Connect with us

GIODO wkrótce zniknie. Powstanie Urząd Ochrony Danych Osobowych

GDPR / RODO

GIODO wkrótce zniknie. Powstanie Urząd Ochrony Danych Osobowych

– GIODO zniknie, zastąpi go prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych – powiedział w programie „Sygnały dnia” w Polskim Radiu Maciej Kawecki, doradca minister cyfryzacji.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało właśnie projekt nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych. Zmiany w prawie wynikają z dostosowania obowiązujących w Polsce regulacji do nowych przepisów, które zaczną obowiązywać w maju 2018 roku. – Rozporządzenie unijne wymaga od nas uczynienia systemu ochrony danych osobowych bardziej sprawnym, przyspieszenia postępowań – dodał Maciej Kawecki.

Kawecki zapowiedział w rozmowie na antenie, że powstanie w związku z tym nowy organ Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ten właśnie organ uzyska – zgodnie z nowym prawem – możliwość nakładania wysokich kar finansowych za rażące naruszenia przepisów prawa – nawet w kwocie 20 mln euro.

– Im więcej danych osobowych przetwarzamy, tym większe jest ryzyko naruszenia – zauważył w rozmowie Kawecki. Czy miał na myśli contact center? Być może, ale jak zauważa Magdalena Pisarczyk, Dyrektor ds. Projektów Informatycznych w Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A. w rozmowie z naszą redakcją coś innego jest zastanawiające. – Analiza statystyk z ubiegłych lat, jednoznacznie wskazują, na marginalny charakter dochodzenia odpowiedzialności za wycieki danych osobowych na gruncie prawnokarnym. Od wielu lat, w żadnej sprawie dotyczącej naruszeń ustawy o ochronie danych osobowych nie zapadł wyrok skazujący na tzw. bezwzględną karę pozbawienia wolności. W zdecydowanej większości, sądy wymierzały karę grzywny.

Ukarana może zostać też administracja publiczna: ZUS i NFZ. W tym wypadku jednak kara będzie wypłacana przez Skarb Państwa, na rzecz Skarbu Państwa. I w związku z tym, ze względu na obawę o realizację interesów publicznych, przewidziano niższą karę – do 100 tys. zł.

Karol Bancerz

Z branżą call center związany od 14 lat. Od prawie 12 lat prowadzi CCNEWS.pl, pierwszy, największy i najpopularniejszy w Polsce vortal o customer care. Zarządzał wieloma projektami telemarketingowymi dla operatorów telefonii komórkowej, linii lotniczych i towarzystw ubezpieczeniowych. Ostatnio odpowiedzialny był za nadzorowanie procesu wydawania wiz przez konsulaty USA dla obywateli Polski, Rosji, Białorusi i Litwy. Zwolennik zrównoważonego rozwoju biznesu ze wsparciem sztucznej inteligencji. Obecnie bloger, dziennikarz, przedsiębiorca – baczny obserwator zmieniających się trendów w obsłudze klienta. Prezes zarządu Belocal Polska Sp. z o. o. oraz członek zarządu Polskiego Instytutu Wiedzy Praktycznej - właściciela platformy WIEDZAPRAKTYCZNA.pl.

Skomentuj

POPULARNE