W minioną środę w mieście Thane w Indiach aresztowano 500 pracowników call center[1]. Według informacji, jakie opublikował serwis indianexpress.com – pracownicy call center podawali się za amerykańskich urzędników skarbówki. Telefonowali do osób prywatnych i informowali o sporych zaległościach podatkowych. Pracownicy call center informowali, że jeśli rozmówca nie zapłaci natychmiast zaległego podatku – wzywają w ciągu 30 minut policję.
Pracownicy call center żądali zapłaty od 500 do aż 60 tys. dolarów. Według komisarza lokalnej policji w Thane – Param Bir Singh – zamieszanych w proceder było ponad 700 osób. Całość realizowana była aż w 3-ech outsourcingowych firmach call center. Co ciekawe, informacja o przestępczej działalności firm, wyszła od pracowników tych firm dzięki platformie anonimowej wymiany informacji Whistle.news. Param Bir Singh dodał w rozmowie z “Economic Times” iż nie wyklucza się, że ofiarami mogli być także obywatele Autralii i Wielkiej Brytanii.
Oszustwo było zorganizowane perfekcyjnie, gdyż telemarketerzy byli rekrutowani i uczeni mówienia z amerykańskim akcentem. Bazy danych obywateli amerykańskich były najprawdopodobniej kupowane na czarnym rynku. Policja zarekwirowała 851 dysków twardych, serwery, płyty cd/dvd, laptopy etc.
Według wstępnych informacji indyjskiej policji procederem kierowali Haidar Ali (24 lat), Hamza Bolesar (34), Kabir Vardhan (26), Arjun Vasudev (24), Abdul Zariwala (22), Johnson Dontosa (24), Govind Thakur (28) oraz Ankit Gupta (19).