Zaloguj się na konto

Jako zarejestrowany użytkownik masz dostęp do dodatkowych materiałów: nagrań video, recenzji, analiz oraz raportów.

Słownik branżowy

Software as a Service

w skrócie SaaS, z ang. oprogramowanie jako usługa – jeden z modeli chmury obliczeniowej, którym aplikacja jest przechowywana i wykonywana na komputerach dostawcy usługi i jest udostępniana użytkownikom przez Internet. Eliminuje to potrzebę instalacji i uruchamiania programu na komputerze klienta. Model SaaS przerzuca obowiązki instalacji, zarządzania, aktualizacji, pomocy technicznej z klienta na dostawcę usługi. W efekcie użytkownik oddaje kontrolę nad oprogramowaniem dostawcy i obowiązek zapewnienia ciągłości jego działania. Istotą biznesową oprogramowania w modelu SaaS, decydującą o jej rosnącej popularności jest to, że użytkownik kupuje działające rozwiązanie o określonej funkcjonalności bez konieczności wchodzenia w zagadnienia związane z infrastrukturą informatyczną oraz zapleczem technicznym. W wielu przypadkach SaaS umożliwia dostęp do najnowszych technologii informatycznych bez długotrwałych wdrożeń i dużych inwestycji. Model SaaS zakłada najczęściej cykliczne opłaty (abonament) za dostęp do programu, staje się to dla użytkownika wydatkiem stałym, a nie jednorazowym w momencie zakupu. Z punktu widzenia dostawcy SaaS zapewnia lepszą ochronę jego własności intelektualnej, producent może we własnym zakresie udostępniać swoją aplikację, lub przekazać to zadanie wyspecjalizowanej firmie
ZGŁOŚ TEMAT

Daj nam CYNK :)

Big Data według Amadeusa

Jak wynika z niezależnego, globalnego raportu opublikowanego w dniu dzisiejszym, Big Data ma ogromny potencjał pozwalający na przekształcenie sposobu świadczenia usług przez firmy z branży turystycznej. Badanie podkreśla jednak, że sektor turystyczny znajduje się dziś na rozdrożu w kwestii Big Data, dlatego firmy powinny potraktować ten trend priorytetowo, aby uzyskać maksymalne korzyści i jednocześnie zapewnić swoim klientom bardziej inteligentne i przyjemne doświadczenie podróży.

Raport zatytułowany „Na rozdrożu Big Data: zwrot w kierunku inteligentniejszych doświadczeń z podróżowania” („At the Big Data Crossroads: turning towards a smarter travel experience”) wskazuje na potrzebę powstawania nowych technologii i strategii do zarządzania dużą ilością danych oraz pokazuje, w jaki sposób można wykorzystać Big Data, aby podróż odpowiadała potrzebom i preferencjom klienta, a nie była wynikiem procesów zachodzących w branży.

Na podstawie szeroko zakrojonych badań przeprowadzonych z udziałem dyrektorów IT oraz ekspertów z dziedziny Big Data reprezentujących firmy z całego świata, w tym Air France-KLM, Cathay Pacific, Eurostar, Facebook, Frontier Airlines, Kajak, hotele Marriott i port lotniczy w Monachium, wyłania się kilka kluczowych wniosków:

  1. Obecnie jest odpowiedni czas na podjęcie działań w kwestii Big Data: profesor Davenport wzywa firmy z branży turystycznej do porównania swojej dojrzałości w tym zakresie w stosunku do innych przedstawicieli branży, oraz jednoczesnego gromadzenia niezbędnych umiejętności naukowych i opracowywania ogólnej strategii firmy dotyczącej Big Data.
  2. Big Data oferuje firmom turystycznym duże możliwości w zakresie poprawy zarówno prowadzonego biznesu, jak i doświadczeń podróżnych: Big Data oferuje takie korzyści jak usprawnienie procesu decyzyjnego, większa innowacyjność produktów i usług oraz umocnienie relacji z klientami, które będą możliwe do osiągnięcia dzięki nowemu podejściu do zarządzania dochodami, operacjami wewnętrznymi oraz relacjami z klientami.
  3. Wykorzystanie Big Data otwiera dziś wiele możliwości przed branżą turystyczną: raport zawiera przykłady wykorzystania Big Data w wiodących firmach branży turystycznej: począwszy od prognozowanego modelu cenowego lotów oferowanego przez firmę KAYAK, który prezentuje klientom możliwe zmiany w cenach lotów w perspektywie 7 dni, a skończywszy na technologii Hadoop wykorzystywanej przez linie lotnicze Air France-KLM jako podstawy systemu do zarządzania dochodami w całej grupie.
  4. Nowe technologie będą kluczem do ewolucji Big Data: pojawienie się nowego oprogramowania otwartego (open-source), umożliwiającego dzielenie procesów przetwarzania danych pomiędzy wiele serwerów klasy commodity, które w połączeniu z nowymi typami baz danych obejmującymi podejście kolumnowe i wertykalne oraz nowymi językami programowania, takimi jak Python, Pig oraz Hive, dostarcza możliwości pozwalające wykorzystać duże ilości danych.
  5. Efektywne wdrażanie projektów w zakresie Big Data wiąże się z szeregiem wyzwań: raport pokazuje, że aby uzyskać korzyści płynące z Big Data, branża turystyczna musi stawić czoła dużym wyzwaniom, takim jak fragmentacja danych rozproszonych w wielu systemach, współistnienie Big Data oraz tradycyjnej architektury zarządzania danymi, znalezienie i zatrudnienie osób posiadających specjalistyczne umiejętności w zakresie Big Data oraz odpowiedzialne zarządzanie danymi, które będzie zgodne z interesem wszystkich.

– Branża turystyczna stoi dziś na rozdrożu, jeśli chodzi o koncepcję Big Data, która dzięki nowym technologiom umożliwia wykorzystanie potencjału rosnącej liczby danych, pozwalając na zwiększenie zysków oraz wydajności operacyjnej. Niektóre wiodące firmy są już pionierami w zakresie wykorzystania Big Data i już widać ich ogromny wpływ na branżę. Linie lotnicze, lotniska, hotele, firmy z branży kolejowej oraz sprzedawcy usług turystycznych muszą zadać sobie pytanie, czy posiadają odpowiednią strategię dotyczącą Big Data i czy pozwala im ona znaleźć się w czołówce firm potrafiących wykorzystać te możliwości – skomentował Thomas H. Davenport, profesor wizytujący w Harvard Business School, współzałożyciel i dyrektor ds. badań w International Institute for Analytics oraz autor raportu.

– Jesteśmy zobowiązani do rozpoczęcia dyskusji na temat kluczowych trendów, aby uczestniczyć w debacie dotyczącej przyszłości naszej branży. Kluczowym punktem tej dyskusji jest teraz niewątpliwie Big Data. Nie da się przecenić potencjału transformacyjnego Big Data, zarówno pod względem poprawy doświadczeń płynących z podróżowania, jak i szerszego funkcjonowania całej branży. Biorąc to pod uwagę, Big Data może stanowić największą szansę dla współczesnej branży turystycznej, umożliwiającą wykorzystanie zmieniającej się struktury danych w celu maksymalizowania korzyści. Jednocześnie koncepcja Big Data stwarza także szansę na przywrócenie przyjemności z podróżowania dzięki udoskonaleniu doświadczeń podróżnych – powiedział Hervé Couturier, Head of R&D, Amadeus.

Pełną treść raportu można pobrać ze strony: www.amadeus.com/bigdata

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Artykuły na pokrewne tematy
Czytaj więcej

Infobip uznany za lidera w mobilnym komunikowaniu w rankingu Juniper Research

Infobip, globalny dostawca usług komunikacji w chmurze, został uznany w nowym rankingu Juniper Research za wiodącego dostawcę usług w dziedzinie wiadomości mobilnych. Badanie oceniało szereg parametrów biznesowych m.in. jakość pozycjonowania produktów - w tym wielkość operacji, możliwości produkcyjne, wyniki finansowe, zaawansowanie rozwiązań komunikacyjnych oraz ogólny potencjał biznesowy 20 czołowych dostawców.
Czytaj więcej

Fujitsu napędza transformację centrów danych dzięki hiperkonwergentnej infrastrukturze SAP HANA

Fujitsu prezentuje nowe rozwiązanie infastruktury hiperkonwergentnej dedykowanej platformie SAP HANA. System Fujitsu PRIMEFLEX for VMware vSAN oferuje korzyści płynące z integracji odpowiedniej mocy obliczeniowej, systemów pamięci masowej i rozwiązań sieciowych. Co istotne, całe rozwiązanie zarządzane jest za pomocą jednej konsoli administracyjnej.