Connect with us

Szeregowi finansiści Accenture angażowani w projekty IT

AUTOMATYZACJA

Szeregowi finansiści Accenture angażowani w projekty IT

Według OECD na aż 65% uczniów zaczynających obecnie edukację czeka praca w zawodach, które wciąż nie istnieją. Z drugiej strony na znaczeniu niemal wszędzie zyskują umiejętności technologiczne. 95% specjalistów na świecie badanych przez Accenture zdaje sobie sprawę, że bez cyfrowych kompetencji nie utrzymają się na rynku pracy. Czas się bać? Lepiej szkolić i angażować – jak robi to w Polsce Accenture, a na świecie m.in. Amazon czy AT&T.

Znajomość pakietu Office to coraz rzadziej jedyny technologiczny punkt w wymaganiach dla kandydatów do pracy. W codziennych działaniach zespołów coraz większą rolę odgrywają choćby systemy CRM, aplikacje obsługiwane online, programy graficzne czy narzędzia do pracy grupowej. Skutkuje to coraz większymi problemami z rekrutacją. Według raportu ManPower Group 40% pracodawców na świecie odnotowuje niedobór talentów.

W tej sytuacji coraz większą rolę odgrywają szkolenia obecnych pracowników i plan ich rozwoju. Jak podają analitycy ManPower, to recepta na niedobór talentów wprowadzana już przez ponad połowę firm na świecie (53%). Co ciekawe, w 2015 roku deklarację, że szkoli pracowników pod kątem nowych stanowisk, składał tylko co piąty pracodawca.

Cyfrowe rozpoznanie bojem

Na wyobraźnię biznesu działają przykłady takie, jak globalnej firmy konsultingowej Accenture. Już w ubiegłym roku przekroczyła ona próg 100 000 pracowników, którzy odbyli szkolenia technologiczne dzięki współpracy z MIT (Masachussets Institute of Technology). Efekt? Choć Accenture zautomatyzowało w ciągu 18 miesięcy równowartość 17 000 pełnowymiarowych miejsc pracy, nie przeprowadziła zwolnień grupowych. Wszystko to dzięki przesunięciu pracowników do bardziej zaawansowanych zadań, wymagających cyfrowych kompetencji.

Pracownicy są świadomi zmian i coraz częściej sami zaczynają szukać możliwości zdobycia nowych cyfrowych umiejętności. Badania Accenture „Harnessing revolution” wykazują, że 85% pracowników na świecie jest gotowych poświęcić wolny czas na naukę nowych kompetencji, potrzebnych w obliczu zmian technologicznych – komentuje Edyta Gołaszewska-Bogusz, Dyrektor Accenture Operations w Polsce.

Tymczasem nad Wisłą nauka technologii wśród pracowników spoza działów IT wciąż stanowi rzadkość. Jak może ona wyglądać w praktyce? Na przykład, w Accenture Operations – oprócz dostępu do szkoleń – wybrani pracownicy dostają możliwość angażowania części czasu pracy w projekty związane z cyfrowymi kompetencjami.

W samym polskim dziale finansów i księgowości działa u nas 60 pracowników pełniących rolę tzw. tech contributors, czyli technologicznych współpracowników. To osoby, które na co dzień zajmują się tradycyjnymi zadaniami, ale około 10% swojego etatu poświęcają na zaangażowanie w projekty IT. Szczególną uwagę skupia się w ich wypadku na projektach z zakresu automatyzacji i robotyzacji, mających coraz większy wpływ na pracę finansistów. W ten sposób stopniowo wprowadzamy ich w nowe zadania, które będą zyskiwały na znaczeniu – mówi Gołaszewska-Bogusz.

Na zewnętrzną, ale sprzężoną z celami firmy edukację stawia z kolei Amazon. Firma daje wybranym specjalistom zwrot aż 95% wartości czesnego na studiach i kursach związanych z nowymi technologiami, które akurat są najbardziej potrzebne z punktu widzenia strategii biznesu. Podobny cel mieli szefowie AT&T, modernizując tego giganta amerykańskiej telekomunikacji. Firma ograniczyła 250 typów stanowisk do 80 i skłoniła pracowników do odwiedzenia platformy e-learningowej ponad 6 mln razy. Wszystko to w celu zainwestowania w obecną kadrę zamiast zastępowania jej nowymi osobami.

Praktyka zamiast dyplomu

Rola firmowych szkoleń i nauki w praktyce ma coraz większe znaczenie w obliczu odchodzenia od absolutnej dominacji edukacji akademickiej. Widać to zwłaszcza w branży IT – około 10-15% pracowników IBM nie ukończyło szkół wyższych. Co więcej, US Bureau of Labor Statistics szacuje, że w Stanach Zjednoczonych pełnych studiów nie odbyło np. 47% specjalistów ds. sieci komputerowych i co trzeci (31%) web developer. Skoro w branży IT może pracować coraz więcej osób bez akademickich dyplomów – to podstawowe kompetencje technologiczne pozostają w zasięgu pracowników innych branż.

Coraz więcej przykładów współistnienia technologii i pracowników widać choćby w sektorze usług biznesowych, zatrudniającym w Polsce ponad 250 000 osób. W tym sektorze firmy coraz częściej wprowadzają algorytmy, które zaczynają znacząco wpływać na wyniki osiągane przez inne działy, niż te technologiczne. Na przykład, Accenture Operations w Polsce zrealizowało projekt z zakresu robotyzacji, nagrodzony branżową statuetką ABSL Diamonds. Dzięki automatyzacji udało się w jego ramach o 30% zwiększyć produktywność objętego procesem zespołu i skrócić cykl trwania realizowanych zadań o 60%. Wyeliminował on także ludzkie błędy.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE