“Search the Radio” – innowacyjny projekt cyfrowy Radia TOK FM wygrał dofinansowanie z funduszu Google DNI w ramach czwartej rundy programu the Digital News Initiative. Prototypowe rozwiązanie ma umożliwić digitalizację treści radiowych za pomocą samodoskonalących się robotów – systemów transkrypcyjnych.
Radio TOK FM codziennie nadaje ponad 19 godzin informacji, komentarzy, analiz i innych audycji. Trafiają one jako podcasty do internetu, gdzie można ich odsłuchać zarówno poprzez serwis internetowy tokfm.pl, jak i aplikację mobilną TOK FM. Podcasty są opatrzone przypisami do tytułów, tagami, nazwiskami rozmówców i innymi metadanymi, ale wszystkie szczegółowe informacje nie były do tej pory “widoczne” w internecie. Transkrypcja codziennych audycji TOK FM ma to zmienić – treści będzie można wyszukać i przeczytać.
Zespół Radia TOK FM i Grupy Radiowej Agory przygotował innowacyjny projekt, który wykorzysta inteligentną technologię konwersji dźwięku na tekst w celu dokonania transkrypcji audio programów Radia TOK FM – bieżących i wybranych zarchiwizowanych w formie podcastów. Zastosowanie rozwiązania “Search the Radio” ma docelowo przekształcić internetowe zasoby Radia TOK FM w bazę unikalnej wiedzy, dostępnej dla każdego użytkownika internetu i w pełni przeszukiwalną – znalezione poprzez specjalną wyszukiwarkę oryginalne treści będzie można samodzielnie odsłuchać i poznać.
– Radio TOK FM – ze względu na swoją unikatową specyfikę stacji „mówionej” – zawsze szukało własnej drogi, także w obszarze digital. Tak powstały serwis Tokfm.pl działający w modelu freemium, rzadko spotykany na rynku paywall dla treści audio i popularna płatna aplikacja Radia TOK FM. Projekt, który chcemy zrealizować dzięki dofinansowaniu z programu DNI, to kolejny krok na drodze konsekwentnego rozwoju cyfrowego marki – mówi Adam Fijałkowski, wiceprezes Grupy Radiowej Agory. – Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni, że Google docenił projekt, który wspiera cyfryzację biznesu radiowego. Tekst jest nadal jest podstawowym “językiem” internetu – sukces w transkrypcji treści pochodzących z radia na tekst pozwoliłby nadawcom radiowym rozpocząć kolejny etap rozwoju swojej obecności w sieci.
Projekt “Search the Radio” wygrał dofinansowanie w kategorii projektów prototypowych rozpatrywanych w programie DNI. Jego rozwój jest zaplanowany na rok. Partnerem technologicznym projektu będzie NEWTON Technologies, pochodząca z Czech firma działająca na 11 rynkach europejskich.
Digital News Initiative to współpraca, którą firma Google nawiązała z wydawcami z całej Europy w celu rozwijania wysokiej jakości dziennikarstwa dzięki technologii i innowacjom. W ramach funduszu DNI wydawcy mogą ubiegać się o dofinansowanie innowacyjnych projektów. W środę, 13 grudnia br. Google ogłosił listę projektów, które otrzymają wsparcie w ramach kolejnej, czwartej już rundy funduszu DNI Innovation Fund. Ponad 20 mln euro trafi do twórców 102 innowacyjnych przedsięwzięć z 26 europejskich krajów. W Polsce dofinansowanie uzyskały 4 projekty, w tym jeden zgłoszony przez Grupę Radiową Agory.