Connect with us

Mogę być winna grosik?

SPRZEDAŻ

Mogę być winna grosik?

Pracujesz w bezpośredniej obsłudze klienta i sprzedaży stacjonarnej? Nie masz wydać reszty? To Twój problem. I to spory.

Statystyczny Polak wydaje na zakupy rocznie kwotę około 20 tys. zł robiąc w tym czasie kilkaset transakcji, gdzie pieniądz wymienia na towar lub usługę. Ile razy dochodzi do sytuacji, gdy sprzedawca nie ma nam wydać reszty – tego nikt nie wie, bo nikt tego nie bada. Szacuje się jednak, że zdarza się to dość często. Chociażby w popularnej sieć restauracji fast food incydentów jest aż tyle, że na „mogę być winna grosik” właściciel sieci zarabia nawet pięć tysięcy złotych dziennie.

Ostatnio w jednym ze sklepów w Bydgoszczy zawisła kartka: „Kupujący powinien mieć odliczoną kwotę” oraz „Sprzedawca nie jest zobowiązany posiadać resztę do wydania”. Zdaniem bydgoskiego rzecznika praw konsumentów sprzedawca nie ma prawa do stawiania takich warunków. Dlaczego? Sprawę reguluje kodeks cywilny w art. 535:

„Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę”.

Nie ma w nim mowy o reszcie, nie ma także mowy o tym, że kupujący musi mieć dokładnie tyle pieniędzy, aby za produkt czy usługę zapłacić nie powodując u sprzedawcy konieczności wydania reszty.

Zdaniem przedstawicieli Inspekcji Handlowej problem braku reszty do wydania jest problemem sprzedawcy – nie kupującego. Kupujący może płacić prawnie obowiązującym środkiem płatniczym. Oznacza to, że może płacić dowolnymi banknotami i monetami o dowolnej wartości. Sprzedawca jest zobowiązany do przyjęcia płatności i wydania odpowiedniej reszty. Jeśli tego nie zrobi – zgodnie z kodeksem grozi mu grzywna w wysokości od 20 zł do 5 tys. zł.

Nie trudno się więc domyślić, że w przypadku dużych podmiotów, gdzie obroty gotówkowe stanowią sporą część obrotu całości, kara nie jest zbyt wygórowana.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

1 komentarz

POPULARNE