Konsolidacje na rynku się nie skończą

Niemal w każdym branżowym podsumowaniu roku i prognozie rynkowej na następny pojawia się słowo konsolidacja. Przełom maja i kwietnia nie jest dobrym momentem na prognozowanie tego, co nas czeka – dlatego zapytaliśmy o to, co o tym sądzą szefowie wiodących call center outsourcingowych.

Niemal w każdym branżowym podsumowaniu roku i prognozie rynkowej na następny  pojawia  się słowo konsolidacja. Przełom maja i kwietnia nie jest dobrym momentem na prognozowanie tego, co nas czeka – dlatego zapytaliśmy o to, co o tym sądzą szefowie wiodących call center outsourcingowych.

Zdaniem Marcina Kapralskiego, prezesa zarządu CCIG Group trend konsolidacyjny widać cały czas. – Jednym z powodów jest fakt, że otoczenie ekonomiczne i prawne już od dawna nie sprzyja branży, wprowadzając do działań call center coraz więcej ograniczeń – komentuje dla CCNEWS Kapralski – Już rok 2016 pokazał, że tylko duże, silne, doświadczone i zintegrowane podmioty są w stanie sprawnie, szybko i efektywnie sprostać adaptacji i elastycznie dostosować się do stawianych przed nami wyzwań.

Czy przejęcia call center w Polsce będą miały miejsce nadal? CCIG Group jak i Armatis-lc mówią wprost – sami są zainteresowani przejęciami innych.

– Armatis LC w Polsce to centrum regionalne naszej grupy, dlatego właśnie tu będziemy zarówno budować jak i kupować nowe call centers.- mówi w rozmowie z nami Łukasz Gębski, dyrektor krajowy Armatis LC. Czym to tłumaczyć? Gębski mówi wprost –  Nasi partnerzy zwiększają zakres współpracy i obsługiwanych języków. My musimy zwiększyć nasze zasoby, by dostosować je do ich potrzeb.

Potwierdza to ostatni raport ABSL, który wskazuje, że między 2013 a 2016 nastąpił 21% wzrost zatrudnienia w sektorze BPO. A w pierwszym kwartale 2017 zatrudnienie w tym sektorze gospodarki może wynieść już ponad 200 tys. osób.

Dawid Wójcicki, prezes zarządu Voicetel Communications konsolidację na rynku outsourcingowych call center tłumaczy chęcią optymalizacji procesowej lub kosztowej. – Utrzymanie outsourcingowego cc nie jest łatwym biznesem, a wysoka konkurencyjność tego rynku często nie pozwala na osiąganie marż umożliwiających rozwój w tempie lub w kierunku zakładanym przez właścicieli – wyjaśnia Wójcicki – Z punktu widzenia właścicieli w konsolidacji można upatrywać szansy na odnalezienie przestrzeni na rozwój i oddech. Ale w świetle dzisiejszych trendów i innowacji – optymalizacji można dokonać także dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, umożliwiających automatyzację procesów obsługi klienta.

– Na świecie mamy przykłady wielu spektakularnych przejęć. W Polsce, ze względu na wielkość rynku call center, trend ten jest prawie niewidoczny – wyjaśnia Gębski z Armatis-lc. Jego zdaniem najwięksi dostawcy usług w najbliższym czasie skoncentrują się raczej na rozwoju organicznym tworząc nowe lokalizacje, niż stawiając na akwizycję.

Każdy jest na sprzedaż. Pozostaje tylko pytanie – za ile.

Nieco inne światło na sprawę rzuca Artur Kapacki, prezes Telmon – Rokrocznie obserwuję ten trend, jednak moim zdaniem zjawisko to nie jest już tak dynamiczne i aktualnie jesteśmy świadkami konsolidacji, które są raczej naturalne dla naszej branży. W podobnym tonie wypowiada się Marcin Łukasik, Commercial Director CEE w Unical Communication Group Poland – Na pewno będziemy świadkami kolejnych konsolidacji, które są w pewnym stopniu oznaką dojrzałości rynku.

Łukasik i Kapralski w rozmowie z CCNEWS zgadzają się, że większym firmom outsourcingowym łatwiej jest oferować szerszy wachlarz usług.

Czy nadal będzie dochodziło do kolejnych konsolidacji? Zdaniem Gębskiego tak – Oczywiście, że będzie dochodziło do kolejnych konsolidacji. Branża spotyka się z wieloma problemami, które w pierwszej kolejności zawsze dotykają mniejszych graczy. Nie tylko w kwestii rekrutacji, ale również wysokości przychodów, co w konsekwencji oznacza walkę o utrzymanie rynku.

Gębski dostrzega jednak nieco inny rynkowy trend, który bezpośrednio uderza w małe call center. Duzi zleceniodawcy częściej wybierają duże call center chcąc koncentrować działalność call center u jednego dostawcy. Łukasik jest innego zdania – Większym firmom łatwiej jest oferować szerszy wachlarz usług, choć z drugiej strony klienci często szukają mniejszych wyspecjalizowanych partnerów, którzy lepiej wpisują się w profil ich działalności.

Czy konsolidacje to jednak trend, czy tylko kolejny element stabilizacji biznesowej całego rynku? Powoli powinniśmy się oswajać z myślą, że każdy jest na sprzedaż. Pozostaje tylko pytanie – za ile.

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

NFZ ogłosił przetarg na infolinię (TPK)

Narodowy Fundusz Zdrowia ogłosił rozpoczęcie postępowania przetargowego na świadczenie usług telemarketingowych w ramach obsługi bezpłatnej infolinii, która stanowi niezbędny element działania teleplatformy pierwszego kontaktu (TPK). Szacunkowa wartość zamówienia netto to 1,6 mln zł.
więcej

InteliWISE obsłuży infolinie dla przedsiębiorców

Spółka InteliWISE wygrała przetarg na obsługę Centrum Pomocy Przedsiębiorcy (CPP). Umowa podpisana przez pioniera technologii AI z Ministerstwem Rozwoju Pracy i Technologii, opiewa na blisko 3.5 miliona złotych brutto i obejmuje m.in. wykorzystanie Voicebotów II Generacji do wsparcia Infolinii.