Eco-Vital naruszał prawa konsumentów

Odstąpienie od umowy – 500 zł, zwrot produktów tylko osobiście, nieinformowanie o możliwości rezygnacji z zawartej umowy – to niedozwolone działania Eco-Vital Sp. z o.o. Sp. k., które utrudniały konsumentom egzekwowanie ich praw. Kara nałożona na spółkę wyniosła prawie 200 tys. zł.

Poznańska spółka Eco-Vital Sp. z o.o. Sp. k. sprzedaje m.in. naczynia, kołdry, przyrządy do masażu poza lokalem przedsiębiorstwa czyli na specjalnych pokazach. Kupując w ten sposób, konsumenci zyskują więcej praw – mogą bez kosztowo zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni. Na sprzedającym ciążą też szczególne obowiązki – powinien poinformować klientów o tej możliwości i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Do UOKiK[1] zaczęły trafiać liczne skargi od klientów spółki oraz rzeczników konsumentów dotyczące utrudniania prawa odstąpienia od umowy przez Eco-Vital Sp. z o.o. Sp. k..

Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w maju 2013 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziło osiem praktyk, które naruszały prawa konsumentów.

Przedsiębiorca zastrzegał karę w wysokości 500 zł za rezygnację z zakupów oraz wymagał ich osobistego zwrotu do siedziby firmy. Zgodnie z przepisami, za odstąpienie od umowy nie można pobierać żadnych opłat. Konsument ponosi jedynie koszt dostarczenia towaru przedsiębiorcy – może to zrobić w dowolnej formie (pocztą, kurierem, osobiście). Nieuczciwe warunki narzucone przez Eco-Vital Sp. z o.o. Sp. k. mogły zniechęcić konsumentów do korzystania z prawa odstąpienia od umowy.

Ponadto postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca nie wywiązywał się z obowiązków informacyjnych. Wbrew prawu nie informował klientów o terminie, w którym mogą odstąpić od umowy zawartej na pokazie oraz nie wręczał wzoru oświadczenia ułatwiającego rezygnację z zakupów.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Eco-Vital Sp. z o.o. Sp.k. została nałożona kara blisko 200 tys. zł (196 460 zł). Przedsiębiorca zaprzestał stosowania kwestionowanych działań. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ spółka odwołała się do sądu.

Pobierz decyzję UOKiK: http://uokik.gov.pl/download.php?plik=14098

Słownik
1. UOKiK. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest centralnym organem administracji państwowej. Odpowiada bezpośrednio przed Prezesem Rady Ministrów. Powoływany jest…
Total
0
Shares
3 komentarzy
  1. Ja własne zdanie mam, ale z tego co zauważyłem od trzech lub czterech dni wszystkie media przepisują to samo. 98% tekstu jest skopiowane i trąbi o jakiejś tam ekowital, która padła ofiarom konkurencji. Raz oni, kiedy indziej inni. Tak to juz jest z tym sprzedawczykami z handlu bezpośredniego. Każdy pod każdym dołki kopie. A kiedy pora na Phipipiaka, albo Vital Vera? Ha?:P

  2. A jakie jest Pana zdanie? Tutaj nie kwota, za jaką klienci kupują towar jest istotna. Istotny jest fakt złamania prawa konsumenta. Dla mnie te garnki mogłyby kosztować i dla razy więcej.

    Stosowanie takich klauzul w umowie powodowało, że osoby, które nie miał świadomości zakupu mogą zgodnie z prawem odstąpić od umowy. Jestem ciekawa, czy konkurencja, którą wymieniasz -też przypadkiem nie stosuje podobnych tricków.

  3. Dobrze, ze to jest nagłaśniane. Niestety ciagle jeszcze wiele starszych osób nabiera się na taką nieuczciwą sprzedaż.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Dla firm wiek klienta powinien być bez znaczenia

Mimo że rośnie odsetek starszych ludzi, którzy chętnie korzystają z komputerów i surfują po internecie, duża grupa seniorów wciąż unika nowych technologii. Przede wszystkim z powodu strachu przed popełnieniem błędów. Eksperci podkreślają, że nowe technologie przyniosły nieograniczone możliwości, dlatego metryka nie powinna być żadnym ograniczeniem i firmy powinny się otwierać na potrzeby ludzi w każdym wieku, dostosowując do nich swoje produkty i usługi.
Czytaj więcej

Kwestia lojalności, czyli jak zatrzymać klienta?

Wartość polskiej branży e-commerce szacowana jest na około 40 mld złotych. Rynek stale rośnie, jednak jedynie 30 proc. z e-sklepów działa w sieci dłużej niż 8 lat. Według sprzedawców, największymi wyzwaniami dla sektora handlu internetowego są wysokie koszty pozyskiwania klientów (CAC), brak scentralizowanej bazy danych klientów i transakcji oraz wysoki odsetek jednorazowych zakupów.