ZUS od umów zleceń to upadek wielu firmy CC

Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

Projekt ustawy w sprawie płacenia składek do ZUS z tytułu umów-zleceń trafił do Komisji Trójstronnej z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Projekt ów zakłada wejście zmian w ciągu trzech miesięcy od ogłoszenia ustawy. Branża call center[1] – w której zawiera się głównie umowy – zlecenia jeszcze nie w pełni uświadomiła sobie konsekwencji planowanych zmian w prawie.

Zdaniem PKPP Lewiatan „Rodzi to ogromne ryzyko finansowe dla firm oraz ich pracowników, w przypadku zmiany wysokości składek na ubezpieczenia społeczne.” I rzeczywiście firmy call center mogą mieć spore problemy. Nie inaczej jest z sytuacją samych zainteresowanych. – Dla większości osób zatrudnionych w branży call center ozusowanie umów-zleceń oznaczać będzie drastycznych spadek ich realnych zarobków albowiem znacznie większa część funduszu wynagrodzeń zamiast na konta zleceniobiorców trafiać będzie na konta ZUSu – mówi dla callcenternews.pl Krzysztof Szpanelewski – Dyrektor finansowy, członek zarządu  Grupy DataContact – Obecnie miesięczny fundusz wynagrodzenia  w wysokości 2.500 złotych przekłada się na ponad 2.000 złotych dochodu netto zleceniobiorcy. Po zmianie, przy jednakowym funduszu płac, stopnieje on do ok. 1.500 złotych, a to oznacza realny jego spadek aż o 25%. Dla wielu zleceniobiorców, głównie osób młodych, uczących się bądź studiujących będzie to zmiana niezwykle dotkliwa.   

Zdaniem PKPP Lewiatan oraz Katarzyny Mędziak – dyr. operacyjnego outsourcingowego call center Teleinvention problemem są również długoterminowe umowy, których często nie sposób renegocjować (np. przetargi). Tylko 3 miesięczny vacatio legis jest zdaniem przedstawicieli biznesu zbyt krótki. Mędziak zauważa jeszcze jedno zagrożenie: – Ta zmiana jednak najbardziej dotknie właśnie call centra outsourcingowe. Większość CC zatrudnia znaczną część pracowników właśnie w oparciu o tańsze umowy zlecenia – ze względu na różnorodność projektów, mniej stabilne czy stałe czasowo projekty, zróżnicowanie pod kątem zapotrzebowania obsady projektów, itd.

Zwiększenie kosztów pracy spowoduje najprawdopodobniej zwiększenie mocno już rotującej w branży CC kadry oraz – jak zauważa Mędziak – „zachwianie proporcji pomiędzy ilością realizowanych kampanii a wielkością zatrudnienia”.

A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Czekamy na komentarze!

Słownik
1. call center. Firma lub dział w firmie zajmujący się telefoniczną obsługą klienta realizowaną przez przeszkolonych pracowników (telemarketerów, konsultantów, agentów). Obsługa…


Ten materiał powstał dzięki Waszemu wsparciu. Postaw mi kawę na buycoffee.to

5 comments
  1. Problem dotknie nie tylko branżę CC, ale również każdy podmiot, który zatrudnia na postawie tego rodzaju umów. Dla takiego biznesu na pierwszy rzut oka to nic nie znaczy, ale dla setek tysięcy osób – i owszem!

  2. Tu nie chodzi o podniesienie pensji pracownikom. Taka zmiana przepisów pociągnie wzrost kosztów i cen usług call center. To moze spowodowac nawet redukcje zatrudnienia i przejście wielu minicall center do szarej strefy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *