Jak szybko i efektywnie uruchomić dodatkowy kanał sprzedaży w branży FMCG?

Wprowadzanie na rynek nowych produktów, to jeden z elementów, który wyznacza poziom konkurencyjności w branży FMCG – to fakt. Oczywiście wiąże się to nierzadko z koniecznością zwiększenia ilości kanałów dystrybucji i grającego w tym przypadku pierwsze skrzypce, sprawnego sales force. Niektóre przedsiębiorstwa sięgają wtedy po wsparcie poza firmą. Czy słusznie?
Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wprowadzanie na rynek nowych produktów, to jeden z elementów, który wyznacza poziom konkurencyjności w branży FMCG – to fakt. Oczywiście wiąże się to nierzadko z koniecznością zwiększenia ilości kanałów dystrybucji i grającego w tym przypadku pierwsze skrzypce, sprawnego sales force. Niektóre przedsiębiorstwa sięgają wtedy po wsparcie poza firmą. Czy słusznie?

Szybki rozwój firmy, sezonowa akcja czy wejście na rynek z nowym produktem. W takich sytuacjach stały zespół sprzedażowy, jakim dysponuje przedsiębiorstwo, może (i w wielu branżach jest) na daną chwilę nie być wystarczający. Jednym z rozwiązań wówczas jest skorzystanie z sił zewnętrznych – inaczej mówiąc z outsourcingu sił sprzedaży. Intuicja podpowiada, że najchętniej z tego rodzaju outsourcingu korzystają firmy z branży FMCG.

Outsourcowanie sprzedaży daje przede wszystkim możliwość wykorzystania umiejętności i kompetencji  niezależnych zespołów sprzedaży, bez konieczności rozwijania tego obszaru działalności wewnątrz firmy. W dużych sieciach handlowych, które prowadzą aktywną sprzedaż produktów i usług, sprawdza się wsparcie sprzedaży w obszarze telefonicznej obsługi klientów i wykorzystanie zewnętrznego systemu call contact center[1]. Wówczas kadra sprzedawców, zorganizowanie powierzchni biurowej i inwestycje w infrastrukturę systemu zostają po stronie partnera.

– Bazując na wieloletnim doświadczeniu w outsourcingu sił sprzedaży, głównie w sektorze usług finansowych, wiemy, że zewnętrzne wsparcie pozwala na sprawne i efektywne funkcjonowanie działów sprzedaży. Przedsiębiorca minimalizuje jakiekolwiek ryzyko inwestycji, a my rozwijajmy jego dział sprzedaży do skali, która byłaby niemożliwa do utrzymania przez firmę wewnętrznie. – mówi Grzegorz Lewandowski, Prezes Sales Group.

Dowolna skala biznesu

Wiele projektów rozwojowych rozbija się na górze kosztów firmowych. Gdyby nie model outsourcingu wiele firm nie byłoby w stanie rozwinąć portfolio oferty. Chcąc stawić czoła nowym trendom i nie wypaść z rynku, nie trzeba posiadać wyspecjalizowanych zasobów, ani[3] infrastruktury np. call contact center. Przeciwnie, korzystniej zlecić to zewnętrznym dostawcom, a samemu zająć się rozwijaniem swojego core biznesu.
– Wybierając jednak outsourcing powinniśmy zapomnieć o możliwości „wynagradzania go” tylko prowizją. Taka forma współpracy, gdzie ryzyko biznesu ponosi tylko jeden partner – w tym przypadku zewnętrzne call center[2] – jest nie tylko nieetyczne, co również szkodliwe dla nas samych. – mówi Karol Bancerz, ekspert branży Customer care, były dyrektor outsourcingowego call center, a obecnie wydawca najpopularniejszego portalu o rynku call center – ccnews.pl.

I rzeczywiście – taka forma współpracy w wielu przypadkach kończy się na – w najlepszym przypadku – niepowodzeniem akcji telemarketingowej. Outsourcer, aby pokryć swoje koszty operacyjne ucieka się do tricków manipulacyjnych, co w efekcie przypomina „wciskanie” produktu przez telefon przypadkowym osobom.

Oczywiście outsourcing sił sprzedaży generuje niemałe oszczędności. Szacuje się, że w zależności od zakresu procesów zleconych na zewnątrz, oszczędności finansowe firmy korzystającej z outsourcingu sprzedaży mogą sięgnąć nawet do 30 proc. Właśnie głównie dzięki strategii cięcia kosztów przez firmy, jak podaje firma doradcza Cushman & Wakefield, w najbliższych sześciu latach sektor outsourcingu będzie rósł w tempie 6 proc. rocznie.

– Pamiętajmy jednak o tym, że po drugiej stronie jest klient – dodaje Bancerz – źle zmotywowany poprzez niskie wynagrodzenie konsultant – może nam tylko zaszkodzić. A nie muszę chyba mówić, że to może przełożyć się na wizerunek nie tylko call center, ale przede wszystkim na wizerunek firmy i produktu sprzedawanego w tym kanale.

Słownik
1. contact center. wydzielona z organizacji jednostka zajmująca się ogółem kontaktów z klientami przedsiębiorcy poprzez nieograniczoną ilość dostępnych kanałów kontaktu. Do…
2. call center. Firma lub dział w firmie zajmujący się telefoniczną obsługą klienta realizowaną przez przeszkolonych pracowników (telemarketerów, konsultantów, agentów). Obsługa…
3. ani. inaczej Automatic Number Identification lub caller id – numer telefonu dzwoniącego. Total 0 Shares Share 0 Tweet 0…


Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *