W 2010 roku Grupa DataContact podjęła decyzję o budowie nowego call center[1] poza Warszawą, w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Stalowej Woli. Właśnie mija 3 rocznica działalności tej lokalizacji.
Call center to przede wszystkim ludzie…… a o tych w call center najtrudniej. Branża boryka się z dużą rotacją, a co za tym idzie – z wyzwaniami dotyczącymi jakości realizowanych przez outsourcing czy wewnętrzne call centers projektów. Wiele firm buduje swoje nowe lokalizacje poza wielkimi ośrodkami miejskimi, przede wszystkim ze względu na niższe koszty eksploatacji i mniejszą rotację pracowników.
Jak firma radzi sobie z wyzwaniami dotyczącymi zatrudnienia poza wielka aglomeracją – opowiada Dominika Śliżewska-Wróbel odpowiedzialna za rekrutację i rozwój pracowników w Grupie DataContact.
„Najtrudniejsze były początki. Minęło trochę czasu, zanim „pokazaliśmy” kandydatom co to jest call center, na czym polega praca konsultanta telefonicznego, czego uczy oraz jakich kompetencji wymaga. Przez cały czas prowadzimy cykliczne rekrutacje, które- co warte zaznaczenia – są związane z rozwojem projektów oraz wprowadzaniem nowego biznesu, a nie z dużą rotacją tak charakterystyczną dla branży call center. Statystyki firmowe mówią o rotacji w Stalowej Woli niższej o 45 % w porównaniu z Warszawą (dane za 2012 rok).
Trzon rekrutacji stanowią polecenia, pracownicy kierują do firmy swoich znajomych czy nawet rodzinę. Dzięki temu tworzy sie dobra atmosfera oraz przyjazne warunki pracy. Potwierdzają to wyniki cyklicznych badań dotyczących nastrojów pracowników. Atmosfera pracy jest zawsze bardzo wysoko oceniania zarówno przez osoby aktualnie z firmą współpracujące jak i te, które z firmą się już rozstały. Kandydaci na konsultantów pozyskiwani są również poprzez ogłoszenia pojawiające się w lokalnym radiu oraz Internecie.
Ścieżka kariery w Stalowej Woli nie kończy się na stanowisku konsultanta telefonicznego, w ramach konkursów wewnętrznych wyłaniane są osoby pełniące funkcje managerskie czy administracyjne. Wewnętrzna rekrutacja prowadzona w charakterze warsztatów, ma na celu zweryfikowanie i porównanie kompetencji najlepszych kandydatów, którzy biorą udział w grach zespołowych, symulacjach, zadaniach zawodowych, i negocjacjach. Taka forma rekrutacji pozwala nam rzetelnie ocenić predyspozycje kandydatów, którzy z dnia na dzień będą musieli odnaleźć się w nowej sytuacji zawodowej.
Głównym wyzwaniem jest zmiana mentalności bezrobotnych z miast przemysłowych jakim jest właśnie Stalowa Wola. Przejście z pracy w produkcji do usług to duży skok i trudno takim osobom przystosować się do innego trybu pracy, na innych warunkach (różne godziny, wynagrodzenie uzależnione w części od efektu)”.
Praca w call center jest często jedyną opcją zatrudnienia dla młodych ludzi w miastach przemysłowych, która oferuje możliwość rozwoju, specjalistyczne szkolenia i elastyczne warunki pracy. Z wypowiedzi konsultantów wynika, ze właśnie przyjazna atmosfera i dogodne godziny pracy pozwalające na kontynuowanie nauki są głównym kryterium wyboru call center jako miejsca pracy:
„Pracuję na tym stanowisku, ponieważ lubię kontakt z ludźmi. W tym zawodzie jestem już przeszło rok, natomiast w GDC pracuję prawie 7 miesiąc – powiedziała Katarzyna Socha, obsługująca projekt telewizji cyfrowej. – W swojej pracy lubię elastyczne godziny pracy, atmosferę, jaka panuje w naszej firmie oraz podejście naszych przełożonych. Warunki pracy są dobre, każdy z nas ma swoje stałe stanowisko pracy. Firma dba o swoich pracowników, udostępniając nam pomieszczenia, gdzie w spokoju możemy spożywać posiłki, organizuje imprezy. Każdy z nas chętnie chodzi na tego typu spotkania”.
„Praca w Call Center daje wiele możliwości m.in. elastyczną formę zatrudnienia, dzięki której zdecydowałam się na pracę w GDC. Jestem młodą osobą, dopiero po studiach i praca w DataContact jest jednym z pierwszych kontaktów z rynkiem pracy, która dała mi okazję do nabycia doświadczenia będącego głównym kryterium decydującym w zatrudnianiu przez następnego pracodawcę. Pracuję tutaj od czerwca 2013 roku i mam nadzieję, że moja współpraca z tą firmą będzie dalej równie owocna. Moja praca daje mi dużą satysfakcję pod względem zawodowym, umożliwia szybkie nabywanie dodatkowych kompetencji, daje otwartą możliwość awansu oraz pracę w młodym zespole. Warunki, jakie oferuje firma odpowiadają moim wymaganiom. Mam zapewniony dostęp do wszelkich niezbędnych w pracy konsultanta narzędzi, na bieżąco otrzymuję informacje dotyczące szkoleń, jak również mogę liczyć na pomoc kadry zarządzającej danymi projektami. Pracownicy mają organizowane spotkania integracyjne – jedno z nich odbędzie się już na początku października- jak również szereg innych atrakcji, w postaci ciekawych konkursów, systemów motywacyjnych. Praca w tym Call Center jest idealnym miejscem, dla młodego człowieka próbującego zdrożyć się w machinę rynku pracy, który obecnie nie oszczędza nikogo. Prócz możliwości uzyskania miejsca pracy, istotna jest również kwestia współpracy z młodym zespołem. Dlatego też przy okazji chcę obalić mit o ciężkiej i niewdzięcznej pracy w Call Center.”-powiedziała Agnieszka Żak, obsługująca projekt ubezpieczyciela.
DataContact mieści się na ulicy Kwiatkowskiego 9 w Stalowej. Budynek firmy znajduje się w miejscu „centralnej stołówki” Huty Stalowa Wola, obecnie po gruntownym remoncie został zaadoptowany do innych celów i funkcjonuje pod nazwą Inkubator Technologiczny. Dojazd do lokalizacji jest łatwy z uwagi na liczne zakłady przemysłowe znajdujące się w pobliżu lokalizacji call center.