Connect with us

O tym dlaczego ludzie poddają się tuż przed metą

PORADNIKI

O tym dlaczego ludzie poddają się tuż przed metą

Być może jest to wynikiem procesu, jaki towarzyszy rozwoju danej umiejętności. Doskonale obrazuje to pewien schemat, który mówi o tym, że w pierwszym stadium rozwoju danej umiejętności, następuje gwałtowny wzrost, każda kolejna wiedza zdobyta w tym stadium, prowadzi do wzrostu wydajności, natomiast po pewnym czasie osiągany jest punkt końcowy, po którym następuje spadek. Jest to związane z tym, że nabyliśmy już pewne umiejętności, które zaczynamy łączyć z kolejnym mniej opanowanym elementem, który poznaliśmy i który zaczynamy dodatkowo rozwijać. To powoduje, że w tej fazie nauki jesteśmy mniej wydajni.

„Ludzie w większości przypadków poddają się wówczas, gdy są już na progu zwycięstwa. Rezygnują tuż przed metą. W ostatniej minucie gry, na metr przed linią, za którą jest zwycięstwo”
– Ross Perot

Spadek mniejszy bądź większy jest niezbędny do rozwoju danych umiejętności, jednak może mieć on działanie demotywujące i zniechęcające do dalszego rozwoju.

Jednak to co ma miejsce po spadku, może powodować jeszcze większą frustrację niżeli sam spadek, jest to długi okres kiedy nie widać żadnej poprawy wyników. Co więcej, występuje on bezpośrednio po spadku, co wzmaga uczucie demotywacji i może prowadzić do porzucenia rozwijania danej umiejętności.

Warto przetrwać ten okres stagnacji, gdyż to właśnie w nim zachodzi intensywny rozwój kompetencji, kiedy to nabyte zdolności przejmowane są przez ośrodki podkorowe w naszym mózgu, a to pozwala na zautomatyzowanie działań w tym aspekcie.

Żeby dana czynność się zautomatyzowała należy ją wykonać 10000 razy. Po tej fazie rozwoju, następuje spektakularny wzrost umiejętności, który zamyka dany cykl. W dalszej fazie rozwoju, cały cykl się powtarza, tylko już na wyższych poziomach.

Jak widać, ważna jest świadomość cyklu rozwoju kompetencji i tego, że spadek i okres stagnacji są nieuniknione, żeby zdobyć mistrzostwo w danej dziedzinie.

Osoby, które nie mają świadomości występowania tego procesu, często oczekują, że rozwijając umiejętności, idący za tym wzrost będzie liniowy. Uważają oni, że z każdą kolejną godziną ćwiczeń będzie już tylko coraz lepiej. W momencie gdy rezultaty są inne od tych oczekiwanych, są oni zawiedzeni i szukają powodu występowania niepowodzeń.

Istotne jest, aby managerowie, dyrektorzy zarządzający zespołem ludzi, znali cykl rozwoju nowych umiejętności, tak aby lepiej zrozumieć proces doskonalenia nowych umiejętności przez pracowników i tym samym przełożenie tego na wyniki ich pracy. Ważne jest, aby osoby zarządzające, potrafiły zrozumieć procesy, które są niezbędne do tego aby wyszkolić profesjonalistów.

Na podstawie: „Talent nie istnieje” – Artur Król

Aleksandra Necel- Kozioł
Trenerka wizerunku, biznesu i umiejętności miękkich

Aleksandra Necel-Kozioł

Trenerka wizerunku, biznesu i umiejętności miękkich. Więcej o mnie na www.businesspassion.pl lub +48 510 603 819. Możesz także napisać do mnie - e-mail: bizneszpasja@gmail.com.

Skomentuj

POPULARNE