Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

cold calling

to kontaktowanie się z osobami, zwykle za pomocą telefonu, które nie znają osoby dzwoniącej i nie spodziewają się takiego kontaktu. Jest to np. kontakt handlowca z potencjalnym klientem w celu zaproponowania produktu czy usługi.

Marka czy Maska? – rzecz o wizerunku

Twój wygląd jest podobnie jak architektura domu kreatywnym, wyjątkowym wyrazem Ciebie i gra ważną rolę w budowaniu Marki o nazwie Ty. Czy byłbyś raczej chatą góralską, Empire State Building, świątynią Taj Mahal czy wieżą Eiffl’a ?

Rozmawiamy o marce osobistej jako o solidnej budowli. My, jako jej architekci, tworzymy ją od podłoża, na które składają się nasze talenty – poprzez fundament z naszych wartości i przekonań, aż po cel i misję stanowiącą wnętrze budynku. Teraz kolej na fasadę, czyli na „opakowanie” będące wyrazem naszego wnętrza.

I właśnie dokładnie w tej kolejności, i tak jak w przypadku domu, budowa postępuje od wnętrza (od fundamentów) do zewnątrz (do fasady), a nie na odwrót. Bo ważnym jest, aby to, co pokazujemy światu poprzez nasz wizerunek było odbiciem naszego wnętrza – odzwierciedlało nasze cechy, umiejętności i pasje. Tak tworzy się autentyczny i spójny komunikat o nas dla otoczenia. Tak tworzą się marki trwałe, solidne i wiarygodne.

Tworzenie osobistej marki polega na odsłonięciu swojej prawdziwej twarzy i pokazanie jej światu

D. Schwabel

Zgodnie z powyższym cytatem – maksymą, nasza marka to nie maska ani etykieta. Nawet produkt z błędną etykietą na opakowaniu budzi dysonans i zniechęca do ponownego zakupu, a co dopiero człowiek w fałszywej oprawie. Budując dom też dbamy o solidny fundament, a nie tylko o samą fasadę. Dlatego wszelkie próby dopasowania naszej „twarzy” do chwilowych potrzeb otoczenia czyli kreowanie wizerunku pod tzw. „ publiczkę” prowadzi do zakłamania, straty energii i w rezultacie do tego, że udając kogoś kim nie jesteśmy, tak naprawdę oszukujemy samych siebie.

Przestajemy być autentyczni i przestajemy być wiarygodni. Znane są przykłady antybrandingu, gdzie tworzenie kogoś na siłę w sumie dawało odwrotny efekt, metaforyczna budowla się zawalała, człowiek tracił reputację. Jest to zła architektura marki. Przy czym odróżnić w tym miejscu należy tworzenie tzw. wizerunku „na wyrost”, który prowadzi do wykorzystania własnych pasji i potencjału w przyszłości. Jak na przykład chłopiec, który pragnął tańczyć w filmie Billy Elliot, czy gdzie sami wierzymy w to kim chcemy się stać i jest to zgodne z nami. Poniekąd odzwierciedla to zdanie „dress for success” czyli „ubierz się do sukcesu jaki chcesz osiągnąć”.

Zewnętrzna architektura budynku tak jak wizerunek jest identyfikacją wizualną marki, jej autentycznym uzewnętrznieniem, przekazem na zewnątrz, który razem z komunikacją tworzą niepowtarzalny styl i osobowość.

Twój wygląd jest podobnie jak architektura domu kreatywnym, wyjątkowym wyrazem Ciebie i gra ważną rolę w budowaniu Marki o nazwie Ty. Czy byłbyś raczej chatą góralską, Empire State Building, świątynią Taj Mahal czy wieżą Eiffl’a ?

Nie ma drugiej takiej twarzy jak nasza. Nawet twarze bliźniąt jednojajowych różnią się. Sama twarz jest mówiącą o nas wiele wizytówką. A twarz dorosłego to księga jego doświadczeń i przeżyć. Podobno technika potrafi wyróżnić 7000 specyficznych wyrazów twarzy. Jaki wyraz dominuje na Twojej ?

Ta różnorodność daje prawo każdemu człowiekowi do poczucia swojej tożsamości i zbudowania na jej fundamentach przekazu i wizerunku zgodnego z nim samym.

Niektóre osoby stworzyły szczególną dla siebie identyfikację na przykład Einstein ze swoim wąsikiem i fryzurą, czy Winston Churchill z cygarem, fryzura, torebka i niebieski strój Margaret Thatcher, pieprzyk Marylin Monroe czy beret Che Guevary to tylko kilka przykładów. W dalszej perspektywie mogą one obejmować, głos i dykcję (Edith Piaf, Freddy Mercury, Jan Paweł II), czy gest lub wyróżniającą się mowę ciała ; np. Jaś Fasola, Charlie Chaplin, Eva Peron.

Mówi się „Jak cię widza tak cię piszą”, ale prawda jest też taka, że również tak Cię piszą jak Cię słyszą, czują i jaki sygnał wysyłasz dla pozostałych zmysłów.

Specyficzny zapach może tez być nośnikiem marki (np. Chanel no 5), tembr głosu ( jak Elvis Presley), specyficzna poza. To niektóre z elementów z jakimi pracuje coach marki osobistej i wizerunku.

Każdego dnia i w każdej chwili mamy szansę stworzyć odpowiedni dla siebie i dopasowany do nas wyjątkowy styl i wizerunek. Oddać w nim siebie autentycznie i szczerze. A jak śpiewał Marek Grechuta  „ ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy, ważnych jest kilka tych chwil, tych na które czekamy”..

Więc zacznijmy od dziś i stanówmy się;

  • Jakie 10 rzeczy najbardziej Ciebie reprezentuje?
  • Gdybyś był(a) budynkiem, to jaką byś był(a) budowlą? W jakim stylu ?
  • Jak wyrażasz się wszystkimi zmysłami ? widokiem, głosem, zapachem, czuciem, smakiem.. Po czym inni poznają że to Ty?:)

 

Autor: Agnieszka Brukszo
BrandU   Executive & life coach

Członek Jury konkursu Ambasador Call Center 2016

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
więcej

Jak “zapunktować” u przełożonego? Jak dostać awans?

Początek roku jest doskonałym czasem na to, by zaplanować rozwój swojej ścieżki kariery w firmie. Co sprawi, że zyskamy w oczach naszych przełożonych i otrzymamy upragniony awans? Poza konkretnymi wytycznymi związanymi ze stanowiskiem, o jakie się ubiegamy – są uniwersalne umiejętności pożądane przez pracodawców, m.in. dobra organizacja pracy czy znajomość języków obcych. To właśnie w ich doskonalenie warto zainwestować chcąc podnieść swoją pozycję na rynku pracy.
więcej

Połowa przedsiębiorstw stawia na Employer Branding, bo to konieczność

Ponad połowa pracodawców twierdzi, że ma strategię employer brandingową, a co czwarty nad nią pracuje – wynika z badania HRM Institute. Wiele firm prowadzi takie działania z doskoku. Ma to duże znaczenie na dzisiejszym trudnym rynku pracy. Zdaniem ekspertów negatywne opinie o firmie jako pracodawcy oraz brak odpowiednich działań w zakresie employer brandingu mogą oznaczać problemy w rekrutacji, ponieważ dla pracowników – poza wynagrodzeniem i benefitami – coraz bardziej liczą się wartości reprezentowane przez daną firmę i jej prestiż. Ponad 60 proc. śledzi informacje publikowane o ich pracodawcy przez osoby trzecie.
więcej

7 umiejętności idealnego konsultanta sprzedaży

Reprezentują markę. Stoją na pierwszej linii frontu w konfrontacji z klientem. Ich kompetencje warte są mniej więcej tyle samo, co wydajne i idealnie dostosowane oprogramowanie dla call center. Rola konsultantów sprzedażowych wydaje się być nie do przecenienia. Na jakie zalety powinny zwrócić uwagę firmy rekrutujące konsultantów? Oto 7 umiejętności, które powinien posiadać idealny kandydat.