#25 Słuchaj klienta, nie przerywaj mu. Słuchanie buduje ZAUFANIE, nawet przy obiekcjach.

Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Ludzie nie umieją słuchać. Słuchamy, ale nie słyszymy. Kiedy z kimś rozmawiamy, to nie słuchamy dokładnie tego, co dana osoba nam mówi, tylko w swojej głowie myślimy o tym, co powiemy za chwilę. Wyróżniamy 3 poziomy słuchania:

  • I poziom – rejestrujemy to, co ktoś mówi, ale myślimy o tym, co sami zaraz powiemy
  • II poziom – uwaga słuchającego skupia się tylko na tym co mówi klient; nie myślę o tym co powiem za chwilę, tylko słucham i dopiero jak skończy, to mówię
  • III poziom – słucham tego co mówi osoba, ale moja uwaga rozprasza się, słucham ale myślę dlaczego mi o tym akurat mówi, dlaczego mówi dziś tak, a nie inaczej, czemu używa takich słów a nie innych; wspominam naszą relację, obserwuję klienta i oceniam jego reakcję; jeśli ktoś chrypi to znaczy, że pojawia się jakaś emocja w głosie, bo ten element może być ważny; słucham treści, ale szukam sensu w całej wypowiedzi i sposobie mówienia

Jak często zdarza Ci się w ciągu dnia słuchać klienta tylko na I poziomie? Ileż to razy wdajesz się w rozmowę, nie po to aby zrozumieć punkt widzenia rozmówcy, tylko po to aby przekonać go do swojego punktu widzenia? Czy to sprzyja nawiązywaniu relacji? Nie. Czy to powoduje, że oboje jesteśmy w swoich okopach i z nich nie wychodzimy, bo żadne z nas nie próbowało zrozumieć drugiej strony? Tak.

Co w takim razie począć? Zacznij słuchać przynajmniej na poziomie II. Rozmawiaj z kimś NAPRAWDĘ, szczerze. Postaraj się go zrozumieć, poznać jego historię, oczekiwania, punkt widzenia. Spróbuj zaakceptować, to jaki jest i nie namawiaj go za wszelką cenę do zrozumienia Ciebie. Często sam fakt wysłuchania, może sprawić, że klient się otworzy i Ci zaufa, a w konsekwencji kupi, nawet bez Twojego przekonywania go logicznymi argumentami.

Wskazówka 25: Zacznij obserwować siebie podczas rozmów z innymi: czy słuchasz tego co mówią, a dopiero potem odpowiadasz, czy jednym uchem wpuszczasz, a drugim wypuszczasz i ważne jest dla Ciebie tylko to aby wyrazić swoje zdanie? Kiedy już to zaobserwujesz, to zacznij słuchać na II poziomie, bez osądów, oczekiwań i prób przekonania do swoich racji.

25


Ten artykuł jest częścią poradnika nt. “100 Taktycznych Zasad Sprzedaży”.



Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Add a comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *