Connect with us

Zapadł wyrok, który zmienia wszystko…

AKTUALNOŚCI

Zapadł wyrok, który zmienia wszystko…

Do bezprecedensowego wyroku doszło ostatnio w Sądzie Najwyższym. Przedsiębiorca, który powierzył wykonywanie działań na swoich danych podmiotom zewnętrznym w sytuacji ich wycieku ponosi odpowiedzialność. Czy to koniec małych outsourcingowych call center, w których bezpieczeństwo danych często traktowane jest po macoszemu?

Powierzenie danych osobowych specjalistycznej firmie nie chroni przedsiębiorców przez odpowiedzialnością prawną w przypadku ich nieautoryzowanego udostępnienia. Do takiego wniosku doszedł Sąd Najwyższy (wyrok SN z 1 czerwca 2017 r., sygn. akt I CSK 597/16). Sąd w tym wyroku uznał, że firma telekomunikacyjna ponosi odpowiedzialność za błędy i naruszenia zewnętrznego call center. To pod dużym znakiem zapytania stawia bezpieczeństwo prawne zlecanych akcji telemarketingowych.

Zgodnie z prawem – przedsiębiorca może powierzyć przetwarzanie danych osobowych wyspecjalizowanym podmiotom, których zadaniem będzie ich przetwarzanie w imieniu zleceniodawcy.

W przypadku wspomnianego wyroku, powodem był mężczyzna, klient sieci telekomunikacyjnej, który znalazł w Internecie skan swojego dowodu osobistego z obraźliwym komentarzem. W wyniku prowadzonego śledztwa okazało się, że skan oraz notatka pochodzi od pracownika zewnętrznego call center, któremu zostało powierzone przetwarzanie danych. Mimo to, mężczyzna zażądał od operatora zadośćuczynienia w wysokości 10 mln zł. Później dodał do swoich roszczeń także opłaty w wysokości 55 tys. zł tygodniowo.

Sąd Apelacyjny w Warszawie zdecydował, że operator nie ponosi odpowiedzialności za wyciek danych, gdy bazą danych zarządzał podmiot zewnętrzny (sygn. akt VI ACa 1357 /14). Sąd Najwyższy zdecydował jednak inaczej. Jego zdaniem operator ponosi taką samą odpowiedzialność, jak firma zewnętrzna.

Zdaniem ekspertów wyrok ma niebagatelne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorców, bo o ile obowiązujące prawo pozwala na przetwarzanie danych na podstawie umów przez inne podmioty, to odpowiedzialność za ten proces ponosi tylko ten przedsiębiorca, któremu dane powierzono. Wyrok SN świadczy o zupełnie nowej interpretacji tych przepisów. Co więcej obecnie podmiot, będący administratorem danych nie musi informować klientów, że dane będą powierzane outsourcerom. Według przepisów RODO taki obowiązek już istnieje.

Zdaniem prawników, wyrok sprawia wrażenie opartego na zasadzie słuszności, a nie na podstawie obowiązujących przepisów.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE