Connect with us

Pamięć asocjacyjna. Jak działa w naszej głowie, a jak w technologiach contact center? (cz. 1)

MOTYWACJA

Pamięć asocjacyjna. Jak działa w naszej głowie, a jak w technologiach contact center? (cz. 1)

Pamięć asocjacyjna (skojarzeniowa) polega na odtwarzaniu na podstawie skojarzeń (z dostępnego fragmentu pamięci, który mamy zachowany „w głowie”), całości informacji. Zazwyczaj jest to jakiś zniekształcony obraz wyjściowy, który ma nas doprowadzić do właściwego obrazu spośród wszystkich tych, które są najbliższe oryginałowi.

Jak zapamiętujemy przez skojarzenia?

Człowiek zapamiętuje przez skojarzenia. Każdy rodzaj informacji w naszej pamięci jest połączony z innymi w ten czy inny sposób. Na przykład, jakie skojarzenia wywołuje w czytelniku słowo „jabłko”?

Czerwone, zielone, kwaśne, słodkie, ugryzione, Apple, drzewo, sad, jabłoń, niedaleko pada jabłko od jabłoni? Mało prawdopodobne jest, że jabłko skojarzymy z psem (chyba, że zapamiętaliśmy jakiś zabawny incydent, w którym pies ukradł jabłko).

A jeśli spytamy się o 6 literę alfabetu. Jakie są szanse, że od razu powiemy F? Po prostu policzymy A,B,C,D,E,F. Właśnie użyliśmy pamięci asocjacyjnej, czyli skojarzeniowej. Wiemy, żeby znaleźć 6 literę alfabetu, musimy zacząć od „A” i wyliczać po kolei, zanim nie dojdziemy do F.

Dlaczego większość z nas ma złą pamięć? Większość z nas ma naprawdę dobrą pamięć, ale po prostu nie mamy praktyki w jej efektywnym wykorzystaniu. Jeśli to prawda, to dlaczego czasami ciężko nam przypomnieć sobie różne rzeczy?

Jak wspomniałam wcześniej, nasza pamięć działa przez asocjację. Jeśli nie istnieje oczywiste skojarzenie między rzeczami, to bardzo trudno je zapamiętać. Na przykład załóżmy, że musimy pamiętać o starcie samolotu o godzinie 14. Jeśli nic nie kojarzy nam się z samolotem i liczbą 14, to trudno (przynajmniej na pierwszy rzut oka) tę godzinę zapamiętać.

Podobnie, jak kojarzysz najlepszego przyjaciela z jego numerem telefonu? Jako ciąg przypadkowych liczb czy masz jakiś kod zapamiętania? Zapamiętałeś nazwę leku Oscillococcinum? Nawet wielokrotne wymienianie nazwy w reklamach nie pomogło, ja nie miałam żadnych skojarzeń, nazwę skrócono do Oscillo. Teraz pamiętam, kojarzy mi się z … oscylowaniem, czyli wahaniem…brać czy nie brać ?

Jak można nauczyć się zapamiętywać?

Proste. Jeśli pamięć działa przez skojarzenie, po prostu twórzmy te skojarzenia między różnymi informacjami. Na przykładzie samolotu, który musimy złapać o 14 (ja skojarzę z dniem swoich urodzin), czyli o 2 po południu, możemy sobie wyobrazić, że ma on 2 skrzydła. Teraz mamy wielkie prawdopodobieństwo, że startu nie przeoczymy.

Gdy informacje nie są oczywiście związane w jakikolwiek sposób, musimy być nieco bardziej kreatywni ich łączeniu. Ale to nie jest tak trudne, jak się wydaje. Większość z nas pamięta różne rymowanki ze szkoły, które pomagały nam zapamiętać różne reguły, wzory czy daty.

Makówka, dachówka – przez ó pisz te słówka.
Wyjątek: zasuwka.
Kto kreskuje -uje,
Otrzymuje dwóje.

Czy:
Jak to ładnie, pięknie brzmi:
obwód koła „dwa er pi” ( 2r? ),
pole zaś „er kwadrat pi” ( r2? ),
niech w pamięci zawsze tkwi.

Dlaczego to działa? Ponieważ rymowanki stanowią łatwe i sprytny do zapamiętania i skojarzenia między sobą informacji.

Chodzi o to, aby być kreatywnym i sprytnym. Nie trzeba wymyślać rymu lub wiersza za każdym razem, kiedy chcemy coś zapamiętać. Wystarczy stworzyć obraz w swoim umyśle, który łączy informacje, najlepiej coś niezwykłego lub wręcz głupiego, a będziemy to pamiętać.

Aby wykazać, że jest to skuteczne, spróbujmy powiązać słowa z kolumny A ze słowami z kolumny B.

pamiec_asocjacyjna-tabela

Po powiązaniu słów zakryj prawą stronę listy i spróbuj z pamięci dopasować słowa po lewej stronie. Założę się, że masz 100/100%

Trzeba nieustannie ćwiczyć te techniki, by stały się drugą naturą. Jeśli to jest skuteczne, to czy za każdym razem, gdy muszę zapamiętać coś ważnego, mam wymyślić jakieś mądre lub głupie skojarzenia między informacjami? Odpowiedź brzmi tak! Jest to wypróbowana metoda. Wiemy, że pamięć działa najlepiej przez skojarzenia, wiec korzystajmy z niej, by łatwiej zapamiętać różne informacje.

Co mają skojarzenia do rynku call center? Najnowsze technologie automatyzujące obsługę klienta oparte są właśnie na algorytmach pamięci asocjacyjnej. To pierwsze takie systemy, które mimo automatyzacji pracy contact center, nadają jej ludzką twarz. O tym w następnym odcinku  Pamięć asocjacyjna w technologiach automatyzujących obsługę klienta.

Katarzyna Swatowska

Ekspert komunikacji marketingowej w branży call center i nowych technologii. Manager z bogatą praktyką - w zakresie zarządzania działami PR, sponsoringu i marketingu bezpośredniego, zespołami obsługi klienta - zdobytą na polskim i międzynarodowym rynku. Od wielu lat specjalizuje się w dziedzinie komunikacji interaktywnej poprzez nowe media i nowe technologie.

Jej pasją są wszelkie działania marketingowe i PR prowadzone w celu edukacji konsumentów i firm na temat obsługi klienta: promocja dobrych i walka ze złymi praktykami w tej dziedzinie. Prowadzi firmę świadczącą usługi outsourcingu działań marketingu, PR i obsługi klienta w social media.

http://www.swatowska.pl

1 komentarz

POPULARNE