UOKiK wydał istotny pogląd w sprawie trwałego nośnika

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wydał dzisiaj istotny pogląd w sprawie trwałego nośnika. I choć opublikowana przez UOKiK opinia nie jest czymś nowym, to rzuca nieco inne światło na ten temat.
Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wydał dzisiaj istotny pogląd w sprawie trwałego nośnika. I choć opublikowana przez UOKiK[3] opinia nie jest czymś nowym, to rzuca nieco inne światło na ten temat.

Zgodnie z obowiązującą ustawą oprawach konsumentów Art. 14 w przypadku umów zawieranych poza lokalem ma obowiązek udzielić konsumentowi informacji utrwalonych na papierze lub na innym trwałym nośniku, w sposób czytelny i wyrażonych prostym językiem.

Jak jednak rozumieć pojęcie trwałego nośnika? Odpowiada na to ta sama ustawa. Art. 2 pkt 4 mówi:

„Materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci”

Istotny pogląd został wydany przy okazji sporu sądowego klienta z firma Creamfinance. Klient zawarł umowę pożyczki przez internet z tą firmą. Konsument wskazał, że Creamfinance nie przekazał mu informacji m.in. o całkowitej kwocie kredytu, opłatach i prowizjach na trwałym nośniku. Jednocześnie klient Creamfinance zwrócił się do prezesa UOKiK o wydanie istotnego poglądu w sprawie. W złożonym wniosku zapytał, czy w ocenie urzędu strona internetowa i konto użytkownika w tym przypadku mogą być uznane za trwały nośnik[1].

W wydanym istotnym poglądzie UOKiK Prezes UOKiK uznał, że w tej sprawie pożyczkodawca nie wywiązał się z obowiązku przekazywania konsumentowi informacji na papierze ani[4] na innym trwałym nośniku. Przedsiębiorca przekazał konsumentowi informacje wymagane przepisami za pomocą konta użytkownika umieszczonego na stronie internetowej. W ocenie Prezesa Urzędu, funkcjonalność konta użytkownika na stronie internetowej w tej sprawie oraz sama strona internetowa nie mogą zostać uznane za trwały nośnik. Przedsiębiorca może bowiem zmieniać treść strony internetowej i konta użytkownika już po zawarciu umowy. Nie ma też gwarancji, że umieszczone tam informacje będą w ogóle dostępne w przyszłości.

Sprawa na tyle jest istotna z punktu widzenia np. banków czy call center[2] (szczególnie in-house), że może ona nieco zamieszać na rynku. Można się spodziewać, że w kolejnych podobnych sprawach sądy będą wydawały wyroki w oparciu o ten właśnie incydent. Banki do dzisiaj udostępniają informację o zmianach warunków umów o prowadzenie rachunków czy kredytów w oparciu o dane przekazywane w systemach transakcyjnych.

Słownik
1. trwały nośnik. materiał (np. papier, płyta CD/DVD, pendrive, karta pamięci, dysk twardy) lub narzędzie (e-mail zapisany na twardym dysku) umożliwiające…
2. call center. Firma lub dział w firmie zajmujący się telefoniczną obsługą klienta realizowaną przez przeszkolonych pracowników (telemarketerów, konsultantów, agentów). Obsługa…
3. UOKiK. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest centralnym organem administracji państwowej. Odpowiada bezpośrednio przed Prezesem Rady Ministrów. Powoływany jest…
4. ani. inaczej Automatic Number Identification lub caller id – numer telefonu dzwoniącego. Total 0 Shares Share 0 Tweet 0…


Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *