Będąc w Zadarze, w Chorwacji na wczasach miałem okazję zaobserwować w kilku miejscach przykłady, jak można wykorzystać monopol w handlu. W mieście, dość niedużym, bo ok 80 tysięcznym, zlokalizowano jedną marinę, czyli port dla małych łodzi i jachtów. Przy marinie znajdowała się jedna i tylko jedna stacja dla łodzi. I mimo iż paliwo na niej było o ok. 20% droższe, niż w innych miejscach, to wszystkie łodzie tam tankowały z wiadomego powodu.
Udając się z Zadaru na małą wysepkę Mali Iż zmuszeni byliśmy czekać na jedyny prom, który kursował pomiędzy tymi miejscami co kilka godzin, gdyż nie było innej opcji dostać się do miejsca docelowego i dodatkowo musieliśmy zapłacić dość wysoką cenę jak na taką usługę, ale z racji tego, że był to jedyny środek transportu, nie było innego wyjścia.
Podobnie rzecz się miała ze świeżym mięsem i nabiałem, które można było kupić na maleńkiej wyspie Iż, tylko w jednym sklepie spożywczym. Sklepów było kilka, ale tylko ten jeden miał ww towary, a więc codziennie rano stała przed nim ogromna kolejka chętnych do zakupu. Więcej o technikach sprzedaży Chorwatów mówiłem w swoich nagraniach, które możesz na Youtube.
Przykłady takie można mnożyć, bo dziś przewagę osiąga się oferując to czego nie mają inni i wiele firm już to robi. Warto wykorzystać strategię niebieskiego oceanu aby zbadać te obszary w których nie chcemy konkurować z innymi na rynku i wyznaczyć te, w których nie będziemy mieli żadnych oponentów. Zmonopolizowanie rynku będzie bardzo trudne, ale zacznij od stworzenia tak zwanego USP, a więc Unique Selling Proposition, czyli wymyśl czym będziesz się wyróżniał, spośród innych firm, co będziesz dawał tylko ty i nikt inny, a stąd już bliska droga do opanowania swojej części rynku.
Wskazówka 70: Jakie jest Twoje USP? Co dajesz Ty, Twoja firma, czego nie daje nikt inny?
Ten artykuł jest częścią poradnika nt. “100 Taktycznych Zasad Sprzedaży”.