Connect with us

Telemarketerzy chorują na depresję

ZASOBY LUDZKIE

Telemarketerzy chorują na depresję

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił ostatnio dane dotyczące głównych powodów, dla których pracownicy biorą zwolnienia lekarskie L4. Najczęściej są to choroby nowotworowe, układu krążenia i… zaburzenia psychiczne.

Podczas gdy przeciętna długość zwolnienia wynosi 12,33 dnia, to w przypadku zaburzeń psychicznych (najczęściej depresja) wynosi aż 17,6 dnia.

Na depresję częściej zapadają kobiety (17,7%). W ich przypadku to drugi najczęstszy powód zwolnień. Częściej na zwolnieniu lekarskim są podczas ciąży, poródu i połogu – średnio 26,5 dnia. Mężczyźni częściej zapadają na choroby układu krążenia i przez to właśnie dłużej przebywają na zwolnieniu – 19,3 dnia. Depresje to 17,2 dnia.

Przez depresję i zaburzenia zachowania tylko w trzech kwartałach ubiegłego roku na zwolnieniu byliśmy aż 14 mln dni.

To nasz dotychczasowy rekord. Dane ZUS pokazują nam również, że aż o 50% częściej cierpimy na depresję, stany lękowe i inne choroby psychiczne niż w 2010 roku.

Co jest przyczyną?

Zdaniem dr Jacka Kucharczyka, szefa Instytutu Spraw Publicznych (ISP) powodem jest wypalenie zawodowe i mobbing w pracy. A jak sami zaobserwowaliśmy wypalenie zawodowe to najczęstsza przyczyna rezygnacji z pracy przez telemarketerów. Znacznie częściej też cenimy sobie swoje zdrowie psychiczne i uciekamy się po sztuczki związane z przejściem na L4, by uniknąć kontaktu ze stresującymi czynnościami, współpracownikami czy samą wręcz pracą.

Jednak – zdaniem szefa ISP – część osób korzystających ze zwolnień L4 po prostu je nadużywa. – W przypadku problemów psychicznych trudniej jest udowodnić lekarzowi i pracownikowi, że ktoś niesłusznie dostał zwolnienie chorobowe – mówił w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej” dr Jacek Kucharczyk.

Po L4 z powodu depresji korzystają najczęściej pracownicy korporacji, kasjerki w hipermarketach, bankowcy i pracownicy call center. Psychiatrzy na ogół tłumaczą to tym, że wielu nam brak odporności na stres związany z realizacją ciągle to nowych celów, procedur.

Ile jest cierpiących na depresję telemarketerów tego nie wiadomo. Wiadomo tylko, że na depresję zapadają osoby w wieku 20 – 40 lat. A takich w call center pracuje jednak najwięcej.

Redakcja

CCNEWS.pl to jedyny specjalistyczny newsowo-publicystyczny wortal internetowy w Polsce w całości poświęcony zagadnieniom związanym z obsługą klienta, customer services, omnichannel, customer experience i technologiom wykorzystywanym przez centra obsługi klienta. Informuje, edukuje i komentuje aktualne trendy i wydarzenia na Polskim rynku CC. Od 14 lat dostarcza wartościową wiedzę o polskim rynku CC i BPO. Zdaniem niezależnych instytutów badawczych: Instytut Monitorowania Mediów oraz Press Service Monitoring Mediów jesteśmy najchętniej czytanym i najbardziej angażującym swoich czytelników portalem branżowym (branży customer care) w Polsce.

Skomentuj

POPULARNE