Ministerstwo Cyfryzacji chce bardziej restrykcyjnego prawa w zakresie ochrony konsumentów przed nieuczciwymi operatorami usług premium rate.
– Wprowadzimy do prawa telekomunikacyjnego daleko idące, przemyślane regulacje chroniące konsumentów przed naruszeniami z tytułu świadczenia usług Premium – powiedziała w środę minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
Pojawiające się nadużycia z wykorzystaniem SMS Premium są powszechne, i chociaż operatorzy wprowadzają zmiany by uniknąć wyłudzeń oraz przeciwdziałać naciągaczom, to problemu od 2011 roku – kiedy to prowadzony był cykl rozmów „Stół bez kantów” – nie wyeliminowano.
– Z perspektywy czasu widzimy, że ta rynkowa samoregulacja została częściowo wycofana, a nowe podmioty jej nie przestrzegają. Wydaje się, że sytuacja dojrzała do rozwiązania na drodze ustawowej, ponieważ dobro konsumentów musi być wartością nadrzędną – tłumaczyła Streżyńska.
UKE proponuje kilka zmian w obowiązujących zasadach. Pierwszą z nich jest bezpłatna usługa blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności na żądanie abonenta (operatorzy oferują to dla konsumentów bezpłatnie), ustanowienie limitu kwotowego na takie usługi dla jednego abonenta oraz wprowadzenie ujednoliconej komendy rezygnacji z tego typu praktyk.