Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

disaster

z ang. awaria. W call center nagła awaria powodująca długotrwałe i kosztowne zakłócenia w funkcjonowaniu organizacji. Firmy - aby zabezpieczyć się przed konsekwencjami awarii, w swoim planie na wypadek awarii,

GIODO prześwietli jak chronione są dane osobowe klientów sklepów i pacjentów placówek medycznych

W najbliższych miesiącach Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych skontroluje sklepy oraz podmioty lecznicze, takie jak poradnie lekarskie oraz przychodnie. Inspektorzy GIODO przyjrzą się, czy przetwarzanie danych osobowych odbywa się w tych miejscach zgodnie z obowiązującymi przepisami. Kontrola obejmie także podmioty korzystające z systemów SIS i VIS, takie jak policja i służby graniczne.

W najbliższych miesiącach Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych skontroluje sklepy oraz podmioty lecznicze, takie jak poradnie lekarskie oraz przychodnie. Inspektorzy GIODO przyjrzą się, czy przetwarzanie danych osobowych odbywa się w tych miejscach zgodnie z obowiązującymi przepisami. Kontrola obejmie także podmioty korzystające z systemów SIS i VIS, takie jak policja i służby graniczne.

– Plany kontroli generalnego inspektora na ten rok obejmują kilka branż i kilka sektorów, w tym przede wszystkim kontrolę sklepów w kontekście stosowania przez nie monitoringu oraz kontrolę podmiotów leczniczych – mówi Edyta Bielak-Jomaa, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

Planowana przez GIODO kontrola podmiotów leczniczych, takich jak przychodnie oraz poradnie lekarskie, dotyczyć będzie głównie kwestii ujawniania danych osobowych w miejscach publicznych. Inspektorzy zwrócą uwagę na to, czy podczas rejestracji w tego typu placówkach personalia pacjenta są należycie chronione.

– Będziemy kontrolować podmioty medyczne, ponieważ otrzymujemy liczne skargi, że przetwarzanie danych osobowych w związku z badaniami odbywa się przy braku zapewnienia prywatności i intymności pacjentów – wyjaśnia Edyta Bielak-Jomaa.

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych dodaje, że liczne skargi pojawiają się także w kontekście monitoringu stosowanego w sklepach stacjonarnych. W związku z tym inspektorzy GIODO zwrócą uwagę na to, czy dane rejestrowane przez kamery w tego typu miejscach są przechowywane i wykorzystywane zgodnie z prawem.

– Nasza kontrola obejmie także to, do czego jesteśmy zobligowani co roku, czyli kontrole w zakresie SIS i VIS – dodaje.

System Informacyjny Schengen (SIS) oraz System Informacji Wizowej (VIS) wykorzystywane są przez policję oraz straż graniczną i służą do wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskich m.in. na temat ruchu na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej. GIODO podczas kontroli chce się przyjrzeć, czy wgląd i edycja zawartych w obu systemach danych osobowych odbywają się z zachowaniem prywatności sprawdzanej osoby.

Oprócz powyższych kontroli sektorowych GIODO realizuje również inne postępowania kontrolne, które prowadzone są m.in. w związku z rozpatrywaniem skarg, sygnalizacjami obywateli, rejestracją zbiorów danych osobowych. Podejmuje je również na wniosek innych podmiotów, takich jak sądy i prokuratury, inne organy kontrolne (jak np. Najwyższa Izba Kontroli, Państwowa Inspekcja Pracy) czy Rzecznik Praw Obywatelskich.

Obecnie GIODO zajmuje się sprawami dotyczącymi m.in. elektronicznych dzienników lekcyjnych czy funkcjonowania w jednostkach samorządu terytorialnego systemów informatycznych wykorzystywanych m.in. do obsługi mieszkańców i prowadzenia spraw pracowniczych.

Źródło: Newseria

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

4 mln zł kary dla Profi Credit Polska

Za krzywdzące praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Profi Credit Polska karę ponad 4 mln zł. Pożyczkodawca pobierał opłaty przewyższające zaciągnięte kredyty konsumentów oraz wypłacał im kolejne pożyczki bez uzyskania ich zgody i bez oceny zdolności kredytowej. Firma nie udzielała konsumentom rzetelnych informacji o warunkach wypowiedzenia umowy i niesłusznie naliczała konsumentom opłaty za okres po rozwiązaniu umowy.
więcej

20 mln zł kary za misseling

Open Life TU Życie stosował wobec konsumentów nieuczciwą sprzedaż (misselling) ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Został przez UOKiK ukarany 20 mln zł.
więcej

Branża fitness nie ma lekko. 32 mln zł kary od UOKiK

Postępowanie antymonopolowe w sprawie niedozwolonych praktyk na rynku fitness zostało wszczęte w 2018 r. Postępowanie prowadzone było przeciwko 16 spółkom oraz 6 menadżerom, podejrzewanym o bezpośrednią odpowiedzialność za niedozwolone ustalenia. Łącznie wymierzono 32 mln zł kary.