#70 Daj to, czego nie ma konkurencja, albo tam, gdzie konkurencji nie ma.

Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Będąc w Zadarze, w Chorwacji na wczasach miałem okazję zaobserwować w kilku miejscach przykłady, jak można wykorzystać monopol w handlu. W mieście, dość niedużym, bo ok 80 tysięcznym, zlokalizowano jedną marinę, czyli port dla małych łodzi i jachtów. Przy marinie znajdowała się jedna i tylko jedna stacja dla łodzi. I mimo iż paliwo na niej było o ok. 20% droższe, niż w innych miejscach, to wszystkie łodzie tam tankowały z wiadomego powodu.

Udając się z Zadaru na małą wysepkę Mali Iż zmuszeni byliśmy czekać na jedyny prom, który kursował pomiędzy tymi miejscami co kilka godzin, gdyż nie było innej opcji dostać się do miejsca docelowego i dodatkowo musieliśmy zapłacić dość wysoką cenę jak na taką usługę, ale z racji tego, że był to jedyny środek transportu, nie było innego wyjścia.

Podobnie rzecz się miała ze świeżym mięsem i nabiałem, które można było kupić na maleńkiej wyspie Iż, tylko w jednym sklepie spożywczym. Sklepów było kilka, ale tylko ten jeden miał ww towary, a więc codziennie rano stała przed nim ogromna kolejka chętnych do zakupu. Więcej o technikach sprzedaży Chorwatów mówiłem w swoich nagraniach, które możesz na Youtube.

Przykłady takie można mnożyć, bo dziś przewagę osiąga się oferując to czego nie mają inni i wiele firm już to robi. Warto wykorzystać strategię niebieskiego oceanu aby zbadać te obszary w których nie chcemy konkurować z innymi na rynku i wyznaczyć te, w których nie będziemy mieli żadnych oponentów. Zmonopolizowanie rynku będzie bardzo trudne, ale zacznij od stworzenia tak zwanego USP, a więc Unique Selling Proposition, czyli wymyśl czym będziesz się wyróżniał, spośród innych firm, co będziesz dawał tylko ty i nikt inny, a stąd już bliska droga do opanowania swojej części rynku.

Wskazówka 70: Jakie jest Twoje USP? Co dajesz Ty, Twoja firma, czego nie daje nikt inny?


Ten artykuł jest częścią poradnika nt. “100 Taktycznych Zasad Sprzedaży”.



Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *