Aż dwa na trzy portale turystyczne w Europie oszukuje swoich klientów – raport Komisji Europejskiej. Najczęściej podaje nie do końca prawdziwe oferty czy ukrywa dodatkowe koszty.
Komisja Europejska oraz 28 instytucji zajmujących się ochroną praw konsumentów (UOKiK i odpowiedniki tego urzędu w innych krajach UE – w tym po jednej z Norwegii i Islandii) skontrolowały w sumie 352 portale porównujące ceny oraz oferty serwisów turystycznych on-line. Aż w 235 serwisach – a więc w dwóch trzecich skontrolowanych – podawano klientom błędne lub nieprawdziwe informacje.
Jedna trzecia serwisów dodatkowe koszty związane z zakupem oferty podawała w kolejnych krokach rezerwacji. W 30% przypadków cena i/lub sposób jej wyliczania był całkowicie niejasny dla kupującego.
W trakcie kontroli ujawniono, że oferty promocyjne, które kusiły swoją atrakcyjnością klientów, w rzeczywistości żadną promocją nie były, gdy doliczano wszystkie dodatkowe opłaty manipulacyjne. Tak było w średnio co piątej ofercie publikowanej przez portale turystyczne.
Komisja Europejska i instytucje kontrolujące zauważyła także, że podawana przez portal informacja o ostatnich miejscach dostępnych w ofercie w rzeczywistości była tylko ograniczoną ofertą. Limit miał tylko pośrednik, a nie przewoźnik czy hotelarz.
Źródło: Komisja Europejska