziej kompleksowe i dające stuprocentową pewność, że to odpowiednia osoba dokonuje płatności.

Nowe życie plastikowej karty

Płatności kartami zbliżeniowymi w Polsce to powszechność, a z roku na rok widać ich rosnącą popularność. Obecnie płatności bezstykowe stanowią niemalże 60 proc. wszystkich płatności. To czterokrotnie więcej niż przed 4 laty. Największy wzrost zainteresowania tą formą płatności odnotowano – co ciekawe – w grupie wiekowej 55-64 lata. Jak się okazuje, posiadacze kart zbliżeniowych w tym przedziale wiekowym wykazują niemalże taką samą aktywność jak dwudziestolatkowie. Jeszcze większą dynamikę zauważono wśród osób powyżej 65 r.ż. – z 6 proc. w 2013 roku do niespełna 30 proc. w 2016. Czy karty płatnicze nadal pozostaną jedynie środkiem płatności? Być może ich przeznaczenie diametralnie się zmieni? Karta płatnicza, według ekspertów, zyska zupełnie nowe oblicze. Dla banku stanie się ona potwierdzeniem, że to właśnie konkretna osoba jest właścicielem rachunku bankowego. Już w niedalekiej przyszłości będzie ona połączona z wieloma tokenami takimi jak telefon komórkowy, strony internetowe, z których korzystamy, samochód czy tzw. „urządzenia ubieralne”. Dzięki temu, stanie się ona nośnikiem wszystkich uwierzytelniających informacji o płatniku. Krótko mówiąc: zapłacić będzie można smartfonem, samochodem czy nawet biżuterią.

– Udoskonalanie biometrii musi sukcesywnie postępować – nie tylko ze względu na rosnące oczekiwania klientów, ale też bezpieczeństwo, które w kontekście potwierdzania swej tożsamości ma kluczowe znaczenie. Rozwój i udoskonalanie uwierzytelniania za pomocą unikalnych źródeł – a więc rozpoznania tęczówki czy biometrii głosowej – to kierunek, w którym te usługi powinny iść – są one w stanie zagwarantować, że osoba dokonująca płatności, to właściciel karty – mówi Tymon Zastrzeżyński, Ekspert w  POZYCZKAPORTAL.PL.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

75% Polaków chętnie rozmawia z botami

Chętnie i świadomie korzystamy z nowych technologii. Ten fakt potwierdza między innymi podejście Polaków do wirtualnych asystentów, których coraz częściej słyszymy po drugiej stronie słuchawki, dzwoniąc na infolinię. Dobrym przykładem jest telefoniczne zgłaszanie szkód z polisy ubezpieczeniowej.
więcej

Mentoring dla startupów technologicznych

inQUBE Uniwersytecki Inkubator Przedsiębiorczości, działający przy Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, oraz stworzony przez Sebastiana Kulczyka program mentoringowy InCredibles, zapraszają startupy do udziału w piątej edycji konkursu „Zagraj o mentoring”.
więcej

Otwarta bankowość wkracza do kredytów firmowych Nest Banku

Nest Bank wykorzystuje usługę dostępu do informacji o rachunku (tzw. AIS) w procesie wnioskowania o kredyt. Nowa usługa pozwoli klientom biznesowym, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, na szybsze i wygodniejsze wnioskowania o kredyt firmowy w Nest Banku.
więcej

Database as a Service dostępne w ofercie Aruba Cloud

Skalowalne, bezpieczne i zoptymalizowane kosztowo bazy danych. Aruba DBaaS to nowe rozwiązanie włoskiego gracza rynku IT do zarządzania danymi w chmurze. Dostępne także dla polskich klientów w dwóch planach: współdzielonym lub dedykowanym.