Connect with us

W bankowości i ubezpieczeniach dużo zmian w tym roku

AUTOMATYZACJA

W bankowości i ubezpieczeniach dużo zmian w tym roku

Wszyscy bankowcy są zgodni co do tego, że ten rok dla banków i instytucji finansowych będzie przełomowy i pełny zawirowań legislacyjnych. Wystarczy wspomnieć o dyrektywie PAD, MiFID II, PSD2 oraz RODO, by przyspieszyć bicie serca finansiście.

Nadchodzi czas PAD

Unijna dyrektywa PAD, która narzuca na banki obowiązek oferowania klientom darmowego rachunku bankowego już została przyjęta. Ale największe zagrożenie banki upatrują w PSD2 czyli otwarcia na rynek pozabankowych usług płatniczych i możliwość łączenia rachunków z różnych banków w jednej bankowości elektronicznej.

– Drugim tematem, który pojawi się w 2018 roku, jest Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które dotyczy nie tylko banków, ale również innych instytucji gromadzących i przetwarzających dane osobowe klientów. Wiele instytucji zaczęło się przygotowywać do realizacji tych wymagań już w 2017 roku, ale te prace będą trwały praktycznie do momentu wejścia w życie rozporządzenia – mówi Łukasz Libuda, Business Solutions Manager w SAS Polska.

Bezpieczeństwo danych osobowych

Dla wszystkich podmiotów, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe swoich klientów, RODO oznacza gruntowne zmiany. Banki będą musiały m.in. wymienić większość formularzy, klauzul i zgód na przetwarzanie takich informacji, wprowadzić systemy IT gwarantujące bezpieczeństwo, zweryfikować pod tym kątem wszystkie procesy i każdorazowo prosić swoich klientów o zgodę na przetworzenie ich danych. Na wniosek klienta, będą też musiały usunąć wszelkie wzmianki o nim ze swoich systemów informatycznych. RODO oznacza dla sektora bankowego duże wyzwania techniczne i organizacyjne.
Jak wskazują eksperci, w branży ubezpieczeniowej największym wiodącym trendem będzie podejmowanie decyzji dotyczących sprzedaży i wyceny produktu dla klienta w czasie rzeczywistym, w oparciu o informacje pochodzące z wielu baz danych. Tutaj pomocna może okazać się dyrektywa PSD2, która umożliwia dostęp do informacji o rachunkach bankowych. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie analizować dane transakcyjne i informacje zgromadzone w bankach, co pozwoli jeszcze lepiej sprofilować oferty pod kątem konkretnego klienta i jego potrzeb.

PSD2, czyli…

Zdaniem Natalii Skwierawskiej z dziennika „Rzeczpospolita” banki coraz większy nacisk kładą na ułatwianie klientom dostępu do systemów transakcyjnych. Dlatego instytucje bankowe w tym roku bardziej kłaść będą nacisk na sztuczną inteligencję i automatycznych doradców. W trakcie wyboru odpowiednich rozwiązań informatycznych jest większość banków i ubezpieczycieli. Nad wprowadzeniem czatbotów pracują m.in. banki BGŻ BNP Paribas i Millenium Bank. Ten ostatni analizuje możliwości wprowadzenia u siebie wideoweryfikacji klientów, która to pozwoli na zdalne zakładanie rachunków i weryfikację tożsamości klientów.

Analityka

– Decyzje są podejmowane na bazie modeli analitycznych czy rozbudowanych kart scoringowych. W innych branżach analityka dopiero zaczyna się pojawiać, ale jedno jest pewne – podmioty, które jeszcze nie korzystają z rozwiązań analitycznych widzą już, że kryją one dużą potęgę, dużą wartość dodaną. W wielu firmach powstają pełne ekosystemy analityczne, które towarzyszą procesom biznesowym na każdym etapie, a analityka towarzyszy podejmowaniu decyzji i prowadzeniu biznesu od samego początku. Można już mówić o trendzie podejmowania decyzji bazujących na analityce – mówi Łukasz Libuda.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie SAS, biznes coraz powszechniej korzysta z analizy danych i rozwiązań klasy big data, aby prześcignąć konkurencję i tworzyć nowe modele biznesowe. Ten segment rozwija się w tempie sześciokrotnie szybszym niż cała branża IT, a biznes coraz wyraźniej dostrzega, że analiza metadanych decyduje dzisiaj o bezpieczeństwie i konkurencyjności firmy oraz satysfakcji jej klientów.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE