To pierwszy w Polsce system umożliwiający identyfikację osoby na podstawie głosu. Technologię o nazwie „VoicePass” opracowali specjaliści z Akademii Górniczo-Hutniczej i krakowskiej firmy informatycznej.
Technologia – jak tłumaczył dr inż. Jakub Gałka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie – może się przydać we wszystkich telefonicznych centrach obsługi klienta w bankach, u operatorów telekomunikacyjnych itp., czyli we wszelkich instytucjach, które wymagają weryfikacji tożsamości rozmówcy przez telefon. Tego typu weryfikację można też wykorzystać np. w smartfonach.
System jest prosty. Najpierw użytkownik musi poddać hasło głosowe. Musi ono zawierać przynajmniej kilka słów. Im wypowiedź jest dłuższa, tym lepiej. Hasło powinno też być łatwe do wypowiedzenia.
Twórcy zapewniają, że jest to bezpieczna metoda ochrony dostępu do pieniędzy na koncie czy danych. – Dużo łatwiej jest podszyć się pod kogoś kradnąc np. numer PESEL czy nazwisko panieńskie matki. Zdobycie takich danych jest dużo łatwiejsze niż preparowanie głosu osoby i imitowanie jej cech biometrycznych – wyjaśnia dr Gałka.
System VoicePass jest teraz testowany w kilku instytucjach. – Mam nadzieję, że wkrótce będzie dostępny dla klientów – mówi specjalista z AGH.
Źródło: PAP, tvp.info